Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem med att fÄ elgitarrljudet som jag vill ha det nÀr jag spelar in. Det lÄter kanonbra nÀr man spelar med gitarren i förstÀrkaren, men jag blir oftast missnöjd nÀr jag vÀl spelar in den. Jag misstÀnker starkt att det har med uppmickningen att göra.

Jag har en fender twin reverb och jag brukar micka upp den med en shure beta 58 rakt vid elementet men jag tycker inte att ljudet blir sÄ stort som jag vill ha det. Har Àven provat att dubba vilket hjÀlpte lite men ÀndÄ inte riktigt. NÄgra bra tips? Ska jag placera ut nÄn ambiensmick eller? Jag kör mycket med effekter och det kÀnns som dom blir extra trÄkiga nÀr man bara nÀrmickar...Jag vill ha rymd och dimension i ljudet.

Tacksam för tips!

Annons
Postat (redigerat)

Micka upp med flera olika micar (tex en SM57:a, en stormembranare och en bandmikrofon) Blanda signalen i mixen och du kommer fĂ„ ett fett och stort ljud đŸ˜Č

Anledningen att det kan lÄta lite platt med SM57:an Àr för att den inte plockar upp diskanten tillrÀckligt utan det blir ett mer "midigt" ljud vilket kan uppfattas som tunnt.

SĂ„ testa dig fram med olika mikrofontyper sĂ„ kommer det bli bra, för din förstĂ€rkare Ă€r det ju inget fel pĂ„ ... den Ă€r riktigt mysig 🙂

PS. Du krĂ€mar pĂ„ rĂ€tt bra nĂ€r du spelar in va? sĂ„ att du inte lirar pĂ„ fisvolym för dĂ„ utnyttjar du inte egenskaperna hos rören i stĂ€rkaren 🙂

DS.

Redigerat av lavrell
Postat

Hur tycker du att jag ska placera mickarna? Jag har tyvĂ€rr inte tillgĂ„ng till nĂ„gon bandmick đŸ˜Č Har dĂ€remot nĂ„gra olika stormembranare som jag kan prova, men man kanske inte ska stĂ€lla dom för nĂ€ra? eller?

Postat
  april second sa:
Hur tycker du att jag ska placera mickarna? Jag har tyvĂ€rr inte tillgĂ„ng till nĂ„gon bandmick đŸ˜Č Har dĂ€remot nĂ„gra olika stormembranare som jag kan prova, men man kanske inte ska stĂ€lla dom för nĂ€ra? eller?

Det bÀsta Àr om du testa dig fram men en uppstÀllning jag brukar kunna laja med Àr (om man tÀnker pÄ din uppsÀttning mikrofoner):

en stormembransmikrofon en bit ovanför konens mitt, en stormembranare en bit till höger/vÀnster om den första och sluta med en SM57:a mot konens kant (bildas skön distortion dÀr av att membranet skakar och det kan lÄta riktigt trevligt om man mixar ihop det bra) samt en ambience-mikrofon (stormembranare i rummet)

Försök placera mikarna i samma höjd (tÀnk pÄ vart membranen sitter i dom respektiver mikarna)

Ifall du gjort missen att ha kvar nÀtet framför konen sÄ ta bort den ögonaböj efter som den gör att man inte kommer Ät det sköna ljudet man fÄr av nÀrmikning.

Testa detta och se om det hjĂ€lper nĂ„got 🙂

Ifall det inte framgÄr omedvetet sÄ spelar du sÄklart in 4 kanaler samtidigt i det hÀr fallet och försöker bilda en sÄ jÀmn gainstruktur som möjligt (alltsÄ att mÀtarna ger sÄ gott som samma utslag)

Mvh Micke

Postat (redigerat)
  april second sa:
... men man kanske inte ska stÀlla dom för nÀra? eller?

Det behöver du inte direkt tÀnka pÄ eftersom maximum SPL (det tryck dom klarar av) pÄ stormembranare ligger runt 135 dB (en bit över smÀrtgrÀnsen) sÄ ska det inte vara nÄgra problem men om du kÀnner dig osÀker sÄ testa första gÄngen med dÀmpsatsen pÄ mikrofonen om du nu har nÄn...

