Jump to content
Annons

Stor skillnad mellan Reason -> Cubase ?


trancer

Recommended Posts

Tjenare folk!

Jag hör mer o mer att folk använder reason, så idag har jag bestämt mig för att testa det... Jag har reason 2.5 hemma, och ska prova det idag.

Är det jäkligt att komma igång tro ? Och hur är det med "ljudbanker" ?

För det är väl viss skillnad antar jag .

Får man med nånting när i själva programmet eller ska man hålla på o ta hem massa patches, synths osv ?

Några bra tips för TRANCEMUSIK.. vad gäller ljudbanker, synths osv.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad du får med i programmet är vad du får leva med om du inte hittar samplebanker osv. Det finns lite av varje. Syntar, effekter, samplers mm. Tror däremot det är relativt lätt att införskaffa sig patchar till syntarna om man skulle vilja ha det.

Några skillnader då:

Audioinspelning saknas i reason

VST/dx stöd finns ej i Reason (eller stöd för andra externa effekter över huvudtaget)

Midi ut finns inte från reason (om jag inte missminner mig)

svårt att komma igång, nej. Det tycker jag inte kolla manualen om du kör fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig tog det ungefär ett år innan klickandet började hinna med idéerna. Det hänger med en massa presets till alla synthar och en del samples till alla samplers, men du kan ju framför allt göra precis vad du vill med syntharna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du får med i programmet är vad du får leva med om du inte hittar samplebanker osv. Det finns lite av varje. Syntar, effekter, samplers mm. Tror däremot det är relativt lätt att införskaffa sig patchar till syntarna om man skulle vilja ha det.

Några skillnader då:

Audioinspelning saknas i reason

VST/dx stöd finns ej i Reason (eller stöd för andra externa effekter över huvudtaget)

Midi ut finns inte från reason (om jag inte missminner mig)

svårt att komma igång, nej. Det tycker jag inte kolla manualen om du kör fast.

Eftersom Neko skrivit vad Reason saknar, tänkte jag komplettera vad Reason är bra på.

+ Det är resurssnålt och stabilt.

+ Förutom audiodelen så är det en väldigt komplett helhetslösning.

+ Det slavar som en dröm under Rewire (Logic, Cubase)

+ Låter bra (men det finns delade meningar om det)

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Några bra tips för TRANCEMUSIK.. vad gäller ljudbanker, synths osv.

Många tycker att Reason brister lite där - du kommer inte att få dom inbyggda syntarna att låta som en Virus. Däremot så finns det ju gott om refills (ljudbanker) som bygger på samplade virusar och annat trancegodis.

Peff (som det hänvisas till ovan) är bra, annars Reasonstation och Propellerheads för bra refills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Detta låter mer för mig att göra leads, slingor, och drums i .

För jag tycker de flesta som gör musik i Reason har bra drumsounds ..

trumljuden.. finns dom i programmeT? både elektroniska och aukistiska tro ?

/Perrra

För isåfall är det ju bara att utnyttja en del av effekterna kanske och importera dom i cubase... tex drumloops..

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tycker att Reason brister lite där - du kommer inte att få dom inbyggda syntarna att låta som en Virus. Däremot så finns det ju gott om refills (ljudbanker) som bygger på samplade virusar och annat trancegodis.

Peff (som det hänvisas till ovan) är bra, annars Reasonstation och Propellerheads för bra refills.

Om man inte kan producera Trance i Reason som låter lika bra som Armin van Buuren, Above & Beyond, DJ Tiësto, osv, så beror det enbart på att man är en korkad jävel som inte kan använda programmet. Det har inget med Reasons begränsningar att göra. Fråga Danny Cort och Nattvaktaren 😲

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Många tycker att Reason brister lite där - du kommer inte att få dom inbyggda syntarna att låta som en Virus. Däremot så finns det ju gott om refills (ljudbanker) som bygger på samplade virusar och annat trancegodis.

Peff (som det hänvisas till ovan) är bra, annars Reasonstation och Propellerheads för bra refills.

Om man inte kan producera Trance i Reason som låter lika bra som Armin van Buuren, Above & Beyond, DJ Tiësto, osv, så beror det enbart på att man är en korkad jävel som inte kan använda programmet. Det har inget med Reasons begränsningar att göra. Fråga Danny Cort och Nattvaktaren 😲

Håller med dig. Många klagar på hur kasst Reason är efter att ha kikat på det i ca 10 minuter. Det tar en stund innan man lär sig hantera Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min egen del är reason helt värdelöst som "standalone" program.. (notera "för min egen del" innan ni kommer med några påhopp slynglar)

Händer lite då och då att jag drar igång en rewiresladd eller två och använder det som ett "mjukvaruinstrumentpaket", vilket det sköter alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar en stund innan man lär sig hantera Reason.

Håller med, och man kan ta resonemanget ännu längre: Det tar tid att lära sig ljudteknik överhuvudtaget.

Reason är ju som en "hårdvarustudio" med interface som hos "riktiga" prylar. Man behöver veta hur en kompressor fungerar, vad ADSR är, och hur eq fungerar etc, för att få så mycket som möjligt ur Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar en stund innan man lär sig hantera Reason.

Håller med, och man kan ta resonemanget ännu längre: Det tar tid att lära sig ljudteknik överhuvudtaget.

