Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Går det att få bra gitarrljud utan att höras? Hittills har jag prövat tre sätt:

1. gitarr - Apogee Duet - Amplitube 3 - GarageBand

2. gitarr - Line 6 Pod - Apogee Duet - GarageBand

3. gitarr - rörförstärkare - THD Hotplate - Line 6 Pod (för högtalarsimulering) - Apogee Duet - GarageBand

Det tredje alternativet tycker jag blir bäst. Jag har också testat att använda högtalarna i Amplitube, men jag föredrar Pod:ens högtalare. Inget av detta blir dock i samma klass som att spela in med mikrofon från förstärkarens högtalare.

Gör jag något fel? Behöver jag byta ut något? Behöver jag komplettera med något? DI-box? Impedanskorrigering?

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Prova att lägga på någon slags kabinett-impuls i Garageband. Ingen aning om vad det kan tänkas finnas för pluggar för sånt där, men det är samma teknik som för t ex konvulerande (har för mig det heter så) reverb.

Postat (redigerat)

Eleven Rack eller Axe-Fx är två heta tips som funkat bra för mig. Eleven Rack är dessutom sympatiskt prissatt nu. Jag använder, precis som du provat, Amplitube 3 till låtskisser och dylikt, och om man är beredd att skruva en del med det så funkar det iaf bra för mig.

Kontrollera dina nivåer, dels på ljudkortet med också i programvaran, exempelvis Amplitube. Det är inte ovanligt att man råkar ligga i det röda någon stans, och då låter det apa om alltihop.

EDIT: Stavfel.

Redigerat av AnthonyS
Postat

här har jag använt fäljande: gitarr till Blackstar 5w "headphones out" med hötalarsimulering till focusrite channelstrip (preamp) och sen till ljudkortet och cubase.

https://www.studio.se/index.php/files/file/11060-new-york-city-n-y-dolls-pistols-influerat/

Die Hard (oregistrerad)
Postat

SIR1 som är ett gratis impulsreverb(finns andra också) och redwirez cabimpulser(de klart bästa). De inbyggda cabsi Amplitube, Pod etc. låter alla allt för plastiga. Blir aldrig bra med dem.

Postat

Lite OT, men när kommer det ett multifx-pedalbord i rimlig prisklass som använder impulser för högtalarsimuleringen? De tekniska förutsättningarna har ju ändå funnits ett tag... Själv har jag suttit och funderat på om man inte kunde kombinera något midipedalbord med ljudkort (typ det från Native Instruments) och en surfplatta med Windows (där man kör valfria VST-effekter och då bl a impulser i t ex Steinbergs VST Rack) och bygga ihop ett snyggt pedalbordscase till dessa. Men det känns lite för omständigt och riskfylld, hade ju ändå föredragit allting i pålitlig Boss-design...

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Lite OT, men när kommer det ett multifx-pedalbord i rimlig prisklass som använder impulser för högtalarsimuleringen?

Bra och vettig fråga som jag ställt mig själv. Varför insisterar man på sina plastiga istället och påstår att de är så bra? Kommer det en så skulle inte jag tveka att köpa den och därmed slippa hålla på traggla med impulser i DAW som är tröttsamt och kreativitetsdödande. Enda undantaget som finns idag är Axe Fx som man kan även ladda med andra impulser men den kostar som sagt var en bra slant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.