Jump to content
Annons

Monitorer!


lowsnuff

Recommended Posts

Hämtade ut ett par Adam A3X idag och har kopplat in dem (unbalanced rca till vanlig 3,5 sladd in i datorn)

väntar på två st xlr till tele att koppla till mboxen med.

Har lyssnat på musik i dem ett par timmar nu.

Säger bara wow!

Första paret monitorer jag äger och jag måste säga att det är skillnad på ljud och ljud!

Förstår helt plötsligt varför folk tycker det är så viktigt med monitorer i studion (även i sovrumsvarianterna)

Är som man hör varje låt för första gången, nya detaljer, fyllighet och balans mellan diskant/bas.

Då har jag ändå inte haft ap-dåliga datorhögtalare förut (logitech 2.1 inte en aning om modellnummer men har fått för mig att det var "bra skit")

skulle bara säga att jag är sjukt nöjd 🙂

det var det!

ha en go helg nu alla!

// Lågsniff

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till en ny ljudvärld, full av trevliga upplevelser. 🙂

Risken är bara att du tycker att du behöver göra om alla gamla mixar när du lyssnar på dem i monotorerna och upptäcker alla misstag du har gjort tidigare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, grattis till en bra köp. Personligen är jag dundernöjd med mina A3X:or. Jag letade och jämförde (med hjälp av brorsan) en jävla massa monitorer i samma prisklass och landade slutligen på ADAM-grejena.

Annars; what Claes said 😉

Ha en bra helg du också, Lågsniff

Vänligen,

CHAE

EDIT: tog bort ett "som fan" som jag inte har någon aning om vart det kom ifrån.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte just nu ett problem med en av monitorerna!

den låter en massa!

när jag trycker igång den så hör man verkligen att den "går igång"

ett surrande ljud som stör som fasen! (ganska högt också)

är något trasigt?

den andra låter ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du kör med obalanserade kablar, så misstänker jag att den ena kabeln har hamnat nära någon störkälla, som t ex en nätdel - eller att kabeln ligger parallellt med nätkabeln så att det kommer in 50Hz-brum där...

Testa att dra fram kabeln lite annorlunda och se om det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

har provat att byta kabel och dragt den från andra hållet och grejer.

även haft monitorn igång utan kabel i. surrar alla gånger, så fort "power on"

ska prova att flytta på högtalarn nån meter och sen koppla in igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo! Lugn och fin nu 😉 Har du du provat balanserade XLR? Nej just det, du väntade på de kablarna. SÅ var det, ja. My bad 😑

Jag valde bort ADAMS's stereolänksversion just p g a allt brum som kan uppkomma (Claes, minns du hur vi pratade om det?).

EDIT: man bör läsa hela första inlägget 😄

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

så du menar att det kan ha att göra med den obalanserade ingången ändå?

det låter som sagt även när ingen sladd sitter i. (bara strömkabel då förståss)

Mjo, obalanserat är mer känsligt för brum och precis som Claes sa, så är det viktigt hur man drar kablarna. Men det låter alltså även när ingenting är inkopplat. Det låter ju skumt. Och det spikade inte innan när du stängde av/på monitorerna och det lät ingenting när du körde dem första gången?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var nog lite för exalterad när jag satte igång dem först.

tänkte inte på ifall det brumma eller inte. (de kan mycket väl ha varit såhär från början)

men nu när jag vet om det så låter det ju faktiskt ganska mycket, men ljudet överröstas när t.ex. musik är igång.

har inte lyssnat speciellt högt nån gång i dem än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...