Redigerat av lavrell
Postat

Ok! Ska prova det! Är det inte nĂ„n risk att man pajar stormemransmickarna om man stĂ€ller dom sĂ„ nĂ€ra? Eller tĂ„l dom sĂ„ högt ljudtryck? Ska det vara njurar alltihop förresten? Eller ska det vara kula pĂ„ ambiensen kanske? Dom mickar jag har nu Ă€r en röde NT-1000, en ADK a-51s och en ADK a-51 st (som gĂ„r att Ă€ndra karaktĂ€ristik pĂ„). Funkar det med dom tror du?

Postat

Vinkla micken mot stÀrkaren, sÄ fÄr du fylligt ljud sÀtter du micken mitt framför sÄ missar du massa ljud eftersom SM58 Àr en njure och dÄ plockar du bara upp basljudet. Men vinklar du micken mot högtalaren sÄ tar micken upp mer jÀmt. Du sÀtter alltsÄ SM58 vinklad mot högtalar kanten.....

Postat
  april second sa:
Ok! Ska prova det! Är det inte nĂ„n risk att man pajar stormemransmickarna om man stĂ€ller dom sĂ„ nĂ€ra? Eller tĂ„l dom sĂ„ högt ljudtryck? Ska det vara njurar alltihop förresten? Eller ska det vara kula pĂ„ ambiensen kanske? Dom mickar jag har nu Ă€r en röde NT-1000, en ADK a-51s och en ADK a-51 st (som gĂ„r att Ă€ndra karaktĂ€ristik pĂ„). Funkar det med dom tror du?

Dom funkar bra. Ambiencemiken mÄr bÀst av att vara en Ätta faktiskt eftersom man inte vill ha direktljudet frÄn förstÀrkaren in i rumsmicen utan just rummets ljud. SÄ du stÀller Ättan off axis mot förstÀrkaren för att slippa det mesta av direktljudet. StÀll gÀrna upp reflektorer i rummet mellan miken och förstÀrkaren för att skÀrma av samt isolera rumsljudet.

SÄ kör a51 st som rumsmic och dom andra som nÀrmikar sÄ ska du nog kunna fÄ ett bra resultat. Rumsljudet beror ju sjÀlvklart pÄ hur bra rummet lÄter i sig. Hur stort rum har du att spela in i?

Postat

Ganska stort rum, det Ă€r en replokal. Allt som allt Ă€r nog rummet pĂ„ cirka 30-40 m2. Rummet har dĂ€mpplattor pĂ„ vĂ€ggarna och inga parrallella vĂ€ggar heller. Jag uppfattar gitarrljudet som ganska olika beroende pĂ„ vart i rummet jag stĂ„r. Ska man ha det som referens nĂ€r man ambiencemickar kanske? Att stĂ€lla den dĂ€r man tycker det lĂ„ter bĂ€st menar jag. Mycket med det hĂ€r đŸ˜Č

FörstÀrkaren stÄr för övrigt i ett hörn, direkt pÄ golvet utan hjul.

Postat

Jag vet förresten inte om man kan ta bort tyget framför elementen eller om det Àr fastsatt "permanent". NÄn som kan Fender Twin? Det Àr en 70-talare...

Postat
  april second sa:
Ganska stort rum, det Ă€r en replokal. Allt som allt Ă€r nog rummet pĂ„ cirka 30-40 m2. Rummet har dĂ€mpplattor pĂ„ vĂ€ggarna och inga parrallella vĂ€ggar heller. Jag uppfattar gitarrljudet som ganska olika beroende pĂ„ vart i rummet jag stĂ„r. Ska man ha det som referens nĂ€r man ambiencemickar kanske? Att stĂ€lla den dĂ€r man tycker det lĂ„ter bĂ€st menar jag. Mycket med det hĂ€r đŸ˜Č

FörstÀrkaren stÄr för övrigt i ett hörn, direkt pÄ golvet utan hjul.

I hörnet ska den inte stÄ eftersom det skapas basresonanser i hörn och du kan uppfatta basen starkare Àn vad den egentligen Àr och stÀlla in fel pÄ förstÀrkaren.

StÀll förstÀrkaren pÄ en stol med nÄgot mjukt och absorberande under sÄ du slipper fÄ ut massa ljud i golvet genom vibrationer och slippa golvets reflektioner.

