Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Kommer i höst ha ett rum som när det är färdigställt ha måtten 2,5 x 4 meter. Dörr på ena kortsidan...

Nu när jag läst lite i en massa forum så känns det som att jag får lite olika budskap på hur jag skall ställa mix-platsen?

Först hade jag tänkt ställa mixplats i mitten av rummet, och sen ha monitorerna på kortsidan (2,5 m), men på andra ställen läser jag att avståndet mellan monitorer & motsatt vägg skall vara den korta sidan, vilket gör att jag isåfall bör snurra hela platsen 90 grader? (så att bord & monitorer står mot 4,5 meters väggen)

Någon som vet vems inlägg man skall gå efter?? :-)

Tacksam för svar..

/Peter

Annons
Postat

Oftast blir det bättre om man placerar monitorerna vid kortväggen, så att väggen man har bakom ryggen kommer så långt ifrån som möjligt med tanke på reflektioner därifrån. Ingen sanning utan undantag, dock... 😉 Själv har jag placerat mig vid den längre väggen eftersom det inte var praktiskt möjligt vid den korta och det fungerar utmärkt, men så har jag också en välfungerande akustikbehandling med ett antal Ghost-paneler.

Jag har pillat ihop en liten artikel om akustikbehandling, som kan innehålla en del nyttigheter: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Postat

Tack så mycket...

Har läst igenom dina artiklar, och har hittat en massa matnyttigt kring mitt bygge redan..

Kommer bli bra till slut med dina förklaringar till det perfekta ljudet.. (No More Farbror Barbro) :rolleyes:

Nackdelen jag ser med kortsidan är Dörren.. Antingen kommer jag ha den bakom ryggen, (och jag är lättskrämd, så ingen får knacka mig på axeln när jag mixar.. *hehe*) eller så ställer jag monitorerna på varsin sin sida av dörren?

Vet inte vad som blir bäst?

Sen blir inte 2,5 meter lite lite space mellan väggarna om man vill ställa monitorerna en bit från väggen? (känns ju så)

Eller skall man trycka in dem så långt det går i väggen? (med dämpning bakom såklart) ?

Oftast blir det bättre om man placerar monitorerna vid kortväggen, så att väggen man har bakom ryggen kommer så långt ifrån som möjligt med tanke på reflektioner därifrån. Ingen sanning utan undantag, dock... 😉 Själv har jag placerat mig vid den längre väggen eftersom det inte var praktiskt möjligt vid den korta och det fungerar utmärkt, men så har jag också en välfungerande akustikbehandling med ett antal Ghost-paneler.

Jag har pillat ihop en liten artikel om akustikbehandling, som kan innehålla en del nyttigheter: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Postat
Först hade jag tänkt ställa mixplats i mitten av rummet, och sen ha monitorerna på kortsidan (2,5 m)
Så hade jag också gjort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.