Jump to content
Annons

Line6 POD HD500 & HD300


Terror

Recommended Posts

Letar efter något skojigt att köpa till hemmastudion 🙂 Det jag EGENTLIGEN vill ha är en Mesa Boogie-förstärkare, men det har jag inte råd med då jag börjat plugga på komvux.

Däremot har jag hittat Line6 POD HD500 & HD300. Båda ska tydligen ha någon form av Mesa-preset. Någon som äger någon utav dem som kan ge mig en snabb recension? Eller vet någon något annat (kanske billigare) alternativ?

Jag VET att jag aldrig kommer få samma ljud som med en riktigt Boogie-topp med låda, men man kan ju komma i närheten? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OT (men ändå): vad är det Mesa-Boogie du tänkt dig?

Du har inte funderat på att spara ihop till en? Jobba lite vid sidan av studierna, lägga undan etc? Till slut har du Boogien. Håll även ögonen öppna på beggatmarknaden.

All the best (och allting är sagt i bästa välmening, ok)

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

OT (men ändå): vad är det Mesa-Boogie du tänkt dig?

Du har inte funderat på att spara ihop till en? Jobba lite vid sidan av studierna, lägga undan etc? Till slut har du Boogien. Håll även ögonen öppna på beggatmarknaden.

All the best (och allting är sagt i bästa välmening, ok)

CHAE

Jo jag har kollat på de. Saken är den att jag inte har utrymme för en stor förstärkare just nu. Bor fortfarande hemma (inte hunnit flytta än då jag pluggar på komvux). Därför vore det smidigare med något mindre. Har också kollat på axe fx ultra, men den är ju så fruktansvärt dyr.. de är därför jag tog upp HD500 & HD300.

Boogien, finns det någon rack-variant på den? Eller är det förstärkare som gäller där också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fractal Audio har precis lanserat Axe-Fx II så begagnatmarknaden för Axe-Fx och Axe-Fx Ultra är redan på g att utvecklas rejält. Nu kan du således spara en stor slant jämförd med för en vecka sedan, och Boogie-stärkarna i Axe-Fx låter ruskigt bra. Annars är Nya Poddarna riktigt bra tycker jag, med kanonljud för pengarna.

Det Boogie-ljud du hör på skivor är ofta väldigt svårt att få till med en Mesa-stärkare utan att blåsa färgen av väggarna rent volymmässigt. Både Rectifiern och Mark-serien är beroende av slutstegsdisten för att låta "album" (även om Mark V kan köras på blygsamma 10w. Dock tappar den rejält med pondus och "kött" i det läget), och för att styra över slutsteget behöver du gasa på rejält med volymen. Och när du gasar med en Mesatopp på 50-100w låter det obeskrivligt högt.

Boogie har gjort en rackvariant av sin Rectifier, som du kan linea in direkt. Jag tycker dock att den är svåranvänd och att det inte är särskilt väl spenderade pengar. Du får en massa kul för de pengarna.

Mitt tips är att vänta med en Boogie-rigg tills du har plats och utrymme att använda den som den ska användas - dvs inte på sovrumsvolym. Fram till dess rekommenderar jag varmt att köra digitalt. Det är nästan uteslutande så jag själv kör nu, och jag är helnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fractal Audio har precis lanserat Axe-Fx II så begagnatmarknaden för Axe-Fx och Axe-Fx Ultra är redan på g att utvecklas rejält. Nu kan du således spara en stor slant jämförd med för en vecka sedan, och Boogie-stärkarna i Axe-Fx låter ruskigt bra. Annars är Nya Poddarna riktigt bra tycker jag, med kanonljud för pengarna.

Det Boogie-ljud du hör på skivor är ofta väldigt svårt att få till med en Mesa-stärkare utan att blåsa färgen av väggarna rent volymmässigt. Både Rectifiern och Mark-serien är beroende av slutstegsdisten för att låta "album" (även om Mark V kan köras på blygsamma 10w. Dock tappar den rejält med pondus och "kött" i det läget), och för att styra över slutsteget behöver du gasa på rejält med volymen. Och när du gasar med en Mesatopp på 50-100w låter det obeskrivligt högt.

Boogie har gjort en rackvariant av sin Rectifier, som du kan linea in direkt. Jag tycker dock att den är svåranvänd och att det inte är särskilt väl spenderade pengar. Du får en massa kul för de pengarna.

Mitt tips är att vänta med en Boogie-rigg tills du har plats och utrymme att använda den som den ska användas - dvs inte på sovrumsvolym. Fram till dess rekommenderar jag varmt att köra digitalt. Det är nästan uteslutande så jag själv kör nu, och jag är helnöjd.

Ja mesa-förstärkare får vänta tills jag börjar tjäna mina 28.000kr i månaden (om typ 4 år) och köpt mig en villa.

Så vad skulle du rekommendera för mig? Som vill komma så nära som möjligt? Har Bring me the horizon och adept som sound-referens 🙂

Du får gärna ge tips på specifika produkter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du får mest pang för pengarna om du köper en Pod HD, har inte riktigt koll på priserna men nog är AxeFX bra mycket dyrare än en Pod. Jag behöver nog inte ens sätta frågetecken där 🙂 Sedan tycker jag att Poden förmåga att leka ljudkort är något som inte skall underskattas. Bra ljudkort skall kanske tilläggas och detta via USB. Har funkat väldigt bra för mig i alla fall.

Försök provspela en först - det är min rekommendation. Nu har jag en PodXT så den är ett par generationer gammal men inte fan låter den som de modeller den utger sig att låta som. Men det finns ljud som låter bra, riktigt bra... men det låter inte som en 20000+ kr-rör-förstärkare! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...