Jump to content
Annons

Sovrums bygge, ljudisoleringsproblem


zwoop

Recommended Posts

Detta blir lite off topic för forumet men har svårt att tänka mig att man kan hitta bättre hjälp än här så gör ett försök iaf.

Jag håller på med ett projekt att bygga in min säng i ett totalt ljus/ljud isoleradt rum, rummet kommer bara vara så stort så att en 180cm-säng kan få plats samt 150cm högt. Altså kommer inte hela rummet där sängen står blir inbyggt utan tänk er mer som en grotta som innesluter sängen, på så sätt slipper jag fönster osv. I rummet skall monteras högtalare samt installeras ett aktivt ventilations system. Detta är ett försökt till att skapa den optimala nattsömnen. Steg ett i projektet blir att hitta ett lämpligt material att ljudisolera med. Har försökt vända mig till några tillverkare av industriell ljuddämpning men de var minst sagt onitresserade av att hjälp mig då mitt projekt inte ansågs ha någon direkt storlek Kom då att tänka på detta forum och att det måste krylla av folk som har erfarenhet av att ljudisolera allt möjligt. Vart köper ni era material och vad skulle ni rekomendera för material till mitt bygge?

MVH Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att göra en effektiv ljudisolering så måste du ge dig på ett ganska omfattande bygge, där du gör ett flytande rum i rummet, så det är inget som är gjort i en handvändning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag bor i en lägenhet är ju rummet ganska tyst till att börja med, det jag vill få bort att de små irriterande ljuden av regn på förstret, grannar som pissar våningen ovan eller någon som klipper gräset utanför. Kanske inte bhöver göra det mest optimala utan någon aningen enklare. Problemet jag har är att ens hitta leverantörer av ljudisolerande material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns tyvärr ingen ensam leverantör av de produkter du söker.

Det du vill göra går endast att med att bygga nya vägar, tak och golv.

Så har du problem med att det är lyhört, är det bästa rådet nog att flytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fredrik!

Ojj, det låter nästan lite obehagligt för mig med en sådan sovmiljö. Som jag förstår det så är det typ en isobox avsedd för sömn du vill bygga!? Skulle du inte kunna köpa 5 st begagnade kontorsskärmar (4 väggar + tak) och skruva ihop dessa provisoriskt för att få prova på hur det känns att sova i en sådan miljö? Skulle det kännas bra kan du säker få tillfredsställande resultat genom att bygga ett golv på liknande sätt och frilägga denna box från golvet med gummidistanser. På med gips och täta alla hörn så har du en äkta snarkofag. Bara en tanke.

De produkter du söker är antagligen (om du inte vill snickra själv) bredbandsabsorbenter från tex. Miljöakustik eller Kamak. Dom har färdiga skivor och skenor som du skruvar i golv / tak 5 cm från väggen. Du kommer dock inte ifrån stom / flankljud så länge du inte bygger ett fristående skal.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju http://www.flickr.com/photos/lifesized/2523999700/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flyttank

Man ska alltså ha vatten i dem, men det borde väl fungera även med madrass. Jag antar att ventilation, högtalare och belysning finns.

Innan du köper, säkerställ att du kan få in den i lägenheten på något sätt. De ser ganska skrymmande ut.

(Själv som jag med öronproppar i en lägenhet där jag bodde tidigare.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det inte med ögonbindel och proppar kanske du kan prova nån bok typ 'sömnboken'. Ärligt talat låter det lite kostsamt och omständigt. Vaknar på natten gör alla, det är bara att man ofta somnar om igen innan man vaknat till riktigt. Själv tycker jag att man blir van oljud med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggarbetsplatser som ligger nära lägenheten där man bor kan ställa till stora problem

om man är skiftarbetande och är tvungen att sova dagtid.

Utöver hörselproppar och peltorkåpor som löser en del av problemet så är ett

flytande rum enda lösningen.

Viktigt att tänka på är lufttillförselen.

Ljudtätt är lika med lufttätt så ventilation med ljudämpare eller ljudfällor behövs för

att inte det ljud du har isolerat mot läcker in genom ventilationen.

Bra att tänka på är även att fläktarna som förser ditt sovrum med luft måste vara tystgående.

Finns många bra väldigt tysta datorfläktar idag med väldigt låga db tal som ändå ger ett hyffsat

luftflöde.

Fördelen med ett litet ljudisolerat sovrum är att det inte behöver vara överdrivet stort.

man kan bygga ett mindre rum på 3-4 m2 golvyta som rymmer en säng. Fördelen är att detta rum även

kan användas till att öva gitarr,bas, sång i samt övriga musikintrument i utan att störa omgvningen.

Gör så här: bygg först ett golv med reglar och spånplatta eller mdf som är upppallat på gummimatta,eller

står på gummiplintar.

För bättre ljudsiolering fyller man även undersidan av golvet med glasfiber eller stenull.

Lämplig gummimatta att ha under det flytande rummet:

375037-jpg.jpg

Jula gummi matta

När golvet är klart börjar du bygga väggsektioner som skruvas fast i golvet. Väggarna och golvet

får absolut inte ha kontakt med befintliga väggar i rummet. Utan luftspalt på 2-3 cm skall lämnas.

Alla skarvar mellan golv och väggsektioner måste tätas med fogmassa.

Väggarna bygger du med 2-3 cm tjock spånplatta ytterst som en låda som är 30 cm djup.

Hålrummet fyller du med Glasfiber eller stenull och häftar fast tyg på insidan väggen för att täcka isoleringen.

Här finns väldigt bra info hur man bygger ett ljudisolerat flytande rum:

Länk: http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Walls.htm

[My%20Wall%202.gif

Wall%2029.gif

Samma typ av modul använder du till taket. Taket skruvas fast i väggarna som står på det flytande golvet.

My%20Ceiling.gif

Viktigt är att dörren in till ljudisolerade sovrummet även har tätande gummilister.

Claesohlsson

Doors%201.gif

Doors%202.gif

Som dörr kan du använda en tjockare yttredörr som stoppar ljud bättre:

117115-1_472x472.jpg

Förrådsdörr

För ventilation in i rummet använder du denna ljuddämparslang:

ljuddamparslang-stl-100.jpg

Länk: http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/483-ljuddamparslang-stl-100.html

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

För ventilation in i rummet använder du denna ljuddämparslang:

ljuddamparslang-stl-100.jpg

Länk: http://www.luftbutik...ng-stl-100.html

Massivt tack för den länken, har letat så efter olika lösningar men mest sprungit på extremt dyra industrilösningar!

Inte för att på något vis hijacka tråden men vad krävs för att få bort det mesta ljudet ut från ett kontrollrum, tänk radiostudio typ?

Intressant användning av ett flytande rum zwoop, vore intressant att höra om din sömn om du fullföljer projektet 🙂

Redigerat av Petter B
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...