Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God kvÀll pÄ alla glada problemlösare!

Mitt problem Àr att jag försöker installera mitt externa ljudkort (M-Audio Fast Track, inget "flashigt" men det duger) utan resultat. Min dator Àr en bÀrbar Fujitsu Siemens (http://www.ciao.se/Fujitsu_Siemens_LifeBook_T4220_Core_2_Duo_T7100_1_8_GHz_12_2_TFT__622658) med Windows 7 installerat pÄ det. Drivrutinerna som följer med pÄ skivan Àr för gamla sÄ jag har gÄtt in pÄ Zooms hemsida och laddat ner de senaste drivrutinerna för Windows 7 (http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver&serie_ID=6&PID=5ea97966cd3fcd681250f391119131e0&OS=x90). NÀr jag sedan ska gÄ vidare och installera dessa hÀrliga drivrutiner finner jag till min förvÄning att installationen stannar pÄ tvÄ procent och fryser dÀr. Jag kan inte komma vidare hur lÀnge jag Àn vÀntar. NÀr jag försöker stÀnga ner fönstret sÄ svarar inte programmet.

Jag Àr inte sÄ tekniskt lagt (det bÀsta jag kunde komma pÄ att göra Àr att köra programmet som administrator) sÄ jag Àr jÀttetacksam (om ni har nÄgra finurliga knep) att skriva dem sÄ att jag förstÄr dem.

STORT tack pÄ förhand,

Fredrik

PS. Ljudkortet har fungerat pÄ min stationÀra dator (ocksÄ Windows 7) DS.

Annons
Postat (redigerat)

Köpte exakt samma ljudkort för tvÄ veckor sedan. Har en HTPC 64-bits... Allt funkade prima.

Det kan vara din dator som Àr för gammal?

Redigerat av ewroL
Postat

Tjena ewroL,

Visserligen Àr min dator tre Är gammal men grejen Àr den att min stationÀra dator Àr Ànnu Àldre och dÀr fungerar det finfint.

Jag kÀnner att det kanske Àr nÄgot fel pÄ drivrutinerna jag laddat ner?

Fredrik

Postat (redigerat)

Varför gÄr du in pÄ ZOOMS (??????????????) webbsida? Det Àr helt fel.

Du ska gÄ in pÄ M-AUDIOs webbsida, för det Àr ju ett ljudkort frÄn M-AUDIO och inte ett frÄn Zoom du har.

IgÄr installerade jag mitt M-AUDIO FAST TRACK ULTRA, genom att skippa de gamla drivrutinerna som lÄg pÄ den medföljande cd-n och hÀmtade istÀllet

de allra fÀrskaste frÄn webbsidan. EN SAK som de tyvÀrr hade gjort var att ta bort möjligheten att köra ljudkortet i "High performance mode"!!!

Detta tydligen för att det inneburit en del instabilitet och krascher. Men det Àr inget jag mÀrkt nÄgot av.

NÄvÀl, fÄr se hur det artar sig nÀr jag börja köra ljudkortet i program, kommer jag att mÀrka nÄgon skillnad och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt?

De nya drivrutinerna till just mitt M-Audio Fast Track Ultra med Win XP 32 bitars kom i april i Är. Skulle vilja att de gamla drivrutinerna

lĂ„g kvar pĂ„ sidan ocksĂ„. Även de var ju mycket nyare Ă€n dem jag har pĂ„ cd-n.

Leta pÄ M-Audios webbsida efter drivrutinerna till DITT ljudkort. Det finns under USB audio, Fast Track och ditt operativsystem.

Du ska INTE installera drivrutinerna för ljudkortet i WINDOWS 7, utan frÄn M-Audios webbsida. I min manual stÄr det uttryckligt!!

M-Audios webbsida (som jag lÀnkade till ovan) -> Drivers/updates (nere till vÀnster pÄ första sidan dÀr) -> USB Audio Series -> Fast Track -> Windows 7 (och den variant du har av det - Àr det 32 eller 64 bitars, Àr ddet med SP1 eller nÄgot annat, alla alternativ finns listade dÀr). Ladda ned drivrutinerna till din dator - exempelvis Spara dem i Windows bland Datorns program eller pÄ Skrivbordet (pÄ bildskÀrmen). Installera sedan genom dubbelklick pÄ drivrutinsprogrammet. "Ej kompatibelt med Windows" som varningsruta kommer kanske komma upp (se din manual/handbok för ljudkortet), men det brukar bara vara att klicka pÄ "Installera ÀndÄ" för att gÄ vidare. Det bör ta ungefÀr 1-2 minuter totalt.

