Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena grabbar.

Nu Àr det sÄhÀr att jag har en grymt internt ljudkort http://www.inet.se/artikel/6303406/asus-xonar-essence-st-pci

Och nu undrar jag om jag behöver köpa ett externt som M-Audio Fast Track Pro för att spela in? Vad skulle ni rekommendera att jag gör?

Köpa nÄgonting som gÄr mellan det interna ljudkortet och instrumentet sÄ jag fÄr vÀldigt lÄg latency? Finns det nÄgot sÄdant? Eller helt enkelt pröjsa för ett externt?

Jag tackar pÄ förhand!

Redigerat av XXVII
Annons
Postat

LĂ€nken funkar inte.

Spela in vadÄ med vadÄ ?

(mick, midikeyboard, line:a instrument eller)

Köpa nÄgonting som gÄr mellan det interna ljudkortet och instrumentet sÄ jag fÄr vÀldigt lÄg latency? Finns det nÄgot sÄdant?

Nej.

Postat (redigerat)

för att spela in midi krÀvs ett midiinterface och inget ljudkort Àven om mÄnga ljudkort har inbyggda midiinterface.

men du kan köpa ett billigt extra till ditt ljudkort tex

http://www.cme-pro.com/products-list/product-u2midi.html

vill du micka upp elgitarrförstÀrkare eller koppla direkt?

ditt ljudkort verkar ha en micingÄng sÄ du kan koppla en dynamisk mic

vill du koppla en gitarr direkt in behövs en instrumentingÄng och det har inte ditt ljudkort utan du mÄste koppla via en effekt eller preamp

andra problem kan vara latency eftersom ditt ljudkort inte har direct monitoring

vet inte hur bra ingÄngarna Àr pÄ ditt ljudkort men jag tror inte du skulle höra nÄgon kvalitetsskillnad genom att byta ljudkort

dÀremot kanske du vill ha andra typer av ingÄngar eller just direct monitoring

Redigerat av spass
Postat
Nu Àr det sÄhÀr att jag har en grymt internt ljudkort http://www.inet.se/artikel/6303406/asus-xonar-essence-st-pci

Och nu undrar jag om jag behöver köpa ett externt som M-Audio Fast Track Pro för att spela in? Vad skulle ni rekommendera att jag gör?

Nu Àr ju Asus Xonar-ljudkort mer tÀnkta för HiFi-lyssning Àn för musikinspelning - men de har faktiskt egna officiella ASIO-drivrutiner. Du anvÀnder vÀl dessa?

Prova först. Interna ljudkort Àr att föredra om det Àr möjligt.

Ljudkortet har line in. Köp en DI-box samt en kabel frÄn XLR-hona till monotele. Koppla frÄn XLR-utgÄngen till line in pÄ ljudkortet.

Har ditt keyboard inte inbyggt MIDI-interface? Köp ett separat isÄfall. Har du inte köpt nÄgot keyboard Àn? Köp ett med inbyggt interface dvs. USB frÄn keyboard direkt till datorn.

Postat

Och man kan klara sig utan DI-box om man har tillgÄng till en gitarrförstÀrkare med linjeutgÄng "Line out", dÄ kan man ta signalen dÀrifrÄn till "line in" pÄ ljudkortet.

Postat

Och man kan klara sig utan DI-box om man har tillgÄng till en gitarrförstÀrkare med linjeutgÄng "Line out", dÄ kan man ta signalen dÀrifrÄn till "line in" pÄ ljudkortet.

SĂ„ sant.
Postat

Tjena MartinÖjes.

Det stĂ„r "Emulated Line Out" pĂ„ min Marshall. Är det samma sak eller nĂ„gon annan typ av line out?

Postat

Jag vet inte med sÀkerhet, men jag tolkar det som en utgÄng som förutom den rena line-signalen (alltsÄ ljudet frÄn pickuperna förstÀrkt till lagom spÀnningsnivÄ för att passa "line level" i andra utrustningar) Àven kan ge dig en simulering av hur gitarren lÄter genom förstÀrkaren. Om man anvÀnder en DI-box fÄr man det rena gitarrljudet "oförvanskat", men med förstÀrkarsimulering lÄter det mer som det gör nÀr man spelar genom förstÀrkaren.

Det Àr mycket möjligt att det gÄr att vÀlja hur mycket eller hur lite "förstÀrkarljud" du ska fÄ ut genom utgÄngen. Om det gÄr att stÀnga av simulering sÄ fÄr du samma ljud som du skulle fÄtt med en ren DI-box.

/ Martin

Postat

Skulle nÄgon kunna tipsa mig om en bra DI-box under 1000kr? Finns det? Jag vill tacka allihop hÀr i trÄden för hjÀlpen.

Postat (redigerat)

En Synth kan du koppla direkt till en line in..

En elbas eller en elgitarr utan aktiv försrÀrkning (batteri i ) har en högohmig utgÄng och den bör kopplas till DI-box.. LÀs mer i denna trÄd (Bo Hansén ger en bra beskrivning) http://forum.studio....-aer-en-di-box/

Dessa Dl-boxar funkar till midikeyboard, gitarr och bas eller endast gitarr?

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.