Jump to content
Annons

Kan man göra en studio med vanliga hederliga madrasser?


lärling

Recommended Posts

Funderar på att göra en liten "trumstudio" hemma i lägenheten och har inte pengar till att göra hela rummet ljudisolerat men nya prylar... Så jag undrar om man kan bygga ett litet trumrum i ett rum med hjälp av madrasser? Kan det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snackar vi akustiskt trumset nu?

Tror det är snudd på omöjligt att ljudisolera trummor tillräckligt (så grannarna inte störs) med vanliga madrasser.

Det krävs rätt extrema åtgärder för att inte speciellt baskaggen (men även toms och virvel) ska leta sig in i husstommen och vidare... Rum i rum med flytande golv osv. Dyrt och inte särskilt praktiskt i lägenhet.

Jag skulle satsa på digitaltrummor istället. Jag vet, det blir inte samma grej, men det är nog enda vettiga lösningen i lägenhet.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

DU kommer aldrig undan med akustiska i lgh annat än att ha de i förvaring. Faktum är att du antagligen skulle bli tvungen att få lägga lika mycket på eventuell ljudisolering som du skulle lagt på ett av de bättre digitala seten. Jag har bara haft digitala set i lgh, och även då blir det problem med kick och andra racktoms

vars akustiska ljud vid anslag letar sig ner i stommen och till närliggande lgh. För mitt första set byggde jag en scen med gummifötter och spånskivor

för att komma upp från golvet efter idogt klagande - och det var då en åtgärd för att tysta ett digitalt set. Glöm ett akustiskt om du inte bor i hus eller har tillgång till annan lokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ljudisolera mot grannarna så gör det nästan ingen nytta om man inte bygger ett flytande rum i rummet. Om det finns en glipa någonstans, så gör ljudisoleringen minimal effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag undrar om man kan bygga ett litet trumrum i ett rum med hjälp av madrasser? Kan det funka?

Nej.

Det enda som stoppar ljud är massa och madrasser har ingen massa.

hur mycket skulle det kosta att ljudisolera ett rum på 3x3 m?

Inte värt att göra i en lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...