Redigerat av debatt
Postat

Tack debatt för det mycket passionerade och detaljerade svaret,

Jag skrev sÄklart fel i mitt första inlÀgg! Jag har ingen aning om vad Zoom gör pÄ sin hemsida (om de har en) men jag laddade sjÀlvfallet ner drivrutinerna frÄn M-Audios hemsida frÄn första början.

Nu nĂ€r det "typot" Ă€r undanröjt: Är det nĂ„gon som vet hur jag ska göra?

Jag installerar alltsÄ drivrutinerna (frÄn M-Audios hemsida) och det installationsprocessen fryser sig efter tvÄ procent.

Postat (redigerat)

Jaa... du mÄste avinstallera eventuella gamla drivrutiner först eller halva misslyckade installationsförsök.

Sedan vĂ€lja RÄTT drivrutiner. Det vanligaste felet sĂ€ger M-Audio, det Ă€r att man inte valt EXAKT rĂ€tt operativsystem för drivrutinerna.

Har 32- eller 64-bitars Windows 7? Har du utan eller med SP1? KÀnner datorn av ditt Service Pack (SP), hittar du det under Den hÀr datorn/motsvarande?

Stannar det under installationen av drivrutinerna och kommer upp en ruta? Klicka dÄ pÄ "Installera" eller "FortsÀtt ÀndÄ" i sÄ fall - Àven om drivrutinerna inte Àr verifierade av Microsoft.

Har du en fladdrig Internetförbindelse som inte Àr tillrÀckligt snabbt för flödet för att fÄ hem drivrutinerna?

Prova slutligen att istÀllet installera de pÄ cd-n befintliga drivrutinerna istÀllet, om du inte fÄr det att fungera via Internet -

inte minst för att undanröja en del felalternativ. GÄr inte det heller misstÀnker man nÄgot annat fel.

Koppla INTE in ljudkortet i datorn förrĂ€n installationsprogrammet SÄGER TILL DIG ATT GÖRA DET!!!

Börja med installtionsprogrammet. Sedan ljudkortet i.

Redigerat av debatt
Postat

Funderar pÄ att installera drivrutiner sjÀlv till Fast Track, Har hittills kört utan, bara pluggade in och körde.

Men undrar om man ska installera 32-bit eller 64 bits ?

Kör pÄ Imac 2011 OS X 10.6.6.

Postat

Funderar pÄ att installera drivrutiner sjÀlv till Fast Track, Har hittills kört utan, bara pluggade in och körde.

Men undrar om man ska installera 32-bit eller 64 bits ?

Kör pÄ Imac 2011 OS X 10.6.6.

Det Àr vÀrdelöst om det finns specifika drivrutiner frÄn tillverkaren.

Vad Àr det för processor dÄ?

Postat

NÀr man kör Mac sÄ kommer man att krÀvas pÄ namn och lösenord under ljudkortsinstallationen har jag för mig.

Har man inget password för datorn sÄ ska man inte fylla i nÄgot annat Àn sitt namn (vilket vara detsamma som administratörens för datorn),

klicka OK sedan rÀcker och duger.

HÀmta OS X drivrutin först.

Installera denna enligt instruktionerna pÄ skÀrmen.

Vid ruta om namn och password, fyll i namn Ätminstone.

Klicka ok.

Anslut ljudkortet.

Postat

NÀr man kör Mac sÄ kommer man att krÀvas pÄ namn och lösenord under ljudkortsinstallationen har jag för mig.

Är ju standart att man krĂ€vs pĂ„ lösenord sĂ„ fort man installerar nĂ„gonting pĂ„ mac.

Postat (redigerat)

Man blir van det. Kan vara smidigt att inte ha för krÄngligt lösenord dÄ kan det bli jobbigt.

SjÀlv Àr jag glad att jag gick över till mac, bara enklare och smidigare.

Redigerat av hellfog
Postat (redigerat)

Mer stabilt och mindre virus ocksÄ kanske?

Undrar hur det gick för Fredrik.

Stabilt ja, virus finns knappt typ inga alls kanske nÄgon, nÄgra enstaka trojaner Àr vÀll allt egentligen. Har inte ens ett virus program installerat.

Sen vilken skillnad mot pc för att installera program och ta bort. Vilken huvudvÀrk man slipper nu bara för det.