Eftersom du har ett sÄ bra och stort rum sÄ stÀll förstÀrkaren nÀstan i mitten av rummet (inte exakt i mitten dÄ det kan uppstÄ ljudvÄgor som gÄr runt i rummet dÄ)

ambience mikrofonen stÀller du Àven mitt i rummet (horisontellt sett) men ungefÀr 3-4 meter ifrÄn förstÀrkaren eller mer om det gÄr (dock ej nÀra en vÀgg)

Postat (redigerat)
  april second sa:
Jag vet förresten inte om man kan ta bort tyget framför elementen eller om det Àr fastsatt "permanent". NÄn som kan Fender Twin? Det Àr en 70-talare...

PĂ„ den twin reverben jag mikade upp förut fanns det inget nĂ€t sĂ„ jag antog att det gick att ta bort men nu blev jag ju osĂ€ker ... ring och kolla med nĂ„n musikaffĂ€r eller dylikt innan du börjar slita đŸ˜Č

Redigerat av lavrell
Postat
  april second sa:
Ok! Tack för alla tips! 🙂 Ska prova mig fram!

Va sĂ„ lite sĂ„ 🙂

det Ă€r det forumet Ă€r till för đŸ˜Č

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Lyckliga du som har en Twin - en fantastisk förstÀrkare.

Slit för all del inte bort tyget.

Om du kollar pÄ baksidan, sÄ ser du hur elementen sitter - lite assymetriskt.

Twin har egentligen bara en nackdel (förutom att den vÀger 32 kilo) och det Àr att den mÄr bÀst av att spelas pÄ högre volymer och den Àr sÄ jÀkla stark att man kroknar.

Jag lyckades i alla fall aldrig pÄ till det med Mastervolymknappen för att fÄ hÀngpÄ ett bra sÀtt, sÄ det Àr öronproppar som gÀller.

//Nemo

Postat
  lavrell sa:
Det behöver du inte direkt tÀnka pÄ eftersom maximum SPL (det tryck dom klarar av) pÄ stormembranare ligger runt 135 dB (en bit över smÀrtgrÀnsen) sÄ ska det inte vara nÄgra problem men om du kÀnner dig osÀker sÄ testa första gÄngen med dÀmpsatsen pÄ mikrofonen om du nu har nÄn...

SĂ„ du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL pĂ„ 135 dB?? 🙂

Postat
  Fredster sa:
  lavrell sa:

SĂ„ du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL pĂ„ 135 dB?? 🙂

Absolut inte men eftersom jag skrev runt 135 dB sĂ„ borde ju hans klara av det, sen nĂ€mnde ju han vilka mikrofoner han hade sĂ„ det va ju lugnt 🙂

Postat
  lavrell sa:
  Fredster sa:
  lavrell sa:

SĂ„ du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL pĂ„ 135 dB?? 😉

Absolut inte men eftersom jag skrev runt 135 dB sĂ„ borde ju hans klara av det, sen nĂ€mnde ju han vilka mikrofoner han hade sĂ„ det va ju lugnt 🙂

Jag vet...bara skĂ€mta aprilo med dig! 😉

Postat
  Fredster sa:
  lavrell sa:
  Fredster sa:
  lavrell sa:

SĂ„ du menar att d u har testa alla stormembransmikar som finns och alla klarar av en SPL pĂ„ 135 dB?? 😉

Jag vet...bara skĂ€mta aprilo med dig! 😉

Förstod det 🙂

har du sjĂ€lv nĂ„gra tips att dela med dig av? Alltid kul att höra andras varianter 🙂

Postat

Hej!

Min personliga Äsikt vad det gÀller att micka upp en gitarr förstÀrkare och fÄ det

dÀr feta rena dist ljudet Àr att helt enkelt ha en förstÀrkare utan att lÀgga pÄ extra onödigt mycket distortion via en master pot. NÀstan helt rent högt ljud fast med en bra gitarr med en bra Humbucker picup tex en seymour Dunkan Hotrail som stallmick och ingen hals mick alls.

Jag anvÀnder uteslutande gamla shure mickar, en som riktas snett emot mitten pÄ elementet och en som tar upp ljudet ifrÄn ett par 3 meters meters hÄll. sedan blandar jag (mixar jag dessa ljud bilder) och fÄr ett mycket bra grund ljud.

Fukta sedan upp detta med lite reverb (om det behövs). Nu anvÀnder jag personligen oftast gamla 70-talŽs Marshall rörhÀckar till detta. Men jag har provat med min (lilla) fender sidekick pÄ 10w och det fungerar mycket bra det med.

