Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska föra över ljud från DAT via externt ljudkort till min (bärbara) PC. Allt ser rätt ut (såvitt jag kan bedöma, jag är ständig nybörjare på detta) men jag lyckas inte få in några ljuddata i ljudprogrammet (testar främst med Audacity; har även WaveLab Studio, men skulle helst slippa lära mig det just nu). DAT-spelaren (Sony TCD-D8) är kopplad med koaxialkabel till ljudkort E-MU 0404 USB. I datorn Windows 7 (det finns ingen specifik W7-drivrutin ännu för E-MU 0404, men det ser ut att gå och det ska även gå bra enligt tillverkaren).

Vad jag förmodligen inte har koll på är vilka inställningar som ska göras i Windows-kontrollpanelen/Maskinvara_och_ljud och i Audacity. Hur jag än gör blir det alltså ingenting inspelat i datorn från DAT-bandet.

En egendomlighet är att datorn och Audacity bara verkar se E-MU-kortet som "mikrofon". Om datorn väntar på data från kortets mikrofoningångar så blir det förstås inget. Jag använder ju S/PDIF-In, och det finns även MIDI-In på kortet. Under Inställningar/Enheter/Inspelning i Audacity borde det då kanske finnas fler alternativ än Mikrofon för USB-ljudkortet?

Å andra sidan verkar E-MU-kontrollpanelen i datorn förstå vad som händer. Den anger rätt samplingsfrekvens och hjälper bra till att justera synk-status, så något märker väl ändå datorn av ljuddataflödet från DAT:en? (Om jag har fattat rätt, ska Sync Status vara låst på Extern...)

Int' vet jag hur detta ska lösas. Vore oerhört tacksam för hjälp.

Annons
Postat

NU har jag ingen Windows-maskin eller ditt ljudkort, men det låter som om du saknar mjukvara för att välja ingång.

Har själv ett gammalt Ego-Sys U2A som funkar på min Mac, men jag kan inte välja ingång (såg visserligen att de släppt en ny kontrollpanel så jag ska testa den först). Så jag tror det är där ditt problem ligger och lösningen handlar om att få tag i rätt mjukvara. Sen spelar det ingen roll vilket program du använder för att spela in.

Postat

Det finns väl någon kontrolpanel i ljudkortets mjukvara? Där borde det gå att kolla vad det finns för inställningar. Kanske är SPDIF inaktiverat som default...?

Du behöver nog installera ljudkortets ASIO-driver för att det ska funka. Strunta i vad Windows säger. Det är inte där du ställer in något för DAW-programmen, utan det gör du i programmen och ljudkortets egen kontrollpanel.

Postat

Tack, båda. Allt som finns i drivrutinväg är installerat, någon specifik ASIO-drivrutin finns inte. Kortets kontrollpanel innehåller ingenting om olika ingångar. Kan jag använda någon annan mjukvara för att välja ingång?

Postat

Jag vill inte verka dryg, men har du läst manualen?

När jag lite snabbt kollade deras hemsida så fanns det ju en mjukvara som heter PatchMix DSP som verkar ha funktionaliteten du letar efter.

http://www.emu.com/products/product.asp?product=10447&nav=introduction (Kolla på Audio Source)

Det står att den funkar i Vista 32 och 64-bitar vilket gör att det borde funka i Win7 också.

På sidan 8-9 i manualen står det om den digitala kopplingen och att man måste tänka på samplingsfrekvenser och lite sånt.

Sedan på sidan 11 och framåt står det om PatchMix DSP och hur du skapar en session för att aktivera rätt ingång på kortet. Se också till så du får rätt digital standard vald. En D8 borde mest skicka ut S/PDIF och inte AES/EBU.

• Gilla 1
Postat

Du syftar på PCI-varianten av ljudkortet. Efter att ha läst ditt tips försökte jag ändå installera PatchMix, men installationsprogrammet protesterade och avbröt installationen - hittar ingen stödd produkt i systemet. Så jag måste väl anta att USB-kortet inte stöds av PatchMix. (Jag har alltså E-MU 0404 USB, externt kort till bärbar.)

Postat (redigerat)

Du syftar på PCI-varianten av ljudkortet. Efter att ha läst ditt tips försökte jag ändå installera PatchMix, men installationsprogrammet protesterade och avbröt installationen - hittar ingen stödd produkt i systemet. Så jag måste väl anta att USB-kortet inte stöds av PatchMix. (Jag har alltså E-MU 0404 USB, externt kort till bärbar.)

