Jump to content
Annons

Extern hårddisk (Western Digital) matar ut sig själv

Recommended Posts

MajaK (oregistrerad)
Postat

Hej!

Min nya externa hårddisk (Western Digital My Book Studio Edition II) matar utan förvarning ut sig själv, varefter jag får följande felmeddelande:

"Skivan matades inte ut ordentligt. Om möjligt bör du alltid mata ut en skiva innan du kopplar från den."

Därefter är den okontaktbar (strömknappen reagerar inte när jag försöker stänga av den). När detta hände mitt under en Pro Tools-session tidigare idag hängde sig även Pro Tools (badbollsvarianten) och gick inte att få kontakt med.

Jag har en iMac 21.5" Quad-Core i5 2.7GHz/8GB/iTB och kör med Pro Tools 9.

Någon som har tips på vad jag ska göra?

/Marcus

Annons
Postat

Prova byt FW-kablage och förstås.. Se till att Hårdisken får egen strömförsörjning.. Inte via FW eller USB eller hur du nu ansluter..

MajaK (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset! Hårddisken har egen adapter, så strömförsörjningen är nog inget problem.

Har bara en FW-kabel, så jag kan inte prova någon annan. MEN... Jag provade att vända på kabeln så att den ände som satt i datorn nu sitter i hårddisken och vice versa. Hör och häpna: nu har den låtit bli att spotta ut sig själv i typ en halvtimme, vilket är rekord. Det kan väl inte rimligtvis spela någon roll vilket håll sladdjäveln sitter på...? 😳

Provat att köra skivkontroll:

Kontrollerar enhet ”My Book”

Utför livekontroll.

Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym.

Kontrollerar filen extents overflow.

Kontrollerar katalogfil.

Kontrollerar filer med flera länkar.

Kontrollerar kataloghierarki.

Kontrollerar filen med utökade attribut.

Kontrollerar volymens bitmönster.

Kontrollerar volymens information.

Enheten My Book verkar vara felfri.

MEN när jag kör reparera skiva:

Kontrollera och reparera enheten ”My Book”

Fel: Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet

Det verkar alltså som att problemet inte är löst... Alla teorier och råd tages extremt tacksamt emot! 😕

MajaK (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Uppdatering: nu matade den ut sig själv igen med samma felmeddelande. Klart det inte spelade nån roll vilket håll sladden satt på...

Satans jävla mög.

Redigerat av MajaK
Postat (redigerat)

Har du andra Firewireprylar kopplade till datorn? Något Avid/Digidesign-interface kanske?

Sitter hårddisken kopplad/slavad efter dessa?

Jag misstänker att du maxar 800Mbps. Jag kör själv flera diskar av den modellen och eftersom det är dubbla diskar i RAID är det inte omöjligt att slå i taket. Har du dessutom ett ljudkort som skickar x kanaler in och ut så...

Jag tror inte att den är trasig.

"Fel: Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet" är bara att något program som är igång använder hårddisken t ex ProTools eller Finder.

Redigerat av Linus
MajaK (oregistrerad)
Postat

Jo, jag har en Mbox Mini (i vanliga USB:n). Men den externa hårddisken matar ut sig själv även när jag inte har några andra program igång, exempelvis när datorn precis startat och jag inte ens hunnit öppna några program...

Postat
Mbox Mini (i vanliga USB:n)
Okej, så hårddisken är ensam p Firewireporten? Då stryker vi det.

Använder du WD:s Turbo driver (64-bit) för Studio Edition II? Har du testat om det gör någon skillnad, antingen med eller utan, dessa drivrutiner?

MajaK (oregistrerad)
Postat

Ja, jag tror att jag laddade ner drivrutinerna när jag installerade hårddisken. Lite förvirrad över vad det var, dock. Hur kollar jag om den faktiskt använder dessa drivrutiner eller inte?

Har förresten nu formaterat om och ändrat från Raid spegel till Raid striped. Om jag inte missförstått är detta rätt inställning när man jobbar med ljudfiler...?

Postat

Raid Spegel (Raid 1): Diskarna speglar varandra, går en sönder finns fortfarande allt sparat på den andra disken.

Raid spriped (Raid 0) Två diskar agerar som en disk, går dock en disk sönder förlorar du innehållet på båda diskarna. Går dock väldigt fort att skriva/läsa från diskarna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.