Redigerat av hellfog
Postat

PÄ M-audios hemsida kan man vÀlja tvÄ enheter för Fast track den vanliga "Fast Track" och "Fast Track USB" man kan ju undra dÄ bÀgge Àr usb.

Postat (redigerat)

Är inte Fast Track USB en Ă€ldre variant och att det heter Fast Track numera?

StÀmmer det, nu efter har kollar upp det.

Redigerat av hellfog
Postat

Tjena grabbar,

Jo, sĂ„ hĂ€r Ă€r det va; att jag har provat att installera varenda en MEN problemet kvarstĂ„r. Det kommer inte upp ett felmeddelande, installationen sĂ€ger inte till i förvĂ€g att det kan skita sig eller rekommenderar nĂ„got annat - den börjar hur bra som helst och sedan efter 2% sĂ„ stannar den helt och gör ingenting! Debatt tror jag nĂ€mnde att man mĂ„ste ha EXAKT rĂ€tt drivrutiner men det stĂ„r att denna Ă€r samma för alla Windows 7 (den Ă€r anpassad för alla). SÅ det kan inte heller vara problemet.

Jag förklarade problemet för min polare och han rekommenderade en ominstallation av datorn dÄ jag Àven har haft lite problem med min "browser".

Hur jag löser en eventuell ominstallation blir vÀl mina polares problem om det skulle bli aktuellt!

Vad sÀger ni verkar det vara den enda lösningen i detta fall?

Tack för all ihÀrdig hjÀlp ÀndÄ!

Fredrik

Postat

Tjena grabbar,

Jo, sĂ„ hĂ€r Ă€r det va; att jag har provat att installera varenda en MEN problemet kvarstĂ„r. Det kommer inte upp ett felmeddelande, installationen sĂ€ger inte till i förvĂ€g att det kan skita sig eller rekommenderar nĂ„got annat - den börjar hur bra som helst och sedan efter 2% sĂ„ stannar den helt och gör ingenting! Debatt tror jag nĂ€mnde att man mĂ„ste ha EXAKT rĂ€tt drivrutiner men det stĂ„r att denna Ă€r samma för alla Windows 7 (den Ă€r anpassad för alla). SÅ det kan inte heller vara problemet.

Jag förklarade problemet för min polare och han rekommenderade en ominstallation av datorn dÄ jag Àven har haft lite problem med min "browser".

Hur jag löser en eventuell ominstallation blir vÀl mina polares problem om det skulle bli aktuellt!

Vad sÀger ni verkar det vara den enda lösningen i detta fall?

Tack för all ihÀrdig hjÀlp ÀndÄ!

Fredrik

"Samma för ALLA Windows 7" förstÄr jag inte riktigt, för man kunde ju vÀlja bland ett antal olika drivrutiner inom Windows 7 för just det ljudkortet, enligt listan pÄ M-Audios webbsida, om det var utan SP, med SP1, med SP2, 32- eller 64-bitars osv.

Ominstallation = höststÀdning, kan vara bra att göra i detta lÀget. Se till att spara allt pÄ dvd/cd som du vill ha sparat först bara. SÀtt in Operativsystemet pÄ cd och gör enligt instruktionen. LÄt en datakunnig sitta med om du vill. Gör anteckningar om vad du vÀljer under installationen om det blir nÄgot knas och du fÄr supporten pÄ trÄden sÄ smÄningom, för dÄ vill de veta vad du valde i det och det lÀget under installationen, vilket inte alltid Àr lÀtt att minnas pÄ rak arm.

Postat

Efter att man valt alla de stegen stÄr det ÀndÄ precis nedanför (om vilka produkter din nedladdning kan appliceras pÄ) att den gÀller för bl.a. alla Windows 7 (dvs. 32-bit, 64-bit et.c.).

Yes, jag kör en rejÀl höststÀdning, Àven om jag PRECIS gjorde en sÄ mÄste det ha blivit nÄgot fel nÄgonstans!

Tack igen för hjÀlpen!

Postat

Efter att man valt alla de stegen stÄr det ÀndÄ precis nedanför (om vilka produkter din nedladdning kan appliceras pÄ) att den gÀller för bl.a. alla Windows 7 (dvs. 32-bit, 64-bit et.c.).

Yes, jag kör en rejÀl höststÀdning, Àven om jag PRECIS gjorde en sÄ mÄste det ha blivit nÄgot fel nÄgonstans!

Tack igen för hjÀlpen!

Ordningen som man installerar sina program och hÄrdvaror pÄ KAN ha vÀldigt stor betydelse.

