Jump to content
Annons

panoreringen på trummorna


staxxon

Recommended Posts

Annons

Låter det bra så är det bra?

Du bör ju panorera, men sedan tillkommer om det ska vara ur trummisens eller publikens perspektiv. Andra kommer att hävda att det har underordnad betydelse då det bara blir en stor mono-punkt i realiteten. Jag lägger dem själv inte i extremlägena (separata trummor), men overhead kan gott vara i respektive ände.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, 🙂, det var kanske lite slarvigt skrivit. Så här:

Det är ezdrummer jag snackar om, inga riktiga trummor. Hänget= 2 hängpukor och en golvpuka.

Det där med överhängsmickar i ezdrummer har jag ingen koll på. Det är kanske lika bra att låta det vara som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Funderade just på detta och hittade tråden. Jag har flera olika instrument (spelar progressiv rock) och det känns som överhänget överlappar med instrument om man panorerar överhänget mycket. Hur mycket panorerar ni överhäng och hur tänker ni när det gäller mixning vs instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade just på detta och hittade tråden. Jag har flera olika instrument (spelar progressiv rock) och det känns som överhänget överlappar med instrument om man panorerar överhänget mycket. Hur mycket panorerar ni överhäng och hur tänker ni när det gäller mixning vs instrument?

Menar du att du spelar in trummorna och andra instrument samtidigt så tex gitarrer går in i OH? Då bör man tänka på att ställa upp instrumenten ungf lika som man tänkt panorera sen i mixen. Basen kommer ju att slask in lite grann i trummickarna, så att ha basriggen på ena sidan om trummorna blir inte helt bra, det blir mer slask i den en oh...

Håller man bara nere volymen o lyssnar i lurar går det ändå bra att spela live, så gör vi jämt i ett mycket litet studiorum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Growingart: Du menar väl inspelning och mix av "riktiga" trummor, och jag tolkar det som att du tycker att överhänget krockar med andra instrument i mixen om man panorerar överhänget mycket? Jag har isåfall samma erfarenhet som du - dvs jag minskar hellre stereobredden på trummorna lite för att lämna plats längst ut i kanterna av stereofältet åt t.ex. hårdpanorerade gitarrer el breda syntar (pads och liknande).

Sen blir det ju lite olika stereobredd på trum-oh beroende på vilken stereoteknik man använder. Just nu är jag mest inne på XY-teknik som ger en lite smalare stereobild med mycket energi i mitten. Jag tycker det funkar bra för pop/funk mm just därför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Superior Drummer (får midi från en riktig trummis), men frågan är väl liknande om man spelar in direkt.

Ja, jag tycker överhänget i den inställning som jag hade krockar med andra instrument. Det var från 83 vänster och något på 60 höger i överhäng. Nu har jag snävt av det (45 vänster till 55 höger). Jag har små melodier med gitarrer och keyboard som jag gott och väl kan lägga på sidorna.

Jag har inget emot att det kommer in bleed som Guitar Nilsson beskriver, det ger mer liv och fyller på sitt sätt tror jag. Men pukorna tar mer plats och därför funderade jag på att snäva in dem. Referenslyssnade lite på mina favoriter (ex vis Steven Wilson) och det var inte lika brett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...