Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Källa: Artikel

Kort och gott så går det tydligen att spela in upp till fyra ljudkällor samtidigt på en Ipad. (Jag använder appen på min Ipod Touch och kan maximalt spela in två mono eller en stereosignal på analoga stereoingången. "Monsters" nedan är inspelat på monoingången.):

MultiTrack DAW can record up to 4 mono tracks, or 2 stereo tracks, at the same time. Version 3.0.2 on the app store can do this!

Using a Lexicon Omega connected to the camera Connection Kit into an iPad 1, I was able to arm 4 mono tracks, each set to a different input:

On the Arm button, use the spinner control to select "Mono 1", "Mono 2", "Mono 3", and "Mono 4" on separate tracks:

4mono.jpg (57.45 KiB) Viewed 124 times

This feature has actually been in there for a while, but I wasn't aware of any audio devices capable of USB 1.1 and 4 inputs that worked with the Camera connection kit. Here is more info on the discovered unit:

http://www.lexiconpro.com/product.php?id=6

omega.png (84.81 KiB) Viewed 124 times

I got one from amazon for 150 bucks.

This has never been tested up until now, and surprisingly the bugs are minimal:

1) When undoing a recording on previously empty armed tracks, the input meters go away. But recording still works. To see the input meters again, unarm and rearm the tracks.

2) Undoing recordings of the 4 tracks requires 4 undo operations.

3) Stereo C should be labeled as Stereo B.

I'm also going to change the behavior of listening to armed tracks (so you don't have to unarm them to hear them playback)

Please let me know if you find any other audio devices that work with more than 2 inputs!

Redigerat av Erik dP
Annons
Postat

Fräckt, men jag vet inte när det kommer till användning. Kanske om man spelar in live eller nåt.

Annars använder jag min USB-mikrofon till min iPad när man gör skisser ute på vift.

Postat

...Jag skulle nog kunna tänka mig att ett band som spelar in live (digitaltrummor, bas, gitarr, sång) och sedan har möjlighet att lägga extra spår, eller rätta till, direkt i appen.

...Eller hemmatrubaduren som vill spela in piano i stereo + sång med lite stereo eko alt körsång.

...Eller den lilla stråkkvartetten.

Men för mig räcker det med en proffsmick direkt i monoingången på Ipoden, men analog stereoingång finns på dockan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.