Det Àr stor skillnad pÄ distortion och distortion tycker jag i alla fall.

Jag tycker att sjÀlva "hÀnget" sitter i hur rent ljudet Àr dvs hur mycket man hör av strÀngarna. inte hur mycket distortion man har.

A.D

Postat
  Albert.D sa:
Det Àr stor skillnad pÄ distortion och distortion tycker jag i alla fall.

Jag tycker att sjÀlva "hÀnget" sitter i hur rent ljudet Àr dvs hur mycket man hör av strÀngarna. inte hur mycket distortion man har.

A.D

Du har en vÀldigt bra poÀng dÀr!

I detta fall eftersom han har en Fender Twin Reverb som endast har en ren kanal och en med reverbmöjlighet sÄ gör det ju stor skillnad.

En polare gjorde ne inspelning nyss till ett punk/rock-band och spelade in frÄn den rena kanalen men med sÄnt jÀvla ös sÄ att det distade om elementen. Det blev riktigt schysst mÄste jag sÀga.

Det du skriver om strĂ€ngljudet kan jag inte mer en att hĂ„lla med om. Bra formulerat! 😉

denton (oregistrerad)
Postat

En sak till som du kan testa, eftersom du har öppen baksida pÄ din stÀrkare sÄ kan du sÀtta en mick dÀr ocksÄ, sÄ brukar jag mica upp en sÄdan förstÀrkare en mick framför rakt in mot konen och en mick bakom.

Postat
  Citat
En sak till som du kan testa, eftersom du har öppen baksida pÄ din stÀrkare sÄ kan du sÀtta en mick dÀr ocksÄ, sÄ brukar jag mica upp en sÄdan förstÀrkare en mick framför rakt in mot konen och en mick bakom.

Intressant! Ska jag ocksÄ prova! Vad ska man ha för mick pÄ baksidan dÄ?

Postat (redigerat)

Tycker absolut att du ska placera rumsmiken dÀr du tycker att den lÄter som bÀst. Men om lokalen Àr alltför uppdÀmpad har du ett kul tips hÀr: SÀtt miken helt invid nÄgon reflekterande yta, alltsÄ nÄgon millimeter ifrÄn ett fönster, en bit naken vÀgg eller en plÄtbit. NÀ, jag Àr inte galen, det blir faktiskt ganska ballt. HÀr finns det tokmycket utrymme för experimenterande, prova till exempel att mika rakt ned i golvet nÄgra meter framför förstÀrkaren. SM57 brukar funka fint till detta eftersom dess membran kommer sÄ nÀra den reflekterande ytan, men vilken som helst mik med njurkarakteristik funkar.

Detta kombineras med en nÀrmik. Flytta runt pÄ denna, nÄgra centimeter gör verkligen stor skillnad. LÀngs ut mot konen har du mer botten, i konens mitt har du mer topp.

En annan sak Àr Àven att man ibland har lite för mycket dist nÀr man spelar in. Det kan ibland vara vettigt att backa lite. En alltför distad gitarr förlorar sÄ mycket detaljer och strÀngseparation vilket gör att den just kan upplevas som "liten". Lyssna till exempel pÄ AC/DC. Lyssna noga. Hur mycket dist har de EGENTLIGEN pÄ sina gitarrer?

Lycka till, och posta gÀrna ljudklipp!

HĂ€lsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Postat
  Citat
prova till exempel att mika rakt ned i golvet nÄgra meter framför förstÀrkaren.

Coolt! MÄste jag prova! Jag fÄr testa lite olika varianter och posta ljudklipp sen!

denton (oregistrerad)
Postat
  april second sa:
  Citat

Intressant! Ska jag ocksÄ prova! Vad ska man ha för mick pÄ baksidan dÄ?

Jag har anvÀnt en SennhieserMD 421

MrPhil (oregistrerad)
Postat

micka den ena högtalaren rakt in mot konen, den andra vinklad ut lite vid sidan av.

testa en sm57 + en md421 om du kan fÄ tag i. annars tvÄ sm57.

kolla fasfelen.

testa ocksÄ att med det ena örat lyssna rakt in mot förstÀrkaren dÀr du tÀnkt micka. DET Àr ljudet du kommer fÄnga, inte det som du hör nÀr du stÄr 2m ifrÄn o lirar.

HĂ„ll för andra örat, o akta det första. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.