Jump to content
Annons

Nerladdning tar priset!


wah-wah

Recommended Posts

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns massor av sätt för bolagen att skapa mervärde för konsumenten - att ta bara betalt för något man kan få gratis (på semilegal väg) håller inte.

Helt sant! Vilket är något filmbolag och spelbolag delvis tycks ha förstått. Spelmod'ar, intervjuer, onlinetjänter, trailers, audio commentary o.s.v.

Helt enkelt saker som gör produkten lite roligare. Hade varit skoj att se mjukvarujättarna förstå detta också. Saker i stil med, köp Battery 2 -

- få ett nytt trumset varje månad.

- Precis 😳! Sådana som du borde anställas på skivbolagen (innan dom går i konkurs (om dom nu inte redan har gjort det (?)))

Folk betalar faktiskt gärna föör mycket för prylar men dom vill gärna få ngt för det! (eller åtminstone få tro att dom för ngt för det!)

Bara kolla på Mac eller designkläder, o.s.v. man kan dock inte sälja enbart en nedladdning eller en värelös plastask med cd inklusive

omslag medelst urusel tryck-kvalitet och tro att folk gladeligen betalar +100 kr för detta! En grej som man alltid kan ta betalt för är

ju om man besparar kunden tid samt gör alla procedurer bus-enkla: klicka här / klart!

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Ryska sidor där man kan ladda ner hela album för en tia är sannolikt onda. De har nästan säkert ingen rätt till musiken och betalar förstås inte skivbolag eller artister någonting. audio1.org och jetgroove.com är exempel på liknande sidor som jag vet stjäler musik då flera semiprofessionella artister i mitt kontaktnät hittat sina egna låtar där, utan att på något vis vara informerade eller betalats.

Link to comment
Dela på andra sajter

En omrästning i aftonbladet för ett tag sedan visar ett tydligt resultat den med. Minns inte exakt men ungefär så här såg det ut.

Köper och laddar ner på nätet:

3%

Laddar ner illegalt:

65%

Köper skivor:

32%

Det beror väl på att den stora allmänheten inte egentligen är genuint intresserad av musiken utan bara vill ha något som skvalar i bakgrunden 🙂 Musiker är ju inget yrke utan "något man gör för att det är roligt" 😠 Därför kan man ju utan skrupler ladda ner musik illegalt. Undrar vad folk skulle säga om man bara gick in i deras garderob och tog det man ville ha 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En omrästning i aftonbladet för ett tag sedan visar ett tydligt resultat den med. Minns inte exakt men ungefär så här såg det ut.

Köper och laddar ner på nätet:

3%

Laddar ner illegalt:

65%

Köper skivor:

32%

Det beror väl på att den stora allmänheten inte egentligen är genuint intresserad av musiken utan bara vill ha något som skvalar i bakgrunden 😛 Musiker är ju inget yrke utan "något man gör för att det är roligt" 😛 Därför kan man ju utan skrupler ladda ner musik illegalt. Undrar vad folk skulle säga om man bara gick in i deras garderob och tog det man ville ha 😆

Kom igen. Varför skulle inte ett genuint musikintresse kunna gå hand i hand med att ladda ner "illegalt" (vilket det blir först 1 juli)?

Jag har laddat ner tusentals låtar och upptäckt mängder av ny musik tack vare fildelningsprogrammen. Skulle jag inte ha ett genuint musikintresse? Kom hem till mig och spela popquiz så ska vi se.

Och det där med att man snor artisternas pengar är ju bara löjligt. För det första är det skivbolagen snarare än artisterna som förlorar. För det andra skulle jag absolut inte ha köpt varenda skiva jag har laddat ner. För det tredje... om du vill komma hem till mig och kopiera kläderna i min garderob så är du varmt välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt gärna den här pirat eller inte, vinst eller inte diskussionen i valfri utav följande trådar, trots att ingen hittils har lyckats övertyga någon annan speciellt mycket.

1 och2

Så kan vi fortsätta diskutera priserna på intenettjänsterna och kvalitén som erbjuds.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt gärna den här pirat eller inte, vinst eller inte diskussionen i valfri utav följande trådar, trots att ingen hittils har lyckats övertyga någon annan speciellt mycket.

1 och2

Så kan vi fortsätta diskutera priserna på intenettjänsterna och kvalitén som erbjuds.

