Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska försöka förklara så tydligt som möjligt...

Jag har ett Presonus Firepod ljudkort med 10 ingångar och 10 utgångar, 8 st "Line Outputs - TRS Balanced", 1 st "Main CR Output 1-2" och 1 "Cue Mix Line Out 1-2".

Jag vill kunna spela in 8 kanaler samtidigt med bandet och kunna få utljud i hörlurar till samtliga musiker. Men mitt problem är att jag får bara utljud i ena hörluren. Jag vill kunna höra ljud i båda lurarna. Finns det något sätt att få till detta? Övrig inspelningsutrustning som används, förutom Presonus Firepod, är Macbook Pro och Logic Express 8.

Hoppas att någon har ett svar på mitt problem.

Annons
Postat (redigerat)

Hej, hej!

Först en fråga: hur många musiker ska ha lyssning?

Jo såhär: Line mix Cue Out 1-2 (som du redan nämnt) -> valfri hörlursförstärkare med antalet ingångar motsvarande som antalet musiker såklart -> hörlurar.

firepoddiagram-big.jpg

Googla "hörlursförstärkare". Det finns flera olika att välja bland (med alltifrån 4 till 8 stycken hörslursingångar) så det är bara att välja och vraka 🙂

Lycka till!

Vänligen,

CHAE

EDIT: lade till en oerhört pedagogisk bild

Redigerat av CHAE
Postat

Ok, tack, och tack för den pedagogiska bilden. Då var det som jag misstänkte att jag behöver ha en hörlursförstärkare. Men då undrar jag, vad använder man utkanalerna 1-8 vanligtvis till?

Postat (redigerat)

[...] vad använder man utkanalerna 1-8 vanligtvis till?

Hej (och sorry om svaret dröjde)

Ptja, såhär spontant så tänker jag att de är direktoutputs (och sendar) för varje kanal. Sedan kan man använda dem mot en mixer genom att koppla dem in i mixerns line inputs och på så sätt bypassa mixerns egna pre-amps. Jag provade en liknande setup mot ett Soundcraft-bord med mitt Pro 40 för något år sedan när jag bandade ett livegig.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Tack då har jag fått lite mer info. En fråga till:

Jag behöver ha 5-6 st som lyssnar samtidigt. Det finns ju hörlursförstärkare med 4,6 eller 8 hörlursutgångar. Jag har ett M-Audio Firewire 410 också som jag har kopplat ihop med mitt Firepod. Där har jag 3 hörlursutgångar tillsammans så min fråga blir då om jag samtidigt som jag använder en hörlursförstärkare med 4 utgångar kan använda dom 3 som jag redan har på mina ljudkort och på så sätt få 7 st? Eller kommer det att bli några problem?

Är dessa hörlursförstärkare något att satsa på, någon som har erfarenhet?

http://www.thomann.de/se/millenium_hp_8.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_miniamp_amp_800.htm

Postat (redigerat)

En fråga till:

[...]så min fråga blir då om jag samtidigt som jag använder en hörlursförstärkare med 4 utgångar kan använda dom 3 som jag redan har på mina ljudkort och på så sätt få 7 st? Eller kommer det att bli några problem?

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar 😳 Köper du en 6-kanalshörlursstärkare så behöver du ju inte koppla ihop någonting (för lyssningens skull i alla fall). Koppla bara hörlursstärkaren som bilden visar i mitt tidigare inlägg.

Har bara erfarenhet av Behringern och min upplevelse var att den kändes allmänt plojig och plastig. Potarna pajade efter någon månad och den betedde sig oerhört underligt (spikar m m). Jag bytte mitt exemplar men alla problem (inkl. bruset) bestod 🙁

Nåväl, jag tycker att du kan ta och prova ART 406:an. Bra hörlursförstärkning som gör jobbet. Inte särskilt dyr heller 😉

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.