Jump to content
Annons

Orkar detta ljudkort EWQL och 5.1 i cubase?

Recommended Posts

PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Hejsan =)

Är lite beginner pĂ„ dethĂ€r med ljudkort, men jag tĂ€nker införskaffa lite VST-plugins frĂ„n EWQL (Complete Composers Editon HD)

TÀnker börja med filmmusik och hÄller just nu pÄ med att bygga ihop en dator, en ganska kraftig och kommer att köra Windows 7. Men, jag har iiiingen aning vad för ljudkort jag skall anvÀnda?:/

Dessa plugins frÄn EWQL tar ganska mycket kraft. TÀnkte pÄ detta ljudkort > http://www.dustin.se/pd_5010197342.aspx Med denna kan jag köra optisk ut frÄn ljudkortet till mitt 5.1 system som jag har. Och Keyboarden kopplar jag in som vanligt via USB i nÄgon moderkortets portar?

Har jag fĂ„tt till de rĂ€tt eller Ă€r de helt Ă„ skogen? 😛

//Mvh Patrik

Annons
Postat

Det fungerar sÀkert. Men eventuellt att du istÀllet ska köpa ett kort som Àr mer anpassat för musik Àn för spel.

Kanske ett externt ljudkort t.ex. usb eller firewire.

Ska du bara köra interna ljud? eller kommer du behöva spela in nÄgot i framtiden? sÄng? gitarr?

I sÄdant fall rekommenderar jag att du kollar pÄ ett annat kort.

Postat

Det hÀnger inte pÄ ljudkortet om datorn orkar med det eller inte, utan det Àr helt och hÄllet datorkraften det handlar om. Ok - det beror förstÄs ocksÄ pÄ hur bra drivrutinerna för ljudkortet Àr, men i första hand Àr det datorkraften det handlar om. Ljudkortet Àr bara inblandat nÀr du ska ha in eller ut ljud till/frÄn datorn, medan sjÀlva ljudmakeriet sker i datorns CPU.

SjÀlv hade jag ocksÄ valt annat Àn Soundblaster-ljudkort, men de har förmodligen blivit betydligt bÀttre Àn de var tidigare, tack vare att Creative köpte upp EMU för nÄgra Är sedan...

PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Det hÀnger inte pÄ ljudkortet om datorn orkar med det eller inte, utan det Àr helt och hÄllet datorkraften det handlar om. Ok - det beror förstÄs ocksÄ pÄ hur bra drivrutinerna för ljudkortet Àr, men i första hand Àr det datorkraften det handlar om. Ljudkortet Àr bara inblandat nÀr du ska ha in eller ut ljud till/frÄn datorn, medan sjÀlva ljudmakeriet sker i datorns CPU.

SjÀlv hade jag ocksÄ valt annat Àn Soundblaster-ljudkort, men de har förmodligen blivit betydligt bÀttre Àn de var tidigare, tack vare att Creative köpte upp EMU för nÄgra Är sedan...

hmm, Àr de nÄgon som vet nÄgot rekomenderat ljudkort i ungefÀr samma prisklass (helst pÄ dustin)?

PatteBoy (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hmm, Àr de nÄgon som vet nÄgot rekomenderat ljudkort i ungefÀr samma prisklass (helst pÄ dustin)?

MÀrkte att dustin knappt har nÄgra ...men webhallen hade ett för 899?=) (Ljudsystemet jag anvÀnder Àr THX-cerfiserade datorhögtalare 5.1 logitech z-906Min lÀnk)

Redigerat av PatteBoy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.