Jump to content
Annons

Cubase 5 essential?


confusement

Recommended Posts

Funderar på att köpa mig Cubase 5 essential (köper ej 6an pga. ekonomiska skäl samt min laptops prestanda). Funderar dock på vad man går miste om jämfört med fullversionen. Finns notskriftsgrejen, har man lika mycket effekter och plugins, finns det mindre "utbud" i halionone etc.? Vad skiljer dem åt egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

emusic.se har C6:an till studentpris...här

Edit: hittade inte 5:an men här har du onekligen ett bra pris för 6:an.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa.. känns ju lite tråkigt med essential kanske. Vill gärna ha mycket effekter och midiljud och sådant. Kan man få tag på Cubase 5 till studentpris någonstans, relativt billigt?

Tror knappast det - om du inte kan hitta Cubase5 begagnat.

När nya versioner släpps, så får nämligen alla handlare byta in det de har kvar i lager mot de nya, så att det sedan bara finns nya versioner att köpa.

Studentlicens för C6 har ett listpris på 2886:- i nuläget och det enda som krävs är att du är heltidsstuderande (inget krav på musikutbildning alltså, utan alla heltidsstudier godkänns).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här Cubase 6 Artist då, vad är skillnaden på det och Cubase 6? Det var ju helt okej studentpris, 1 400 typ.

Cubase 6 vs Cubase Artist 6 comp. chart

Men iofs; spara ihop 1355 spänn till och du har 6:an.

EDIT:...och C6:an är dessutom fraktfri om du handlar på emusic. Bra shop f ö 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, vad gör du för sorts musik?

Jag går i trean på gymnasiet och har spelat in en skiva under årets gång nu som projektarbete. Använt mig av en trialversion av Cubase LE vilken är slut på audio mixdowns och har dessutom främst lånat mickar till att spela in. Har dock blivit pepp på att spela in mer vilket är anledningen till detta eventuella köp.

Den musik jag hittills skapat är helt akustisk instrumental exprementiell musik, främst piano- eller gitarrbaserad men med massa random instrument/ljud. Är dock sugen på att ha tillgång till massor av halionone-effekter el dylikt och sitta och göra spännande musik på så vis, likväl som att fortsätta spela in akustiskt, alla regniga dagar under sommaren 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni att det skulle gå att köra cubase 6 med en 2,1 GHz processor förresten? Är förvisso dual core men ändå. Har 4 gig ram.

Borde fungera men kan bli segt. Här upphör mina kunskaper då jag köpte en dedikerad musikburk från början (Racktone Grace). Själv kör jag 5:an (uppgradering är på G) med 2,33GHz och 3,24Gb i RAM och det fungerar klockrent. Har iofs Quadcore...

Men kolla här så kan du lura lite själv på det.

Har dock blivit pepp på att spela in mer vilket är anledningen till detta eventuella köp.

Kul ju!

Jag tror att du kommer att bli nöjd vare sig du köper Artist eller "stora" versionen. Framförallt känner du ju igen miljön och jobbar kanske snabbare i den än om du skulle köpa ett annat DAW. samtidigt så kanske det är en god idé att köpa Artist och sedan uppgradera (det är ju dina pengar så du gör ju som du vill 😉 ). En väg kan vara att köpa Artist och bli bensäker på den för att sedan uppgradera till C6 när du känner att du "vuxit ur" Artist.

EDIT: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det här med "virtual instruments", som det finns 8 av i fullversionen och 6 av i artistversionen?

VSTi = mjukvaruinstrument. Typ, enkelt förklarat, en synth eller sampler. I praktiken en virtuell symfoniorkesterorkester, elgura, ståbas etc som du antingen skapar (ritar) direkt i ett MIDI-spår alt. spelar in med hjälp av en masterklav.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

VSTi = mjukvaruinstrument. Typ, enkelt förklarat, en synth eller sampler. I praktiken en virtuell symfoniorkesterorkester, elgura, ståbas etc som du antingen skapar (ritar) direkt i ett MIDI-spår alt. spelar in med hjälp av en masterklav.

Okej. Noterade att det fanns något som hette "Groove Agent One", en form av trummaskin. Det borde fungera lika bra att få okej miditrumljud i artistversionen väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Noterade att det fanns något som hette "Groove Agent One", en form av trummaskin. Det borde fungera lika bra att få okej miditrumljud i artistversionen väl?

Har ingen aning du...

Själv kör jag Toontracks EZdrummer (+ några expansionskit som jag köpte till i samma veva) och har gjort det ett slag. Helt ok för mig som pysslar med rock/singer-songwriter. Annars finns det Addictive Drums (XLN Audio)och Superior Drummer (också Toontrack). YouTube:ar du lite så kan du säkert leta fram något ljudexempel på ovan nämnda grejer. För att svara på frågan (som jag inte har gjort ÄN märker jag) så är nog GAOne helt kompetent att pyssla ihop MIDItrummor med. Jag tror inte att det, ljudmässigt, skiljer någonting mellan versionerna.

EDIT: meningsbyggnadsfel de Luxe

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...