Jump to content
Annons

Midiklavitur som fungerar med Cubase

Recommended Posts

borgona (oregistrerad)
Postat

Rekommendation pÄ nÄgon billig midiklaviatur, som fungerar med Cubase?

Annons
Postat

Försöker du vara rolig pÄ nÄgot sÀtt eller? Tycker du att jag Àr troll eller vad? Du lÄter jÀkligt patetisk i alla fall.

=) Jag kÀnner inte dig, du kÀnner inte mig. Ja, jag börjar tycka det Àr vÀÀÀÀldigt roligt nÀr folk inte kan ta reda pÄ en enkel frÄga sjÀlv numera. NÀr man var liten (lÀs: innan internet fanns) sÄ kunde man alla synthar och saker man var intresserad av ÀndÄ. Nu nÀr info finns 2 sekunder ifrÄn en sÄ Àr det plötsligt svÄrare?

Men visst kan du fÄ ett bra svar: www.google.se rekommenderar alla och alla Àr billiga (under ca 6.000)

• Gilla 1
Postat (redigerat)

En riktig Pung spark dÀr Polder.haha

hÄller vÀll med det Àr lÀtt att söka ..Men svÄrt att veta vad man ska titta pÄ finns sÀkert massa trÄdar för detta.

Men jag tycker likförbannat att du ska kika pÄ CME keybords mindre funktioner men ett bra midi klav.

Finns nÄgra att vÀlja mellan bara dÀr!

http://www.4sound.se/section.aspx?id=5085000&sort=&minPrice=0&maxPrice=0&manuFilter=CME

Redigerat av Hemmpe
Postat

musikbörsen/4sound har carillions 49 tangenters midikeyboard ocksÄ till ett bra pris...

mvh

:rolleyes:

Postat

En riktig Pung spark dÀr Poulder.haha

đŸ˜±

borgona (oregistrerad)
Postat

Jag funderade lite och 49 tangenter kan kÀnnas aningen stort alltsÄ. Vill som sagt inte ha en massa knappar ock spakar, och det ska helst anslutas med MIDI, inte för att jag förstÄr skillnaden, nÀr de flesta (i alla fall billiga) har USB-anslutning. Det ska inte heller ta över ljudkortet med nÄgot USB-ljudkort, som nÄgon M-Audio verkar ha gjort...

Postat

Jag kör ett CME m-key v2 (49 keys) och hade ett annat mindre innan. Tycker det mesta under 49keys gÄr bort dÄ man bara fÄr sitta och flytta och mixtra för att fÄ en nÄgorlunda range pÄ noterna.

Tar inte upp sĂ€rskilt mycket plats pĂ„ skrivbordet heller och du "sparar" in pengarna nĂ€r du inser att du vill ha ett större om 2mĂ„nader 🙂

Kostade runt tusenlappen pÄ Andreassons i GBG och antar priset ligger detsamma pÄ övriga affÀrer som har det.

borgona (oregistrerad)
Postat

Eh? Varför inte USB???

Varför USB?

Jag kör ett CME m-key v2 (49 keys) och hade ett annat mindre innan. Tycker det mesta under 49keys gÄr bort dÄ man bara fÄr sitta och flytta och mixtra för att fÄ en nÄgorlunda range pÄ noterna.

Tar inte upp sĂ€rskilt mycket plats pĂ„ skrivbordet heller och du "sparar" in pengarna nĂ€r du inser att du vill ha ett större om 2mĂ„nader 🙂

Kostade runt tusenlappen pÄ Andreassons i GBG och antar priset ligger detsamma pÄ övriga affÀrer som har det.

Kanske borde köra pĂ„ 49 Ă€ndĂ„ 😛

Postat (redigerat)

Varför USB?

Kanske borde köra pĂ„ 49 Ă€ndĂ„ 😛

Ja och Usb Smidigt ju

om du har tillrÀckligt mÄnga usb ingÄngar

Redigerat av Hemmpe
borgona (oregistrerad)
Postat

Tankar kring denna? Den första i kommentarerna nÀmner att det Àr ett micro-USB ljudkort som mÄste vara inkopplat. Det lÄter ju inte bra, nÀr det dessutom inte lÄter dig anvÀnda ditt ordinÀra ljudkort.

Postat

Tankar kring denna? Den första i kommentarerna nÀmner att det Àr ett micro-USB ljudkort som mÄste vara inkopplat. Det lÄter ju inte bra, nÀr det dessutom inte lÄter dig anvÀnda ditt ordinÀra ljudkort.