Jag har själv haft ett externt E-mu-ljudkort. Den mjukvara som finns som du ska göra alla inställningar i heter mycket riktigt PatchMix.

Men man måste installera i rätt ordning, har för mig att de var rätt noggranna på den punkten. Att typ installera mjukvaran INNAN man

kopplar in ljudkortet, för att datorn ska kunna hitta ljudkortet när det väl maskinellt installeras.

Det bästa blir därför att avinstallera både ljudkortet och den mjukvara till det som du nu installerat. Installera sedan PatchMix igen.

Installera därefter ljudkortet rent fysiskt. Jag tror det står i din manual till ljudkortet.

Det brukar komma upp tre olika val av drivrutiner sedan, Windows egna, ASIO-for-All och E-mus kortspecifika - välj ALLTID det sistnämnda.

Redigerat av debatt
Postat

Tack! Dock: I bruksanvisningen för USB-kortet nämns inte PatchMix alls, och i PCI-korts-manualen står det:

1. Remove any other sound cards you have in your computer.

2. Install the E-MU 0404 PCI card in your computer.

3. Install the optional Sync Card (if you have one).

4. Attach the Analog and Digital breakout cables to the rear of the 0404 card.

5. Install the PatchMix DSP software onto your computer.

6. Connect audio, MIDI and synchronization cables between the Digital Audio System

and your other gear.

Men jag kan naturligtvis testa din turordning i alla fall! Den låter ju plausibel i och för sig.

Ungefär samtidigt som du skrev ditt inlägg, debatt, så hittade faktiskt WaveLab insignalen (alltså utan PatchMix installerat). Jag valde, i WaveLab, ASIO som uppspelnings- och inspelningsenhet, specificerade sedan anslutningar, och då gick det. Men! Filen jag skapade ger inget ljud ifrån sig, trots att monitorn i WaveLab visar inljudet med all önskvärd tydlighet. Så kanske PatchMix behövs ändå...fast intuitivt verkar det ju snarare vara något mer i WaveLab som jag måste lära mig. Nu kommer ju faktiskt signalen in i datorn.

Postat

Är det verkligen inte så att E-MU 0404 PCI har "PatchMix" och E-MU 0404 USB i stället en nedbantad "Control Panel"...? Om PatchMix skulle krävas för USB-kortet borde det väl rimligen framgå någonstans i bruksanvisningen (vilket det alltså inte gör)? Jag menar ju inte att ifrågasätta dina erfarenheter i och för sig. Men jag får inte ihop'et.

Postat

Nu hade jag iofs E-mu 1616 och det var dessutom varken ett usb- eller pci-ljudkort, utan ett pc card typ II-ljudkort.

Men anslutningsmöjligheterna för E-mu-kortet för de olika varianterna borde vara vägledande! Kan man ansluta samma prylar

både till USB- och till PCI-varianten, dvs ser de likadana ut därvid.

"ASIO som uppspelningsenhet"? Du menar att du valt ASIO som drivrutin för kortet. Finns det inte nåt som heter E-mu ASIO eller nåt liknande också?

Det skulle i så fall vara ännu bättre.

Wavelab... jag har bara LE-versionen. Bra program!

Postat

Nu kör jag med ett annat externt USB-ljudkort (från M-Audio) och det har en avancerad mjukvarumixpanel i klass med E-MUs PatchMix.

Så jag tror inte att PatchMixen försvinner bara för att det handlar om ett USB-ljudkort - som om sådana skulle vara "sämre" eller nåt...

🙂

Postat

"I datorn Windows 7 (det finns ingen specifik W7-drivrutin ännu för E-MU 0404, men det ser ut att gå och det ska även gå bra enligt tillverkaren)."

Då lär det inte fungera smidigt... :/

Eller vänta... du menar det där meddelande som kommer upp under installationen av ljudkortet som säger att det inte är Windows-kompatibelt bla bla?

Så står det ju "alltid" - vad man än installerar för ljudkort hehe. I manualen brukar det då stå "klicka install ändå". Jag fetla text härovan nu...

Sedan är det ju så att du kopplat ditt DAT-däck via S/PDIF och då MÅSTE det finnas sådan visning i mjukvaran för ljudkortet, tror jag.

Låter I N T E som du har rätt drivrutin.

Annars kan du alltid koppla DAT-en via analoga ut L+R, då rör det sig säkert i kanalerna.

