Jump to content
Annons

Reglera velocity i Reason


foffe87

Recommended Posts

Är det möjligt att styra velocity med ett annat reglage på midiklaviaturen än just genom att trycka olika hårt på tangenterna? Om man tillexempel är ovan att reglera anslaget så som man önskar och vill ha något separat reglage för det?

Har spelat in en låt där det sakta ska öka men det är svårt att få till rätt ljud med mina fingrar tycker jag. Skulle vara smidigare med en ratt att sakta vrida på 😛

Är detta möjligt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går ju iaf alltid att ändra det i efterhand. Det finns ju ett värde för varje ton du tar på klaviaturen som visas som stående staplar där du redigerar/reglerar miditonerna i reason. Det redigeras enkelt med hjälp av pennverktyget 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju iaf alltid att ändra det i efterhand. Det finns ju ett värde för varje ton du tar på klaviaturen som visas som stående staplar där du redigerar/reglerar miditonerna i reason. Det redigeras enkelt med hjälp av pennverktyget 🙂

detta känner jag till och ha vänänt för låten jag ovan nämnde att jag ville få den effekten i. Men det vore smidigt att kunna reglera det på annat vis för liveframträdande, annars får man väl träna på att ha rätt anslag istället 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan en lösning vara att styra själva instrumentets anslagskänslighet med en extern kontroll?

Att du slår an hårt på klaviaturet hela tiden medan instrumentets mottaglighet för anslag ökar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan, om du inte vill rita med penna, även styra velocitet-värde med siffror (0-127).

Gå in i "edit mode" på midifilen som du vill redigera, markera tonen/slaget som du vill fixa och kolla sedan upp en liten bit så ser du en ruta som det står "Vel" ovanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...