Jump to content
Annons

Ljudkort och/elr preamp


jonassahlin

Recommended Posts

Heeeeej!

Jag tänkte uppgradera min lilla hemmastudio med lite nya prylar och behöver hjälp!!

Jag är en amatörpulare och inte suuper insatt i just preampträsket!

Så min fråga är alltså, bör jag köpa ett ljudkort med inbyggda preamps eller ska jag köpa preamp och ljudkort separat?

Vad tycker ni? och hur har ni?

Tips på ljudkort och preamp setup är välkommet. Min budget för detta ligger väl på runt 6000:- gärna under 😉

Taack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här med preamps kan ju bli lite personligt. Det finns micpreamps som färgar ljudet lite och det finns transparenta preamps. Hur många kanaler kommer du att spela in samtidigt som behöver preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

PCI, USB eller Firewire?

Några förslag på ljudkort:

Echo AudioFire4 (Firewire)

MOTU Ultralite (Firewire)

RME Babyface (USB)

Steinberg MR816X (Firewire)

TC Electronic Impact Twin (Firewire)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Claes:) Jag är ute efter bra grejer liksom, sedan om det är firewire eller USB spelar inte mig någon större roll. Vad jag menar med "bra grejer" är alltså att jag inte behöver byta ut prylarna nästa gång jag vill uppgradera studion, utan snarare bygga på.

Vad kör ni med för ljudkort? Är ni nöjda med dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

För en enklare hemstudio är det ofta lite overkill med externa preamps, så därför föreslog jag bara ljudkort med inbyggda preamps. Alla jag nämnde är prylar som håller långt ljudmässigt 🙂

Själv kör jag med ett PCI-kort (RME HDSP9652) och externa omvandlare och preamps, men det blir ju en "lite" dyrare setup... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tänkte åka in och kika på 4sound någon dag och höra vad dom säger:)

Men detta är vad jag sitter på i skrivande stund. Inga värsting grejer så att säga.

Lexicon alpha ljudkort

och en billig Behringer mixer

Vad vore nästa steg liksom? vad ska man byta ut skiten till:P

4e5f9d7653d6f__DSC1336.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag fortsätter tipslistan med Focusrites grejer. Mycket bra, pålitliga och lättfattlig routingmjukvara 🙂 Kör själv med ett Saffire Pro 40 och har aldrig haft några problem. Svårt att tipsa mer konkret men här är några Focusrite-kort i olika prisklasser som kanske skulle kunna passa;

Focusrite Saffire Pro 40 (FW)

Focusrite Saffire Pro 14 (FW)

Focusrite Scarlett 8i6 (USB)

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja just nu spelar jag in max 2 kanaler samtidigt. Men det kan kanske vara bra kunna spela in fler, om man skulle behöva i framtiden 🙂

Vad ska du spela in på kanalerna? Vilka mikrofoner och vad är det du mickar upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite Saffire Pro 40 verkar spännande, läste lite om den tidigare idag faktiskt:) tack för grymma tips!

Jo, som sagt är jag otroligt nöjd med mitt Focusrite-kort. Just Pro 40-modellen kanske kan tyckas vara lite stor men, jag lovar att den är väldigt mobil ändå 🙂

Ett alternativ är ju att köpa in sig på ett kort med färre kanaler och sedan byta upp dig men det´känns ju onekligen lite skitnödigt 😉

Har en sE electronics 2200a, och spelar vanligtvis in sång, akustisk gitarr, elgitarr, bas. Lite percussion ibland osv..

Kommer det exempelvis att bli aktuellt att mika, låt oss säga, ett helt trumset?

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Köp för det behov du har nu och inte ett eventuellt framtida behov...

Roligare att lägga pengarna på nåt man verkligen använder här och nu och inte eventuellt.

Jag ser med en gång vad jag skulle fixa före preamp eller ljudkort.

Upp med högtalarna i öronhöjd och försök att flytta isär dessa så du får en korrekt ljudbild.

Det skall bilda en liksidig triangel mellan dig och dina högtalare samt att du skall ha öronen mellan bas och diskant element.

Denna åtgärd kommer dramatiskt förbättra ditt ljud som du hör, bra mycket mer än vad både preamp och ljudkort kommer att göra.

Det räcker att du skickar 10% av din budget till mitt paypalkonto 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du mixern till? Bara som volymkontroll till lyssningen?

Jag skulle lägga till att låta bli att ställa saker på högtalarna.

Om du ska köpa ljudkort föreslår jag ett ljudkort med 2 mikingångar (eftersom du vanligtvis trackar in ett instrument i taget) men med 8 line in. Om det kommer en dag då du behöver 8 mikrofoner köper du separat 8-kanalig preamp och lajnar till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okeej tack för alla tips!! Ja jag vet att högtalarna är helt åt helvete placerade. Har för litet rum och för litet skrivbord:P.. men jag flyttar snart så då blir det andra bullar.

Ljudkortet har ju ingen fantommatning, därför använder jag mixern till kondensatormickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...