Jump to content
Annons

Frågor ang. 1: Mikrofon 2: Mixer 3: Ljudisolering

Recommended Posts

djkay (oregistrerad)
Postat

Har letat lite efter trådar där mikrofoner behandlas, och det finns ju en del, men det jag söker är en mikrofon som eventuellt kan hantera både röstinspelning och sånginspelning bra. Det skall inte vara mikrofoner för 10 000.- eller så, utan gärna väldigt prisvärt. Mjukvaruredigering och filtrering är inga problem för att uppnå ett fint "crisp" resultat. Jag skall använda mikrofonen för både inspelning av tal (till reklamginglar och liknande) och till sång (house-produktioner osv, där det skall läggas på en del effekter). Finns det någon mic för under 3000:- som klarar jobbet bra, eller är det ett väldigt entusiastiskt tänkande? Hör man stor skilnad på en inspelning med en mic för 3000:- och en för 6000:-?

Fråga två är vad jag skall ha för en mixer? Har en gammel jäkel här på inte allt för många kanaler (läs 4) och tänkte iaf skaffa något med 8 kanaler, då jag tänkte köra mikrofon och diverse musikrack igenom denna. Vart skall man handal? Behöver inte vara några SUPER-FUNKTIONER, utan ett schysst mixerbord helt enkelt. Ibland ser man på musikbörsen och JAM mixerbord som ser jäkligt schyssta ut för pengar som 4000:- och liknande, funkar dessa bra? Tips i den prisklassen annars?

Nummer tre gäller ljudisolering. När jag spelar in sång/tal osv i mitt lilla studiorum så lär det kunnas fånga upp massa missljud i form av trafik från gatan, datorbrus osv... Hur skärmar jag av detta lämpligast? Räcker det med en liten mini-bur med ljudisolering tro?

Tacksam för svar!

mvh Kay

Annons
Postat
  djkay sa:
Har letat lite efter trådar där mikrofoner behandlas, och det finns ju en del, men det jag söker är en mikrofon som eventuellt kan hantera både röstinspelning och sånginspelning bra. Det skall inte vara mikrofoner för 10 000.- eller så, utan gärna väldigt prisvärt. Mjukvaruredigering och filtrering är inga problem för att uppnå ett fint "crisp" resultat. Jag skall använda mikrofonen för både inspelning av tal (till reklamginglar och liknande) och till sång (house-produktioner osv, där det skall läggas på en del effekter). Finns det någon mic för under 3000:- som klarar jobbet bra, eller är det ett väldigt entusiastiskt tänkande? Hör man stor skilnad på en inspelning med en mic för 3000:- och en för 6000:-?

Enklaste sättet är att kvista över till min testsite och lyssna på de inspelningar jag har gjort med ett gäng olika micar... 🙂

Ett par av mina egna favoriter är följande: BLUE Babybottle, Studio Projects T3, AEA R-84, Oktava MC012 och ADK A51TC.

En mic som är grymt bra för sin lilla prislapp, är Studio Projects B1. Den slår alla andra i samma prisklass på fingrarna med god marginal, tycker jag. 😎

Citat
Fråga två är vad jag skall ha för en mixer? Har en gammel jäkel här på inte allt för många kanaler (läs 4) och tänkte iaf skaffa något med 8 kanaler, då jag tänkte köra mikrofon och diverse musikrack igenom denna. Vart skall man handal? Behöver inte vara några SUPER-FUNKTIONER, utan ett schysst mixerbord helt enkelt. Ibland ser man på musikbörsen och JAM mixerbord som ser jäkligt schyssta ut för pengar som 4000:- och liknande, funkar dessa bra? Tips i den prisklassen annars?

Behöver du en mixer?

Om du behandlar allt, inkl mixning i datorn, så kanske det är lämpligare att fundera på ett flerkanals ljudkort och en extern micpreamp att kompletter den med - eller ett ljudkort som har flera kanaler och dessutom preamp inbyggd...?

Exempel på sådana ljudkort är ECHO Layla3G eller Gina3G - eller RME Fireface...

Alternativt om du redan har ett ljudkort med flera analoga in/ut, så kan du komplettera med en Line Audio Design OMP (8-kanalig högklassig preamp) eller DMP (2-kanalig dito).

Citat
Nummer tre gäller ljudisolering. När jag spelar in sång/tal osv i mitt lilla studiorum så lär det kunnas fånga upp massa missljud i form av trafik från gatan, datorbrus osv... Hur skärmar jag av detta lämpligast? Räcker det med en liten mini-bur med ljudisolering tro?

Bygg ett sångbås så gott det går. Det finns ett par trådar i forumet där sådant tas upp och där personer som kan mer om sådant än jag, har skrivit mycket om det... 🙂

djkay (oregistrerad)
Postat

Tusen tack för svaret! Skall kolla din site me!

Postat

Ang mikrofon: Jag köpte en ADK Hamburg edition i höstas,

grymt bra för stålarna (betalade 2.400 ).

Nu används den till allt, o mina 4 andra mikrofoner ligger o samlar damm

för det mesta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.