Jump to content
Annons

Får inte Tascam FW-1082 att fungera på min mac mini


Terror

Recommended Posts

Har lite problem med min Mac mini (2011) - lion - och mitt ljudkort Tascam fw-1082.

Macen hittar inte ljudkortet, och firewire-lampan på ljudkortet lyser inte (vilket den ska göra) trots att den är inkopplad.

Jag har gjort som man ska. Alltså först installerat drivrutinerna som finns att ladda ner på tascams hemsida, installerat dem och startat om datorn. Men när jag pluggar in kortet händer inte ett shit. De står i manualen att den ska känna igen den direkt. Men det gör den inte. är det någon som har någon problemlösning till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
firewire-lampan på ljudkortet lyser inte (vilket den ska göra) trots att den är inkopplad.
Aj då! Det låter som trasig Firewireport i mina öron.

Det spelar ingen roll vilken av Firewireportarna du använder?

Förresten, du har väl inte hotpluggat dvs. kopplat in/ur den medan datorn var påslagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb googling och jag såg en tråd med en lösning som låter fullkomligt logisk.

Tascam-drivrutinen verkar kräva att OS X körs med 32-bitars kärna. Håll nere tangenterna 3 och 2 när du startar upp datorn så ska den hittas.

så jag ska alltså slå av min mac mini, ha ljudkortet på (och inkopplat), hålla in "2" och "3" på tangentbordet och slå på burken igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

För det är väl inte så att du försöker använda en 4-tråders Firewire i ena änden?

På Mini'n sitter det ju en Firewire 800 med 9 pinnar, på FW-1082'an en vanlig Firewire 400 med 6 pinnar. Alltså har du en sladd mellan dessa som är tänk att "göra rätt". Gör den?

Redigerat av Johan Grimm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...