Har du förresten kollat att du inte fått in ljud ändå, efter uppspelning?

Tänk på att det ju faktiskt är digital signal du får in. Du lär inte kunna justera volym in och kolla på den gröna stapeln, det är ju digitalt dataflöde.

När jag kopplar mitt SONY DAT ES59 till mitt externa usb2-ljudkort via s/pdif så kan jag inte justera ljudnivå in överhuvudtaget - det är ju digital signal.

Den får man fixa styrkan på sedan i Wavelab t.ex.

Postat

Precis! "ASIO E-MU" är det.

Och nej, jag tycker också att det verkar konstigt om USB-varianten skulle vara sämre mjukvaruutrustad, men det ser inte bättre ut...

Jag kan förstås kolla det du föreslår - jämföra anslutningsmöjligheterna för de båda korten. Men om det nu funkar i WaveLab ändå, så kanske jag nöjer mig...

Hur som helst, tack för engagemanget!

Postat (redigerat)

Hm! Så de "vanliga" rörliga staplarna i WaveLab härrör från en analog signal? Här är jag nog ute i det okända... Är det inte "digitalt ljud" jag "ser" i WaveLab?

Redigerat av Mattias N
Postat

Hm! Så de "vanliga" rörliga staplarna i WaveLab härrör från en analog signal? Här är jag nog ute i det okända... Är det inte "digitalt ljud" jag "ser" i WaveLab?

Nej alltså... jag menar, om du nu stannar DAT-bandaren och LYSSNAR i Wavelab på det som kom in. Hur hörs det då?

Postat

Eller...jag antar att det är digitalt ljud jag ser, men jag kan som du säger inte justera in-nivå till datorn. Det märkte jag när jag försökte ändra "Main Output" på ljudkortet.

Postat (redigerat)

Lyckades inte lyssna på det som kom in, vare sig inuti WaveLab eller med VLC. Sparade filer är tysta när de spelas upp med VLC, och jag har ännu inte ens hittat "knappen" för att lyssna på spår inuti WaveLab. Behöver alldeles uppenbart lära mig mer om programmet!

Redigerat av Mattias N
Postat

Eller...jag antar att det är digitalt ljud jag ser, men jag kan som du säger inte justera in-nivå till datorn. Det märkte jag när jag försökte ändra "Main Output" på ljudkortet.

Nej, och det beror ju på att det är digital signal, en massa blippblopp-pladder bara, som störtoner, ingen musik.

Har du aktiverat RECORD i Wavelab? Eller är det så att signalen (musikinformationen) bara når programmet utan att "fastna" där?

Postat

Lyckades inte lyssna på det som kom in, vare sig inuti WaveLab eller med VLC. Sparade filer är tysta när de spelas upp med VLC, och jag har ännu inte ens hittat "knappen" för att lyssna på spår inuti WaveLab. Behöver alldeles uppenbart lära mig mer om programmet!

ÄR VLC kompatibelt med digital överföring av ljud?

Jag har inte haft Wavelab och ljudkortet installerat på några månader due to a crash, så jag är lite ringrostig att minnas allt som står i programmet.

Postat

Svårt att säga när jag hinner återkomma, det är mycket annat just nu. Hoppas OK att jag trots det håller tråden öppen ett tag till.

Postat

Kom att tänka på en annan sak nu när jag ominstallerat mitt ljudkort här.

Det finns nog en omställare för intern eller extern klocka i din mjukvarumixer för ditt externa E-mu-ljudkort.

Tänk på att den förmodligen ska stå på extern klocka för att det ska kunna komma in någon digital signal.

Så var det här för mig iaf. Iofs är det ett M-Audio, men iaf... min s/pdifs ljud in kan bara aktiveras

när jag byter från intern till extern klocka (external clock). Annars är den regeln grålagd.

Postat

Kom att tänka på en annan sak nu när jag ominstallerat mitt ljudkort här.

Det finns nog en omställare för intern eller extern klocka i din mjukvarumixer för ditt externa E-mu-ljudkort.

Tänk på att den förmodligen ska stå på extern klocka för att det ska kunna komma in någon digital signal.

Så var det här för mig iaf. Iofs är det ett M-Audio, men iaf... min s/pdifs ljud in kan bara aktiveras

när jag byter från intern till extern klocka (external clock). Annars är den regeln grålagd.

Det kan vara problemet! DAT:en kan inte synkas utifrån, så SPDIF måste räknas som master.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.