Jump to content
Annons

Utbildning

borgona (oregistrerad)

Recommended Posts

borgona (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är det någon som har gått på Nacka Gymnasiums linje där man utbildar sig inom musikproducent etc? Estetisk Musikproduktion. Eller om det finns någon som har lite omdömen om skolan/linjen (mest linjen) rent generellt så skulle det vara mycket uppskattat:P

Tack på förhand! 🙂

Annons
Postat

Jag gick ut den linjen för två år sen. Fast nu är det ju nytt system och allt, men på den tiden var det samhällsprogrammet i grunden och en massa musik ovanpå det. Så jag vet inte hur kursplanen ser ut nu, men undervisningen var bra. Jag hade Raymond King i musikproduktionsämnena och David Lennartsson i det teoretiska, de var båda väldigt bra, så se om de är kvar. Jag skulle tro det.

Skolan i sig är också bra, den är ju Stockholms populäraste av en anledning.

borgona (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag gick ut den linjen för två år sen. Fast nu är det ju nytt system och allt, men på den tiden var det samhällsprogrammet i grunden och en massa musik ovanpå det. Så jag vet inte hur kursplanen ser ut nu, men undervisningen var bra. Jag hade Raymond King i musikproduktionsämnena och David Lennartsson i det teoretiska, de var båda väldigt bra, så se om de är kvar. Jag skulle tro det.

Skolan i sig är också bra, den är ju Stockholms populäraste av en anledning.

Tack för svar! Båda verkar vara kvar. Så en bra skola alltså? Vad för typ av utbildning fick du? Lär man sig något användbart? Om man är intresserad av filmmusik, kan man lära sig något där då? Är det en bra utbildning i sig, alltså har man en stabil grund för eventuella jobb inom andra områden (inget specifikt, men om det skiter sig med musiken, så att säga.. 🙂)?

Redigerat av borgona
Postat

Tack för svar! Båda verkar vara kvar. Så en bra skola alltså? Vad för typ av utbildning fick du? Lär man sig något användbart? Om man är intresserad av filmmusik, kan man lära sig något där då? Är det en bra utbildning i sig, alltså har man en stabil grund för eventuella jobb inom andra områden (inget specifikt, men om det skiter sig med musiken, så att säga.. 🙂)?

Det viktiga är att man får hålla på med någonting man tycker om på skoltid. Det tycker jag är det viktigaste när man väljer gymnasielinje. Just filmmusik hade vi ingenting speciellt om, men du kan ju alltid göra det som projektarbete eller så om du fortfarande är intresserad då.

Vi hade framför allt ljudteknikskurser, som gick ut ganska mycket på att spela in i studion och mixa var och en för sig. Det var väldigt praktiskt, även om vi hade teoretiska genomgångar då och då (men inga större prov på det, mer läxförhör). Det lärde man sig mycket på. Det är en väldigt bra utrustad studio och bra omskött, och jag skulle tro att den är ännu bättre nu än då.

Sen hade vi också någon enstaka kurs instrument och sång. Ensemble kan man välja som individuellt val förstås, men det var ingenting som ingick. Det är möjligt att det gör det nu, det vet jag inte. Det rekommenderar jag som iv-val annars, det var väldigt roligt och utvecklande.

Och så var det ett par kurser i musikteori. Många tyckte det var tråkigt, men David var väldigt engagerande och jag tyckte det var roligt. Han hyrde in en stråkkvartett som vi fick skriva arrangemang till, det var väldigt kul.

Är du intresserad av musik och musikproduktion behöver du inte tveka på att det skulle kännas roligt. Det lite nedslående är väl att 90% av klassen du går med förmodligen inte är alls lika intresserade som du, men så är det vad man än väljer för linje om man är lite ambitiös.

På min tid var det samhällsprogrammet i grunden, så då var det lika studieförberedande som att gå sam sam. Men nu är det väl estet i grunden antar jag, så då får man ju väga in det. Jag vet inte hur det nya gymnasiesystemet funkar. Men tänk inte sönder dig på det. Det viktiga är att man går en linje man tycker är kul. Man behöver inte välja vad man ska göra resten av livet när man är 16, det går bra att ångra sig och ändra sig senare.

• Gilla 2

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.