Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tjena! jag kan antingen köpa en mick och micscreen för 1700

eller bara en mikrofon för runt 2000kr.

jag undrar då... vad ska jag köra på?

mikrofon + micscreen eller bara mikrofon?

jag ska bara köra vocals (röst) med micken

mitt rum är ungefär 10cm2, jag har en 2m lång bänk

massa tavlor

en säng

en soffa

och lite annat jux..

kanske är lite enklare att veta vad jag ska ha för någonting

om ni fick veta vad som finns på mitt rum/hur stort det är...

de jag tänkte på var typ:

antingen

http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_rf_projectstudio_bundle.htm

eller

http://www.thomann.de/se/sontronics_stc_2x_black.htm (egentligen inte överskrida 2000kr... tpy max 200kr mer)

Redigerat av ancrew
Annons
Postat

10cm2 är var då en vääääldigt litet rum 😉 (Sorry för den där men jag var bara tvungen, m'kay).

OnT: sE-miken gillar jag. Är en utav de bättre mikarna jag provat. Fin, jämn och otroligt ärlig. Men det är ju vad jag tycker. Har du möjlighet att låna hem några mikar (som faller inom din budget) så ska du absolut göra det. Då kan du prova i lugn och ro. Framförallt kan du prova dem i din hemmiljö och på så sätt få fram miken som gör dig mest rättvisa. En mikscreen är väl aldrig fel men tänk på att fixa akustiken bakom dig också. En madrass eller någonting annat "muffligt" brukar fungera (om man inte har råd att bränna cash på akustikplattor). Prova akustiken i ditt rum. Kör lite vocals och handklappar och lyssna hur det låter. Mycket efterklang? Då kanske en screen kan vara en bra grej. Den dämpar ju upp lite i alla fall.

Har du ett pop-filter? Det kan ju också vara någonting att tänka på. (Nu blir jag överpedagogisk här) Ett pop-skydd plockar ner dina k-. t- och b- ljud som kan uppkomma vid sång/rap/tal. Helt värt att kolla upp ett sådant också när du ändå är igång, menar jag.

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

10cm2 är var då en vääääldigt litet rum 😉 (Sorry för den där men jag var bara tvungen, m'kay).

OnT: sE-miken gillar jag. Är en utav de bättre mikarna jag provat. Fin, jämn och otroligt ärlig. Men det är ju vad jag tycker. Har du möjlighet att låna hem några mikar (som faller inom din budget) så ska du absolut göra det. Då kan du prova i lugn och ro. Framförallt kan du prova dem i din hemmiljö och på så sätt få fram miken som gör dig mest rättvisa. En mikscreen är väl aldrig fel men tänk på att fixa akustiken bakom dig också. En madrass eller någonting annat "muffligt" brukar fungera (om man inte har råd att bränna cash på akustikplattor). Prova akustiken i ditt rum. Kör lite vocals och handklappar och lyssna hur det låter. Mycket efterklang? Då kanske en screen kan vara en bra grej. Den dämpar ju upp lite i alla fall.

Har du ett pop-filter? Det kan ju också vara någonting att tänka på. (Nu blir jag överpedagogisk här) Ett pop-skydd plockar ner dina k-. t- och b- ljud som kan uppkomma vid sång/rap/tal. Helt värt att kolla upp ett sådant också när du ändå är igång, menar jag.

Vänligen,

CHAE

10M2* 🙂

jag hade en studio för ett halvårsen, men bestämde mig för att lägga av o träna i ett halvår...

jag har ingen somhelst möjlighet att låna hem... men tänkte köpa nytt nu! så du tycker jag ska köra på en

X1a med screen?

asså... de ger inget eko nästan när man klappar o ropar i rummet... iallafall inte med stängd dörr:) men skulle man inte kunna köra en skummadrass bakom micken?