Reason är ju som en "hårdvarustudio" med interface som hos "riktiga" prylar. Man behöver veta hur en kompressor fungerar, vad ADSR är, och hur eq fungerar etc, för att få så mycket som möjligt ur Reason.

Hoppas inte du var ironisk också 😉

Jupp så ligger det till. Och om man enbart har hållit på med mjukvarusynthar i VSTi och liknande innan så kan det vara ett stort megafråge teckan vad gäller CV kopplingar och allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp så ligger det till. Och om man enbart har hållit på med mjukvarusynthar i VSTi och liknande innan så kan det vara ett stort megafråge teckan vad gäller CV kopplingar och allt annat.

Saken är den att jag vet hur Reason fungerar. Jag har använt det mycket, men tröttnade på hur det lät, så jag gick tillbaka till Cubase igen. Det har inget med kunskap att göra, utan snarare vad man tycker om Reasons ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Var det brister lite är att dom Pianon, stråkar o andra samplade akustiska-instrument som finns tillgängliga à NN-XT inte är i klass med dom

som finns till ex Kontakt å... andra sidan kostar enbart dessa (i vissa fall) mer än hela Reason flera ggr om så jämförelsen är aningen orättvis!

En annan nackdel är att man måste köpa ett separat program (Recycle), som kostar som Reason, bara för att kunna importera egna loopar

till Dr.Rex men annars passar väl Reason extra bra till just instrumental/elektronsik musik! Tycker nog synthljud kan ljuda riktigt bra i Reason!

(Dock skulle en eller två Reason-synthar till ju aldrig skadA* 😉!)

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej cm0s!

Saken är den att jag vet hur Reason fungerar. Jag har använt det mycket, men tröttnade på hur det lät, så jag gick tillbaka till Cubase igen.

Det har inget med kunskap att göra, utan snarare vad man tycker om Reasons ljud.

- NjA*lltså det är ju mkt utav en kostnads-fråga! Cubase SX3 kostar dubbelt så mkt som Reason. Några bra software-synthar till Cubase

kostar (minst) lika mkt som Reason! En software-sampler med lite shyssta ljud kostar (minst) dubbelt så mkt som Reason! Effekter & Co

var hamnar man? Mena $1,000,000-Studio är också bättre än Reason, såå? (Men du kanske "fick" allt ovan "gratis" dock)

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

trancer:

"trumljuden.. finns dom i programmeT? både elektroniska och aukistiska tro ?"

Den typen av frågor får du svar på efter en kvarts användande. Förlagsvis sitter du några timmar eller så innan du börjar ställa frågor.. annars blir det lite som när jag följer med min far och tittar på bilar; "jaha, den här har hjul då alltså.." 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den typen av frågor får du svar på efter en kvarts användande. Förlagsvis sitter du några timmar eller så innan du börjar ställa frågor.. annars blir det lite som när jag följer med min far och tittar på bilar; "jaha, den här har hjul då alltså.." 😉

Jaha ja .

Tycker seriöst det ser förbannat lamt ut .. installerade det här från jobbet ..

Ser ut som ett leksaksprogram för fan .

Ja ja ... får väl se hur det blir.. får pula lite med det ikväll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker seriöst det ser förbannat lamt ut .. installerade det här från jobbet ..

Ser ut som ett leksaksprogram för fan .

Vissa uppskattar den rättframma layouten, andra inte.

Klart är att Reason inte är något leksaksprogram.

För fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som ett leksaksprogram för fan .

Vissa uppskattar den rättframma layouten, andra inte.

Klart är att Reason inte är något leksaksprogram.

För fan.

INte så jag menade .

Glömde skriva ut att jag jämföre det med Cubase som är stilrent?.

Men jag måste prova Reason... så mkt fet musik ur det programmet som kommer så .

hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig. Många klagar på hur kasst Reason är efter att ha kikat på det i ca 10 minuter. Det tar en stund innan man lär sig hantera Reason.

Det där talar ju tvärt mot att Reason är "den mest användarvänliga musikmakar-programvaran av alla!". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

- NjA*lltså det är ju mkt utav en kostnads-fråga!  Cubase SX3 kostar dubbelt så mkt som Reason. Några bra software-synthar till Cubase

kostar (minst) lika mkt som Reason! En software-sampler med lite shyssta ljud kostar (minst) dubbelt så mkt som Reason! Effekter & Co

var hamnar man? Mena $1,000,000-Studio är också bättre än Reason, såå? (Men du kanske "fick" allt ovan "gratis" dock)

Mvh A*

Självklart får man mer synthar för pengarna om man köper Reason, men det var inte det han frågade om.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej du har rätt! A* vill bara då och då påminna så man inte glömma bort att allting ko$tar! Mena,  Är Reason bra om man vill göra Trance?

- Nej nej glöm Reason, ska du göra Trance då ska du ha 4st sådana här, 2st sånna, lägg till en dylik samt avrunda medelst denna! + Cubase...

... hade ju också varit ett svar!

Mvh A*

Eh?

Varför skaffa sig massa onödig hårdvara när mjukvarusyntharna är exakt lika bra ?

Bara undrar?

Och varför så aggresivt 😳

Och med handen på hjärtat, vem betalar för ALLA sina softsynthar ?

en sista grej.. VARFÖR A* A* A* A* A*A *A .. va fan betyder det ?!?!?

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...