Jump to content
Annons

vad säger lagen?


fågeln

Recommended Posts

Annons

myten om 4 takter? :s

japp, som jag trodde då. men vad gäller för att göra cover på en hel låt då?

Att det inte är du som är upphovsman till verket och inte får ta emot några ekonomiska vinster från den typen av ersättningar.

EDIT: Stavfel

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns en saxofonmelodi från ett eurovision2010-bidrag jag tycker är så beroendeframkallande. vill gärna ha med just den delen i en låt jag håller på med just nu, men är osäker på vad som är tillåtet. måste jag köpa rättigheterna för att få ha med den melodin?

Amatörer kopierar, konstnärer stjäl!

Det är som ovan nämnts inte tillåtet att utnyttja någon annans låt, eller delar av en låt, inte ens om du själv spelar in det, utan att först checka så att det är OK.

Men vem är du? Är du en långt i karriären kommen, framgångsrik artist? Inte? Då tycker jag att du ska vara kreativ och använda så pass mycket som din skam/moral tillåter det. Det enda som kan hända är att du får en tillsägelse – i händelse av att du skulle offentliggöra låten och upphovsmannen fick en skit på tvären om det – och då är det bara att agera därefter.

Du är inte ensam om att tänka som du gör, faktum är att vi alla "stjäl". Jag själv är en riktig jävla bandit när jag skriver låtar; jag har bara genom åren lyckats lära mig "maskera" mina stölder så pass att ingen reagerar med spontanitet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...