Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har en Gibson les paul som jag skulle vilja testa att splitta en humbucker pÄ, pÄ absolut enklaste sÀttet. hur gör jag? skaffar en switch med 2 lÀge antar jag? och sen..........var klipper jag och var lödar jag

Annons
Postat

Om du inte vill vira om micken sÄ mÄste du ha en splitbar mick frÄn början. En splitbar mick har fyra kablar, en vanlig har bara tvÄ. GÄr du in pÄ seymour duncans hemsida har det löjligt lÀttfattade diagram om hur du ska göra, hitta bara det du ska ha. Om du vill kan du ju annars ha en pot dÀr du switchar med att dra upp pÄ ratten, det har jag i min strata med tvÄ splitbara humbuckers.

Postat

Ett sÀtt inte mÄnga tÀnker pÄ Àr att anvÀnda en tonkontroll i stÀllet för en brytare. Att borra dit en extra brytare pÄ Les Paulen, ojojojoj, nej, nej, nej! NÀr man ska splitta listar man först ut vilka av de tvÄ sladdarna som ska kopplas till jord för att fÄ singelcoil, det fÄr du ta reda pÄ genom google eller nÄt. Men anta att du aldrig anvÀnder tonkontrollen, jag kör dem jÀmt pÄ fullt, dÄ kan du strunta i den funktionen och i stÀllet anvÀnda tonkontrollen som en steglös omkopplar mellan full humbucker och enbart singelcoil. Ofta Àr ett lÀge nÄnstans i mitten det man gillar bÀst. Koppla de tvÄ hopvirade sladdarna frÄn humbuckern till mitten pÄ ton-potten. Jag brukar löda pottens vÀnstar ben till gjord sen. DÄ blir det sÄ att jag fÄr singelcoil nÀr potten stÄr pÄ noll, sen gasar du, lika som med volymratten pÄ, och fÄr mer och mer humbuckerljud. enormt anvÀndbart, sÄ hade jag min strata med hotrails vid stallet kopplad. vÀrst drag o dist fick jag faktiskt med tonen backad aningen, till ungf 7, med helt fullt bet micken lite sÀmre genom alla distarna....

Borra inte sönder gitarren! 😼

MVH Pappa....laugh.gif

• Gilla 1
Postat

OK, guitar Nilsson, jag ska skruva isÀr gittaren ikvÀll, och om ja inte riktigt fattar sÄ kanske jag kan lÀgga ut nÄn bild pÄ kablarna sÄ, kan du tala om exakt vilka kablar ja ska löda om ifall det Àr ok,

Postat

Ett sÀtt inte mÄnga tÀnker pÄ Àr att anvÀnda en tonkontroll i stÀllet för en brytare. Att borra dit en extra brytare pÄ Les Paulen, ojojojoj, nej, nej, nej! NÀr man ska splitta listar man först ut vilka av de tvÄ sladdarna som ska kopplas till jord för att fÄ singelcoil, det fÄr du ta reda pÄ genom google eller nÄt. Men anta att du aldrig anvÀnder tonkontrollen, jag kör dem jÀmt pÄ fullt, dÄ kan du strunta i den funktionen och i stÀllet anvÀnda tonkontrollen som en steglös omkopplar mellan full humbucker och enbart singelcoil. Ofta Àr ett lÀge nÄnstans i mitten det man gillar bÀst. Koppla de tvÄ hopvirade sladdarna frÄn humbuckern till mitten pÄ ton-potten. Jag brukar löda pottens vÀnstar ben till gjord sen. DÄ blir det sÄ att jag fÄr singelcoil nÀr potten stÄr pÄ noll, sen gasar du, lika som med volymratten pÄ, och fÄr mer och mer humbuckerljud. enormt anvÀndbart, sÄ hade jag min strata med hotrails vid stallet kopplad. vÀrst drag o dist fick jag faktiskt med tonen backad aningen, till ungf 7, med helt fullt bet micken lite sÀmre genom alla distarna....

Borra inte sönder gitarren! 😼

MVH Pappa....laugh.gif

AH! Nu fattar jag hur min Peavey Twenty-Three PXD Àr kopplad!

Har alltid tyckt att tonkontrollen varit "konstig" pĂ„ den 😛

(förutom att man kan dra ut tonkontrollen i ett lÀge dÀr den ger sjukt brutal mördardist)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.