Valde faktiskt mellan det och cme't och tyckte det var skönare kĂ€nsla i tangenterna pĂ„ mitt, sĂ„ tycker kommentarerna dĂ€r pĂ„ sidan Ă€r missvisande eller sĂ„ Ă€r jag skum... 😉

Borde vÀl ÀndÄ gÄ att köra med sitt egna ljudkort pÄ nÄgot sÀtt, vore bra skumt annars.

borgona (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja och Usb Smidigt ju

om du har tillrÀckligt mÄnga usb ingÄngar

Varför heter det dÄ MIDI-klaviatur? Och vad ska man dÄ med MIDI-ingÄngarna pÄ ljudkortet till?

Redigerat av borgona
  • Gilla 1
Postat (redigerat)
Varför USB?
För att klaviaturen dÄ innehÄller ett inbyggt MIDI-interface, och dÀrmed kan du plugga det direkt till datorn.

Om du uttrycker att det helst ska ha MIDI-kontakter sÄ förvÀntar jag mig dels att du redan har ett MIDI-interface, dels att du har en riktigt bra anledning till att anvÀnda det till istÀllet för att koppla pÄ klaviaturen direkt.

Varför heter det dÄ MIDI-klaviatur?

Klaviaturen skickar trots allt MIDI-signaler till datorn, oavsett om det sker genom USB-kabeln eller MIDI-kontakter i ditt ljudkort.
Och vad ska man dÄ men MIDI-ingÄngarna pÄ ljudkortet till?
För att koppla in MIDI-utrustning som saknar USB-anslutning. Det Àr inga problem att ha tvÄ MIDI-portar i datorn, en för signalerna frÄn klaviaturen och en för MIDI-ingÄngen pÄ ljudkortet. Redigerat av Linus
  • Gilla 1
borgona (oregistrerad)
Postat

För att klaviaturen dÄ innehÄller ett inbyggt MIDI-interface, och dÀrmed kan du plugga det direkt till datorn.

Om du uttrycker att det helst ska ha MIDI-kontakter sÄ förvÀntar jag mig dels att du redan har ett MIDI-interface, dels att du har en riktigt bra anledning till att anvÀnda det till istÀllet för att koppla pÄ klaviaturen direkt.

Okay, you got me. I clearly don't know what I'm talking about. FÄr la bli USB dÄ. Men jag vill inte se att det ska störa mitt fina ljudkort.

Postat
Men jag vill inte se att det ska störa mitt fina ljudkort.
Ett extra MIDI-interface spelar ingen roll för ditt ljudkort sÄ kÀnn dig lugn.

Den som skrivit kommentaren Àr uppenbarligen ute och cyklar, det behövs inte speciella ljudkort för att kunna anvÀnda klaviaturen. DÀremot kan det vara sÄ att personen upplevde latencyproblem (fördröjningar av ljudet frÄn att man slÄr an tangenten till att ljudet hörs) och det Àr ljudkortet som det hÀnger pÄ. Det har inte med klaviaturer alls att göra.

Men jag skulle föreslÄ ett Cakewalk A-500S (ersatte Edirol PC-50) om du vill ha en klaviatur av bra kvalitet utan nÄgra extra rattar, knappar och kontrollers.

borgona (oregistrerad)
Postat

Ett extra MIDI-interface spelar ingen roll för ditt ljudkort sÄ kÀnn dig lugn.

Den som skrivit kommentaren Àr uppenbarligen ute och cyklar, det behövs inte speciella ljudkort för att kunna anvÀnda klaviaturen. DÀremot kan det vara sÄ att personen upplevde latencyproblem (fördröjningar av ljudet frÄn att man slÄr an tangenten till att ljudet hörs) och det Àr ljudkortet som det hÀnger pÄ. Det har inte med klaviaturer alls att göra.

Men jag skulle föreslÄ ett Cakewalk A-500S (ersatte Edirol PC-50) om du vill ha en klaviatur av bra kvalitet utan nÄgra extra rattar, knappar och kontrollers.

Okej. Jag vet inte hur det Àr med klaviaturen, men ASIO Àr ett krav (har pÄ ljudkortet). Har/har inte klaviaturen stöd för det?

Postat

Okej. Jag vet inte hur det Àr med klaviaturen, men ASIO Àr ett krav (har pÄ ljudkortet). Har/har inte klaviaturen stöd för det?

Linus menar att det har inte med keyborden varken om det Àr usb eller midi in pÄ ljudkortet ...det Àr ljud kortet som sköter det dÀr inte nÄt Keybord.

har du bra drivrutiner till dit ljudkort sÄ spelar det ingen roll om du kör usb eller midi in pÄ ljudkort.

Postat

Du kan ju fundera pÄ om du vill ha aftertouch eller inte.

Beror lite pÄ vad du ska köra för typer av ljud.