Sant. Så sant. Kunde bara inte hålla mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ryska sidor där man kan ladda ner hela album för en tia är sannolikt onda. De har nästan säkert ingen rätt till musiken och betalar förstås inte skivbolag eller artister någonting. audio1.org och jetgroove.com är exempel på liknande sidor som jag vet stjäler musik då flera semiprofessionella artister i mitt kontaktnät hittat sina egna låtar där, utan att på något vis vara informerade eller betalats.

Visst, det stämmer säkert. Men en stor fördel är att man genom att handla där sätter en jäkla press på itunes/napster/poplife och andra som tror att runt tio spänn är ett vettigt pris för en mp3.

Jag vill GÄRNA betala så att artisten får pengar. Köpte till exempel Mattias Alkbergs "Tunaskolan" direkt från hans sajt för 75:- (den blev utnämnd till årets album i tidningen Sonic). Det känns ju fan så mycket bättre än att handla till svinpris på Aftonbladet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt gärna den här pirat eller inte, vinst eller inte diskussionen i valfri utav följande trådar, trots att ingen hittils har lyckats övertyga någon annan speciellt mycket.

1 och2

Så kan vi fortsätta diskutera priserna på intenettjänsterna och kvalitén som erbjuds.

Sant. Så sant. Kunde bara inte hålla mig.

Inte jag heller 😛

Känns bara som det dyker upp den här diskussionen i var och varannan tråd ibland. Och då kan man ju försöka samla ihop snacket i en om man vill diskutera det. Än så länge är det ju på en relevant nivå för ämnet, men risken blir att allt helt plötsligt slutar med att man diskuterar det ursprungliga ämnet, och bara snackar för och emot piratkopiering. Lätt hänt, vi har sett det förr. Låt oss återgå till ämnet.

Personligen tycker jag det är rätt smart att erbjuda en liten slant för en låt, speciellt då när man ett flertal gånger hört något spännande från en artist, och sedan lyssnat på skivan i butik. Visst, låten man hörde först var skitbra, men nästan resten av skivan suger. Då kan det vara lite praktiskt om man kan köpa hem just den låten, om den nu inte finns som singel, eller om singeln nu råkar vara slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

...sen hör ni inte skillnad mellan 192kbps och en CD ändå. Jag vet att ni kommer påstå motsatsen...

Läs in din favoritlåt från CD till hårddisken som wave 44,1kHz/16 bits stereo (cd-kvalisort). Spara som "favorit.WAV". Gör en "invert phase" och spara som "invert favorit.WAV". Gör en 192kbps mp3 av "favorit.WAV" och spara som "mp3favorit.mp3". Starta ditt sequenserprogram, öppna tre audiokanaler och lägg in "favorit.WAV", "invert favorit.WAV" och "mp3favorit.mp3" på dessa.

Muta "mp3favorit.mp3" och tryck play. Vad hörs? Just det...ingenting. Unmuta "mp3favorit" och muta "favorit.WAV". Vad hörs? Just det...det som är borttaget vid konverteringen av "favorit.WAV" till "mp3favorit.mp3". Och det är inte lite... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju att ladda ner helt gratis om priserna inte passar 😆 Sen hör ni inte skillnad mellan 192kbps och en CD ändå. Jag vet att ni kommer påstå motsatsen, men ni har fel.

Jaså? Det gör jag inte? Märkligt.

Jag behöver inte fasvända, som nämns ovan, för att höra att det gurglar i mp3:an.

Jag tycker att en 192 kbps CBR MP3 låter jättebra!!!

Men jag hör skillnad på mp3:an och originalet. Jag vet att perdefinition inte kommer lyssna på mig, men han har fel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en jättebra idé att sälja låtar på det här sättet över nätet...

MEN, som vanligt ska vi Sverige vara dyrast, precis som det är med allt annat. Vart i h-e tar pengarna vägen???

Kolla bara på gitarrpriser: Kikade på en amerikansk ESP Horizon. 18000:- i Sverige, 12000:- i Belgien... Jamen, säger vän av ordning, vi har ju så hög moms här i landet. Jaha, vi har 25%, i Belgien har de 21%. 4% skiljer, ändå ska det vara 6000:- dyrare för en svensk musikaffär att ta hem den jämfört med en belgisk.

