Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Heeeeej!

Jag tÀnkte uppgradera min lilla hemmastudio med lite nya prylar och behöver hjÀlp!!

Jag Àr en amatörpulare och inte suuper insatt i just preamptrÀsket!

SÄ min frÄga Àr alltsÄ, bör jag köpa ett ljudkort med inbyggda preamps eller ska jag köpa preamp och ljudkort separat?

Vad tycker ni? och hur har ni?

Tips pĂ„ ljudkort och preamp setup Ă€r vĂ€lkommet. Min budget för detta ligger vĂ€l pĂ„ runt 6000:- gĂ€rna under 😉

Taack!

Annons
Postat

Det hÀr med preamps kan ju bli lite personligt. Det finns micpreamps som fÀrgar ljudet lite och det finns transparenta preamps. Hur mÄnga kanaler kommer du att spela in samtidigt som behöver preamp?

Postat

Ja, ja just nu spelar jag in max 2 kanaler samtidigt. Men det kan kanske vara bra kunna spela in fler, om man skulle behöva i framtiden 🙂

Postat

Tack för tipsen Claes:) Jag Àr ute efter bra grejer liksom, sedan om det Àr firewire eller USB spelar inte mig nÄgon större roll. Vad jag menar med "bra grejer" Àr alltsÄ att jag inte behöver byta ut prylarna nÀsta gÄng jag vill uppgradera studion, utan snarare bygga pÄ.

Vad kör ni med för ljudkort? Är ni nöjda med dessa?

Postat

För en enklare hemstudio Ă€r det ofta lite overkill med externa preamps, sĂ„ dĂ€rför föreslog jag bara ljudkort med inbyggda preamps. Alla jag nĂ€mnde Ă€r prylar som hĂ„ller lĂ„ngt ljudmĂ€ssigt 🙂

SjĂ€lv kör jag med ett PCI-kort (RME HDSP9652) och externa omvandlare och preamps, men det blir ju en "lite" dyrare setup... 😉

Postat

Okej! TÀnkte Äka in och kika pÄ 4sound nÄgon dag och höra vad dom sÀger:)

Men detta Àr vad jag sitter pÄ i skrivande stund. Inga vÀrsting grejer sÄ att sÀga.

Lexicon alpha ljudkort

och en billig Behringer mixer

Vad vore nÀsta steg liksom? vad ska man byta ut skiten till:P

4e5f9d7653d6f__DSC1336.JPG

Postat (redigerat)

...och jag fortsĂ€tter tipslistan med Focusrites grejer. Mycket bra, pĂ„litliga och lĂ€ttfattlig routingmjukvara 🙂 Kör sjĂ€lv med ett Saffire Pro 40 och har aldrig haft nĂ„gra problem. SvĂ„rt att tipsa mer konkret men hĂ€r Ă€r nĂ„gra Focusrite-kort i olika prisklasser som kanske skulle kunna passa;

Focusrite Saffire Pro 40 (FW)

Focusrite Saffire Pro 14 (FW)

Focusrite Scarlett 8i6 (USB)

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat
  On 2011-09-01 at 09:53 sa jonassahlin:

Ja, ja just nu spelar jag in max 2 kanaler samtidigt. Men det kan kanske vara bra kunna spela in fler, om man skulle behöva i framtiden 🙂

Vad ska du spela in pÄ kanalerna? Vilka mikrofoner och vad Àr det du mickar upp?

Postat (redigerat)

Har en sE electronics 2200a, och spelar vanligtvis in sÄng, akustisk gitarr, elgitarr, bas. Lite percussion ibland osv..

Har Àven en C-1:a. Billig kondensatormick.

Redigerat av jonassahlin
Postat (redigerat)
  On 2011-09-01 at 15:07 sa jonassahlin:

Focusrite Saffire Pro 40 verkar spÀnnande, lÀste lite om den tidigare idag faktiskt:) tack för grymma tips!

Jo, som sagt Ă€r jag otroligt nöjd med mitt Focusrite-kort. Just Pro 40-modellen kanske kan tyckas vara lite stor men, jag lovar att den Ă€r vĂ€ldigt mobil Ă€ndĂ„ 🙂

Ett alternativ Ă€r ju att köpa in sig pĂ„ ett kort med fĂ€rre kanaler och sedan byta upp dig men detÂŽkĂ€nns ju onekligen lite skitnödigt 😉

On 2011-09-01 at 22:20 sa jonassahlin:

Har en sE electronics 2200a, och spelar vanligtvis in sÄng, akustisk gitarr, elgitarr, bas. Lite percussion ibland osv..

Kommer det exempelvis att bli aktuellt att mika, lÄt oss sÀga, ett helt trumset?

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Ja alltsÄ just nu Àr det inte aktuellt att mika ett trumset. Men man vet ju inte hur det blir i framtiden sÄ att sÀga.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Köp för det behov du har nu och inte ett eventuellt framtida behov...

Roligare att lÀgga pengarna pÄ nÄt man verkligen anvÀnder hÀr och nu och inte eventuellt.

Jag ser med en gÄng vad jag skulle fixa före preamp eller ljudkort.

Upp med högtalarna i öronhöjd och försök att flytta isÀr dessa sÄ du fÄr en korrekt ljudbild.

Det skall bilda en liksidig triangel mellan dig och dina högtalare samt att du skall ha öronen mellan bas och diskant element.

Denna ÄtgÀrd kommer dramatiskt förbÀttra ditt ljud som du hör, bra mycket mer Àn vad bÄde preamp och ljudkort kommer att göra.

Det rĂ€cker att du skickar 10% av din budget till mitt paypalkonto 😉

Redigerat av drloop
Postat

Vad har du mixern till? Bara som volymkontroll till lyssningen?

Jag skulle lÀgga till att lÄta bli att stÀlla saker pÄ högtalarna.

Om du ska köpa ljudkort föreslÄr jag ett ljudkort med 2 mikingÄngar (eftersom du vanligtvis trackar in ett instrument i taget) men med 8 line in. Om det kommer en dag dÄ du behöver 8 mikrofoner köper du separat 8-kanalig preamp och lajnar till ljudkortet.

Postat

Okeej tack för alla tips!! Ja jag vet att högtalarna Àr helt Ät helvete placerade. Har för litet rum och för litet skrivbord:P.. men jag flyttar snart sÄ dÄ blir det andra bullar.

Ljudkortet har ju ingen fantommatning, dÀrför anvÀnder jag mixern till kondensatormickarna.

Postat

Annars kan du ju alltid köpa kort med 2 bra mikpreampar som uppfyller ditt nuvarande behov och som Àven har ADAT in sÄ du kan köpa t.ex en sÄn hÀr: Focusrite Octopre nÀr/om det blir dags att köra fler kanaler..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.