Postat

=) Jag kÀnner inte dig, du kÀnner inte mig. Ja, jag börjar tycka det Àr vÀÀÀÀldigt roligt nÀr folk inte kan ta reda pÄ en enkel frÄga sjÀlv numera. NÀr man var liten (lÀs: innan internet fanns) sÄ kunde man alla synthar och saker man var intresserad av ÀndÄ. Nu nÀr info finns 2 sekunder ifrÄn en sÄ Àr det plötsligt svÄrare?

Men visst kan du fÄ ett bra svar: www.google.se rekommenderar alla och alla Àr billiga (under ca 6.000)

Om alla skulle börja anvÀnda google sÄ skulle vi snart inte ha nÄgra forum kvar.

IstÀllet för att tracka pÄ nÄgon att söka, hjÀlp till istÀllet och lÀnka till andra

trÄdar som du tycker tillför nÄgot till Àmnet.

Postat

ASIO = Audio Stream Input Output dvs. ljudkortet. Klaviaturer har inget med detta att göra, sÄvida det inte Àr ett ljudkort inbyggt i en klaviatur.

MIDI Àr ett otroligt enkelt protokoll, datasignalerna som skickas Àr sÄ smÄ. Det har lika liten betydelse för datorn som att du anvÀnder USB-tangentbord och mus.

borgona (oregistrerad)
Postat

Du kan ju fundera pÄ om du vill ha aftertouch eller inte.

Beror lite pÄ vad du ska köra för typer av ljud.

Vad Àr aftertouch?

Hade bara tÀnkt att ha det till Cubase och sÄ, istÀllet för att pilla med musen pÄ klaviaturen i programmet.

ASIO = Audio Stream Input Output dvs. ljudkortet. Klaviaturer har inget med detta att göra, sÄvida det inte Àr ett ljudkort inbyggt i en klaviatur.

MIDI Àr ett otroligt enkelt protokoll, datasignalerna som skickas Àr sÄ smÄ. Det har lika liten betydelse för datorn som att du anvÀnder USB-tangentbord och mus.

Man lÀr sig nÄgot nytt varje dag. SÄ MIDI Àr alltsÄ datasignalerna. KÀnner till MIDI-filer, och de Àr ju vÀldigt smÄ.

Tack för alla lÀrorika svar!

Postat
Vad Àr aftertouch?

Om du slÄr an en tangent sÄ gör du det med en viss hastighet. Det kallas "Velocity" och finns pÄ anslagskÀnsliga klaviatur. Velocity Àr bra för instrument som t ex piano och slagverk, eller syntljud som har liknande karaktÀr.

Aftertouch Àr lite Ät samma hÄll, men inte riktigt.

Om du tÀnker dig att du slagit an en tangent och hÄller den nere, och att ljudet Àr en strÄke eller ett lÄngt och kvarhÄllande syntljud, sÄ kanske du vill öka intensiteten i ljudet medans det fortfarande ljuder. Det handlar alltsÄ inte om att Àndra ljudets karaktÀr genom att slÄ an tangenterna med en viss hastighet, utan att nÀr du hÄller ner tangenterna kunna variera ljudets uttryck genom att trycka hÄrdare eller mjukare.

TÀnk dig en strÄke som slÄs an i piano men som du vill ska vÀxa till forte utan att slÄs an igen.

Aftertouch innebÀr rent tekniskt att det inte bara Àr tryckkÀnsligt vid anslag utan Àven efterÄt. Det kan skicka midi-information om hur trycket förÀndras under tiden du hÄller ner tangenterna.

Man lÀr sig nÄgot nytt varje dag. SÄ MIDI Àr alltsÄ datasignalerna. KÀnner till MIDI-filer, och de Àr ju vÀldigt smÄ.

Jag brukar likna midi med "de hÀnder som spelar pÄ klaviaturet" (om vi nu inte talar om midi-clock).

Midi talar om vad hÀnderna ska spela och hur. Men vilket instrument hÀnderna ska spela pÄ Àr en annan frÄga.

Typ ...

borgona (oregistrerad)
Postat

Massa text.

Tror att jag Àr med dig!

Och man ska jÀmför en Plugg med VST? Skillnad pÄ Plugg och PLugg?

Postat

Plugg = plug-in

Dvs ej fristÄende program. KrÀver vÀrdprogram.

Finns i olika format: VST (pc), AU (Mac) m fl

VST finns som VST (effekt) och VSTi (instrument).

borgona (oregistrerad)
Postat

Plugg = plug-in

Dvs ej fristÄende program. KrÀver vÀrdprogram.

Finns i olika format: VST (pc), AU (Mac) m fl

VST finns som VST (effekt) och VSTi (instrument).

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.