Är det så att svenska försäljare är gnidigare, eller...?? Förklara gärna, någon som vet. För jag får då inte ihop det. Det kommer inte att gå att få nån rulle på mp3-låtar om det ska kosta mer att ladda ner en platta jämfört med att köpa cd:n. Det måste bli fan så mycket billigare, typ hälften skulle jag tippa...

Link to comment
Dela på andra sajter

...sen hör ni inte skillnad mellan 192kbps och en CD ändå. Jag vet att ni kommer påstå motsatsen...

Läs in din favoritlåt från CD till hårddisken som wave 44,1kHz/16 bits stereo (cd-kvalisort). Spara som "favorit.WAV". Gör en "invert phase" och spara som "invert favorit.WAV". Gör en 192kbps mp3 av "favorit.WAV" och spara som "mp3favorit.mp3". Starta ditt sequenserprogram, öppna tre audiokanaler och lägg in "favorit.WAV", "invert favorit.WAV" och "mp3favorit.mp3" på dessa.

Muta "mp3favorit.mp3" och tryck play. Vad hörs? Just det...ingenting. Unmuta "mp3favorit" och muta "favorit.WAV". Vad hörs? Just det...det som är borttaget vid konverteringen av "favorit.WAV" till "mp3favorit.mp3". Och det är inte lite... 😆

Okej, men hur ofta gör du så när du ska lyssna på en skiva? Jag säger inte att det inte är nån skillnad mellan en CD-skiva och en 192kbps-mp3a, det jag säger är att du inte kommer märka nån skillnad om du kör mp3or eller cd-skivor i din stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju att ladda ner helt gratis om priserna inte passar 😉 Sen hör ni inte skillnad mellan 192kbps och en CD ändå. Jag vet att ni kommer påstå motsatsen, men ni har fel.

Jaså? Det gör jag inte? Märkligt.

Jag behöver inte fasvända, som nämns ovan, för att höra att det gurglar i mp3:an.

Jag tycker att en 192 kbps CBR MP3 låter jättebra!!!

Men jag hör skillnad på mp3:an och originalet. Jag vet att perdefinition inte kommer lyssna på mig, men han har fel. 😆

Jaja det kanske går att höra om man sitter och A/B-jämför, men det är inte direkt nåt som stör. Sluta med HiFi-fjanterierna 😉 Detta är samma jobbiga tjat som folk som lyssnar på vinyl för att de säger att det är bättre basåtergivning. I verkligheten sitter de med en sunkig nål, fattiga högtalare från Onoff och lakritssnöre-kablar för 7 kr/m som förstör ljudet mer än vad den digitala omvandlingen gör.

Länge leve Lo-fi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hörs? Just det...det som är borttaget vid konverteringen av "favorit.WAV" till "mp3favorit.mp3". Och det är inte lite...

Nej, det du hör är inte vad som är borttaget utan endast vad som skiljer ljudfilerna åt. Detta är inte samma sak och bör inte blandas ihop. Det finns inget hål i de frekvenser som skiljer i MP3 filen, de låter bara inte likadant som originalet. Här finns dock egentligen ingenting som säger att MP3 filen låter sämre, teoretiskt sett skulle den faktiskt kunna låta bättre.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Valet är väl fritt att köpa det, tycker det är bra. Då jag önskar mig apple itunes store i sverige. Att kunna köpa valfria låtar. Klart man behöver inte köpa. Det roar mig alltid att folk kan sitta skriva en massa om det är dyrt. Men köp skivor då?

Våra svenska skivaffärer försvinner, sen har man snorungarna ifrån lunarstorm som snor musik.

Mvh,

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt gärna den här pirat eller inte, vinst eller inte diskussionen i valfri utav följande trådar, trots att ingen hittils har lyckats övertyga någon annan speciellt mycket.

1 och2

Så kan vi fortsätta diskutera priserna på intenettjänsterna och kvalitén som erbjuds.

Neko , Ta inte illa upp , men snart dags att titulera sig "moderator" ? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt gärna den här pirat eller inte, vinst eller inte diskussionen i valfri utav följande trådar, trots att ingen hittils har lyckats övertyga någon annan speciellt mycket.

1 och2

Så kan vi fortsätta diskutera priserna på intenettjänsterna och kvalitén som erbjuds.

