Jump to content
Annons

Fråga ang Line 6 POD Studio UX2


fredrik89a (oregistrerad)

Recommended Posts

fredrik89a (oregistrerad)

Hej!

Jag letar efter ett nytt ljudkort då mitt föra har en trasig mick ingång.

Ljudkortet jag tänkte införskaffa mig är: Line6 POD Studio UX2.

Syftet är att kunna spela in akustisk gitarr och song.

Är det ett bra ljudkort till mitt ända mål?

Inspelnings programet jag kör är: Audacity.

Sedan så undrar jag vad det finns för sätt man kan göra för att lägga till trummor och piano i en egenskapad låt?

Är nybörjare vad gäller att spela in låtar så mycket tacksam för alla svar jag kan tänkas få. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkortet kan jag inte uttala mig om. Jag kör fortfarande ofta på min trotjänare Apogee Duet, ett enkelt kort till Mac som tjänat mig väldigt väl. Ett liknande kort skulle nog fungera bra till dina ändamål.

För att lägga till trummor och andra instrument behöver du antingen spela in det också (duh! 😄) eller skaffa mjukvaruinstrument som kan göra det åt dig. Ett exempel på detta är Addictive Drums, som jag själv använder, som låter dig "spela" trummor med något som kan skicka MIDI-data, exempelvis ett digitaltrumset eller en midiklaviatur. Du kan också skriva in MIDI-information i en MIDI-editor, sådana följer med de flesta inspelningsprogram (exempel på sådana program är ProTools och Logic - mer om dessa snart). Annars kan du med de flesta trumpluggar (exempelvis Addictive Drums igen) dra och släppa färdiga trumkomp från ett förnster till ett annat. Busenkelt. Du drar fyrkantiga block från trumprogrammets fönster och släpper de i en kanal i ditt inspelningsprogram.

På samma sätt kan du göra med nästan vilket instrument som helst - ofta följer det med bra grejer till de vanligaste inspelningsprogrammen, så allt du behöver är att spela in MIDI så förvandlar programmet dina "MIDI-noter" till det instrument du vill.

För att alla dessa funktioner ska finnas tillgängliga behövs ett inspelningsprogram som har alla dessa funktioner. Det finns en uppsjö av dem, och skillnaden är liten på många vis men större på andra. Jag har jobbat mest i Logic och tycker det är superbra. Men då krävs det att du har en Mac. De andra programmen är minst lika kompetenta till dina behöv, men det är viktigt att kolla upp vad man får med i paketet när man köper sitt inspelningsprogram.

Svaret blev rörigt, men jag hoppas det rätade ut något av alla frågetecken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hej!

Jag letar efter ett nytt ljudkort då mitt föra har en trasig mick ingång.

Ljudkortet jag tänkte införskaffa mig är: Line6 POD Studio UX2.

Syftet är att kunna spela in akustisk gitarr och song.

Är det ett bra ljudkort till mitt ända mål?

Inspelnings programet jag kör är: Audacity.

Sedan så undrar jag vad det finns för sätt man kan göra för att lägga till trummor och piano i en egenskapad låt?

Är nybörjare vad gäller att spela in låtar så mycket tacksam för alla svar jag kan tänkas få. 🙂

Haft en och den duger till att börja med. Bara byta upp dig sen. Men kolla andrahandsmarknaden först om du hittar något annat billigt. TC Electronics har många bra ljudkort och även de billigare har samma kvalitet som de dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...