Bara en sÄn sak som att pÄ min förra dator funkade inte vissa program om jag installerade det EFTER antiviruset.

Denna ordning?

Operativsystemet

HÄrdvaror

Vissa program

Antivirus

Internet

Postat

Behöver inte vissa program internet för att det ska godkÀnnas i datorn et.c?

Jag brukar görat i denna ordning:

Dator (ja, jag nÀmnde att jag inte var sÄ tekniskt lagd...)

Antivirus

Internet? (brukar vÀl ske ganska automatiskt?)

Sedan kommer alla mina program.

Men jag kanske borde göra annorlunda frÄn och med nu?

• 2 veckor senare...
Postat

Tjenare,

Det har gÄtt nÄgra dagar sedan jag bestÀmde mig för att helt enkelt bara ominstallera datorn. TyvÀrr har jag ingen möjlighet att ominstallera utan att förlora mitt Windows 7 Enterprise och Microsoft Office-paket (för att göra en lÄng historia kort sÄ Àr det pga att det Àr bundet till skolan jag nyss tagit studenten frÄn).

SĂ„ i min envishet har jag suttit och meckat med detta problem... och som den totalt IT-kunskapsbefriade person jag Ă€r tog det lite tid men, damer och herrar... jag har funnit en LÖSNING!

Det jag gjorde var att totalt strunta i drivrutinerna som hÀnger med M-Audio Fast Track och köra pÄ dem som installeras automatiskt för nya USB:er (Jag vet, lugna ner er det löser sig!). Bara det löser ju inte problemet utan man mÄste gÄ in pÄ Cubase (eller vilket musikprogram ni Àn anvÀnder er av) och Àndra pÄ ljudinstÀllningarna. I Cubase funkar det sÄhÀr: Devices>Device Setup...>Control Panel HÀr gör man sÄ att Fast Track:en syns (kryssar i lÄdorna och flyttar upp dem överst) DÀrefter gÄr man in pÄ Devices>VST Connections och Àndrar frÄn det som fanns tidigare till just Fast Track pÄ bÄde mikrofon och högtalare (input och output) höger och vÀnster.

Det funkar för mig och jag Àr Àn sÄlÀnge jÀttenöjd. Det synkar bra och gÄr att spela in.

Jag Àr medveten om att det kanske inte Àr den bÀsta lösningen, men det enda vi har (tack Churchill..)!

Hoppas att det funkar för er!

Fredrik

Postat (redigerat)

Hej Fredrik!

Vad bra! Jag har legat sömnlös hÀr och undrar hur det har gÄtt (liite ironi....).

SjÀlvklart mÄste det "stÄ" Fast Track Àven i Cubase. Det Àr ju liksom en förutsÀttning

för lÀgsta möjliga latency. Det lÄter som om Windows letat upp drivrutinerna för just

detta specifika kort. För annars skulle det vÀl inte ha stÄtt "Fast Track" dÀr öht,

eftersom du inte har installerat de drivrutinerna?! DÄ Àr det nog bara att tuta och

köra med inspelningarna.

BetrÀffande Win 7 sÄ vet jag inte vad Enterprise Àr för nÄgot, men jag vet att deras

support Àr helt grymt bra, enligt min egen erfarenhet! Win 7-licens och Microsoft

Office tycker jag du ska skaffa!

Webhallen

har ett minst sagt bra erbjudande pÄ Microsoft Office Home and Student just nu, t.o.m. imorgon!

Versionen heter Microsoft Office Home and Student PKC/OEM och Àr en version utan dvd-skiva,

men dÀr man fÄr produktnyckeln och laddar ned paketet frÄn Microsofts websida helt enkelt.

Den innefattar 1 licens, installation pÄ en pc. Priset Àr bara 799 SEK, men just nu t.o.m.

imorgon söndag sÄ fÄr man 300 SEK i rabatt. Pengar Microsoft sÀtter in pÄ ens konto tydligen.

Webhallen har öppet idag och imorgon. 499 SEK. En utekvÀll...

Ser f.ö. att det finns en liknande nedladdningsbar utgÄva Àven för Small Business-varianten för

1690 SEK (om du tÀnkt göra kommersiella produkter). Samma innehÄll som i Home and Student, men

med Outlook ocksÄ. Det Àr faktiskt det enda som skiljer. SYND att inte Publisher ingÄr lÀngre,

för det Àr ett helt grymt bra program och en stor anledning till att jag valde Small Business.

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.