Neko , Ta inte illa upp , men snart dags att titulera sig "moderator" ? 😛

Inte jag som avgör den saken. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein Postat den 14 February 2005, 18:46

 

Våra svenska skivaffärer försvinner, sen har man snorungarna ifrån lunarstorm som snor musik.

Jag instämmer i att om man inte tycker att det lockar med mp3or.. köp skivor! För förr eller senare kommer det bli intressant nog. Utvecklingen går obönhörligt framåt. Det är ju enda sättet för nya och även gamla aktörer att tjäna mer pengar på marknaden .. Men att våra svenska skivaffärer försvinner? Hur menar du då? De fysiska butikerna på stan kanske.. men butiker som t ex CDON, de bara växer.. jag skulle nog bara kalla det för att de byter skepnad, vilket även de media via vilka vi tillägnar oss musiken gör.. så att vår bnp skulle på något sätt skadas av denna utveckling har jag väldigt svårt att tro.. 😛

men vad har "snorungarna ifrån lunarstorm" med detta att göra? Bara för att jag är medlem i lunarstorm.. innebär det att jag är en snorunge som dessutom snor musik?! 😲 Du har betackat dig för personangrepp, vilket jag förstår till fullo.. men den här typen av fördomar? är det bättre..? 😎

Ursäkta mitt OT.. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein Postat den 14 February 2005, 18:46

 

Våra svenska skivaffärer försvinner, sen har man snorungarna ifrån lunarstorm som snor musik.

Utvecklingen går obönhörligt framåt. Det är ju enda sättet för nya och även gamla aktörer att tjäna mer pengar på marknaden men butiker som t ex CDON, de bara växer.. jag skulle nog bara kalla det för att de byter skepnad, vilket även de media via vilka vi tillägnar oss musiken gör.. så att vår bnp skulle på något sätt skadas av denna utveckling har jag väldigt svårt att tro.. 🙂

men vad har "snorungarna ifrån lunarstorm" med detta att göra? Bara för att jag är medlem i lunarstorm.. innebär det att jag är en snorunge som dessutom snor musik?! 😄 Du har betackat dig för personangrepp, vilket jag förstår till fullo.. men den här typen av fördomar? är det bättre..? 😉

Ursäkta mitt OT.. //smulan

Tja jag vet inte om utvecklingen går "framåt". Snarare går den bakåt, i alla fall om man ska se till de villkor som skivbolag och dylikt författar. En stor anledning till att de dikterar de villkor de gör är väl den stora "gratisnerladdningen" från nätet. Det tror tusan att inte nån vettig människa vill riskera att förlora sina pengar på projekt som inte är "säkra". Så är det bara Britney vi vill ha så är det ju en utveckling som går framåt.

Men annars håller jag med. 9:90 per låt är bra mycket om man så säger

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det bara Britney vi vill ha så är det ju en utveckling som går framåt.

Menar du på fullaste allvar att det finns mindre musik nu än någonsin? Att det finns färre möjligheter att skapa musik och få den utgiven nu än någonsin? Menar du att steget från (som exempel) kasettband till vinylskivor till cd skivor och så vidare är att gå bakåt i utvecklingen? Om så är fallet. Är det fler som håller med? Jag menar inte att säga att du har fel, men jag tycker bara precis tvärtom, det är en intressant ståndpunkt isf, sett ur min synvinkel. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Menar du på fullaste allvar att det finns mindre musik nu än någonsin?

....

Jag menar inte att säga att du har fel,

Men det gör jag.

Det släpps tio gånger så mycket plattor idag som för tio år sedan, mångfalden är större och kvaliteten är högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

(nattvaktaren Postat den 15 February 2005, 17:52 )

Men det gör jag.

Det släpps tio gånger så mycket plattor idag som för tio år sedan, mångfalden är större och kvaliteten är högre. 

Ehrm.. jag kan inte motsäga dina fakta om att det släpps tio gånger så mycket plattor idag som för tio år sedan. För jag orkar inte kolla upp det.. jag tar dig på ditt ord.. 😉

Men?! Mångfalden och kvaliteten? är inte det väldigt subjektivt.. fler antal skivor kan ju lika gärna vara detsamma som fler skivor av färre artister som motsatsen.. kvalitet? rent tekniskt kanske.. men den där andra kvaliteten.. 🙂

Kalla mig gärna tråkig.. För det är så nära sanningen man kan komma.. 😄

//smulan

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...