Redigerat av ancrew
Postat

10M2* 🙂

jag hade en studio för ett halvårsen, men bestämde mig för att lägga av o träna i ett halvår...

jag har ingen somhelst möjlighet att låna hem... men tänkte köpa nytt nu! så du tycker jag ska köra på en

X1a med screen?

asså... de ger inget eko nästan när man klappar o ropar i rummet... iallafall inte med stängd dörr:) men skulle man inte kunna köra en skummadrass bakom micken?

Ha inte madrassen bakom micken, den tappen gjorde jag och det dödade mycket akustik... Tyvär.

Det var en sånhär knugglig Ikea billig madrass.

Ha istellet madrassen bakom ryggen i ett hörn, sen mick-skärm bakom micken. Eller inget allst om så behagar (Vet inte vad som är bäst riktigt så hävdar inget där)

Postat (redigerat)

10M2* 🙂

X1a med screen?

sE:n är helt OK i min bok. Passade min röst och min acke etc. Återigen; det är min åsikt. Och du skulle bara lägga vocals va? Då kan jag tänka mig att den gör jobbet. OBS Miken kräver fantommatning så se till att ljudkortet du köper (har för mig att jag sett en annan tråd som du startat som handlade om just ljudkort) har det.

Alltså, jag menade att du skulle ha madrassen bakom dig. Inte miken. En annan idé är ju att ställa två madrasser i vinkel mot varandra i ett hörn av rummet. Då har du ju liksom "helgarderat" dig. Screen framför miken och madrass bakom dig = vinst och tämligen torra vocals.

Redigerat av CHAE
Postat

sE:n är helt OK i min bok. Passade min röst och min acke etc. Återigen; det är min åsikt. Och du skulle bara lägga vocals va? Då kan jag tänka mig att den gör jobbet. OBS Miken kräver fantommatning så se till att ljudkortet du köper (har för mig att jag sett en annan tråd som du startat som handlade om just ljudkort) har det.

Alltså, jag menade att du skulle ha madrassen bakom dig. Inte miken. En annan idé är ju att ställa två madrasser i vinkel mot varandra i ett hörn av rummet. Då har du ju liksom "helgarderat" dig. Screen framför miken och madrass bakom dig = vinst och tämligen torra vocals.

har du några test på din mikrofon eller låtar med din mikrofon man skulle kunna få höra?

har inga lediga hörn för att göra något sång 0.0 men jag tänkte på ett ljudkort som jag tänkte köpa...

http://www.thomann.de/se/miditech_audiolink_ii.htm

är de något att ha?

Postat

har du några test på din mikrofon eller låtar med din mikrofon man skulle kunna få höra?

har inga lediga hörn för att göra något sång 0.0 men jag tänkte på ett ljudkort som jag tänkte köpa...

http://www.thomann.de/se/miditech_audiolink_ii.htm

är de något att ha?

Jag ska rota runt lite och se om jag hittar någonting, m'kay. Återkommer i tråden om det.

Ptja, det är svårt att säga någonting direkt om ljudkortet. Den verkar ju ha det som man man behöver (hum, hum..fantommatning...check! 😉) . Du ville ha någonting enkelt va? Bara tuta och köra? Då är nog det här kortet i din smak. Vad jag förstår så är det bara att plugga USB:n, tanka driviserna och kicka igång.

Postat (redigerat)

Hittade lite sång.

Oj, det vart visst stämmor med också. Äsch, det får du leva med 🙂

Redigerat av CHAE
Postat

Hittade lite sång.

Oftopic!

Satt på balkongen med och lyssna på fåglarna, kanon schysst röst till en sen sommarkväll!

Postat (redigerat)

Oftopic!

Satt på balkongen med och lyssna på fåglarna, kanon schysst röst till en sen sommarkväll!

😊 Äsch... eller jag menar: tack.

När låten är klar så slänger jag upp den för allmän beskådan, m'kay.

Redigerat av CHAE
Postat

Hittade lite sång.

det där lät ju bara sjukt grymt!🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.