Jump to content
Annons

Hur använder ni reverb?


BluesBoy

Recommended Posts

Har funderat en hel del över hur många olika reverb man "behöver" eller hur många olika är dåligt?

Vilken typ av reverb till vad? Finns det något ni använder som "alltid" funkar?

För min del, så är det mest intressant vid mixning av trummor (men självklart är de övriga inte oviktiga)

Brukar ni använda flera olika reverb till trummorna eller ett och samma, men olika mycket? Vilken typ?

Jag brukar köra 2 reverb på virvel; ett kort rumsreverb (plate i en del fall) samt ett längre för att få den att hänga kvar lite.

Pukor brukar jag nog för det mesta köra genom samma långa reverb som virveln.

Jag skickar sedan en del av hela paketet till en bus med ett rumsreverb på.

Så det kan nog bli 3 kanske ibland 4 reverb på trummorna. Är det galet mycket?

Hur funderar Ni? Hur blandar ni reverb mellan alla instrument?

Jag kan tillägga att jag i princip uteslutande använder mig av Space Designer (IR) i Logic.

Edit: Upprepning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag själv brukar köra:

Plate på utvalda trummor som behöver det.

Sen har jag ett rumsreverb som allt möjligt kan skickas till. (ibland kombinerat med ett delay)

sen ibland kan det hända att jag kör på en kyrka/hall/amb reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med rumsmickar, testa att lägga ett stort reverb på dessa! Trummorna blir myckett större och inspelningsrummet känns genast bättre (om man spelar in i litet rum). Då kan man också hålla ner på reverb på resten av mickarna och på så sätt behålla tydligheten/attacken, utan att det känns torrt. Plate på snare (gate:at om det ska vara långt). Sedan kanske lite av det stora rummet på Hihat, ifall den är för markant. Pukorna kan också få lite av det stora rummet.

Ett bra tips med rumsmickar, speciellt om man spelar in i litet rum: ställ stereoparet bakom en akustikskärm (Det dova, mullrande ljudet, tillsammans med stort reverb = fett)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Reverb aer kluriga grejer alltsa, men grymt kul att exprimentera med.

Jag har kommit fram till att mixtra med ett kort, ett medel langt/kort, och ett langt verb brukar ge ett fint resultat. Pa t ex en virvel kan jag gaerna smacka pa med mycket dos av langt verb men som man klipper med en gate samtidigt som man smyger in lite kort och medel langt. Detta beror sa klart helt pa vilken typ av lat man jobbar med. Tycker aeven EQ pa verb kanalerna aer av minst lika stor vikt som maengden verb.

For mig handlar det om att hitta det rum som man forestaellt sig passar till just den laten man jobbar med (och detta later saeker jaette pretto). Det blir liksom enklare att krispa ljudet om man vet vad man efterstraevar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror på produktion. Allt från inget reverb till massvis.

På sång har jag gärna ett kort rum plus nåt längre reverb gärna av plåtkaraktär.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...