litenhoegtalarestortljud Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Hejsan allesammans! Jag har ett problem som jag hemskt gärna skulle vilja ha hjälp med! Det är nämligen så att jag har gjort hands up bra länge men aldrig använt "egen sång" i en låt tills nu. Problemet är att när jag sjunger och uttalar ett visst ord så låter det som att själva "kicken" försvinner just under det ordet eller iaf själva ljudet på kicken försvinner, inte trycket i den. Har försökt med mycket nu men problemet verkar vilja vara kvar ändå. jag har kompressor och deesser på vocalen men endå är det som att ljudet i kicken försvinner då jag uttalar det ordet. Någon som kanske vet vad problemet är? tacksam för svar! 🙂
mietek Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (redigerat) Det beror på hur kick samt sång är EQ'ad, samt hur du komprimerat kalaset. Låter som en eventuellt ganska grov frekvenskrock. Har du överkomprimerat masterkanalen? Du kanske även skapat manuell sidechain pga överkompression. Genre? Redigerat 5 juli 2011 av mietek
litenhoegtalarestortljud Postat 5 juli 2011 Trådstartare Postat 5 juli 2011 Det beror på hur kick samt sång är EQ'ad, samt hur du komprimerat kalaset. Låter som en eventuellt ganska grov frekvenskrock. Har du överkomprimerat masterkanalen? Du kanske även skapat manuell sidechain pga överkompression. Genre? vad gör man åt en såkallad frekvenskrock då? och vad menas med överkomprimerat masterkanalen? genren är hands up!
mietek Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 (redigerat) ok nån sorts elektronisk musik.. då har fömodligen kicken en ganska statisk eq-kurva. Vart är den lågfrekventa energin accentuerad mest på kicken? 100hz, 60hz? Du lär kunna se det med en spectrum-analyzer om du har det till hands. Inte så troligt att det är det som är problemet om du inte har boostat överdrivet mycket bas/lågt mellanregister på sången. Kör högpassfilter på sången vid 100Hz och se om det gör nån skillnad. Förmodligen är det ett dynamik-problem dock. Jag menar hur ser det ut på din master-regel, ligger det nån kompressor eller limiter där? Det gäller att både eq'a och komprimera så att allt får sin plats i mixen. Redigerat 5 juli 2011 av mietek
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.