Jump to content
Annons

jordning av gitarr?


wes84

Recommended Posts

Hej! Jag har en stålsträngad gitarr med inbyggd mic som jag förstärker med min Behringer UltraAcoustic ACX1000.

Problemet är att när jag pluggar in gitarren så ligger ett basigt grundbrus hela tiden och stör. Men så fort jag tex. sätter fingret på någon metalldel, tex en skruv på förstärkarn el. på telekabelns ände, så försvinner det! Samma sak gäller när jag pluggar in direkt in i interfacet till datorn. Alltså det har nåt med jordningen att göra... Tidigare har jag dragit en extra sladd till elementet men om man spelar upp live?

Är det fel på gitarren eller är detta vanligt?

Tack för all hjälp! MVH Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

https://www.studio.se/index.php?showtopic...t=0entry90783

Det kan vara lite farligt att koppla prylar till element och sånt, så jag skulle avråda från det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Matte,

Troligt vis så är mikrofon installationen dåligt skärmad inuti gitarren, så när du har på dig gitarren och du tar i kontakthöljet eller förstärkarens chassi så fungerar din kropp som en jordad skärm.

Det kan vara oskärmade kablar mellan tele-kontakten och volym, ton kontroller eller så är mikrofonen dåligt skärmad.

Jordning av strängarna kan också hjälpa, men om inte stallet är i metall så går det inte att ansluta någon jordkabel i detta för att komma åt strängarna.

Gör ett experiment och tejpa en bit hushållsfolie på baksidan av gitarren i det området där tele-kontakten, kontroller och mikrofonen sitter, och anslut hushållsfolien med en bit kabel (skalad och tejpad på folien) till telepluggens hölje, och så får du kolla om det har blivit bättre.

Skulle detta hjälpa så kan du be en gitarrmakere att folie-skärma gitarren inuti, runt det området där elektroniken sitter, och jorda folien på ett mer permanent vis.

Lycka till

Bosse Hansén

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...