Jump to content
Annons

Varning begagnad MASCHINE..!


kenjoswe

Recommended Posts

Hej,

En läxa som jag lärt mig om man köper en begagnad Native Instruments MASCHINE.

Det jag inte visste var att MASCHINE består av två delar; en hårdvarudel och en mjukvarudel.

För att få MASCHINE att fungera behöver man registrera mjukvarudelens licensnummer på ett Native Instrument konto.

Säljaren hade registrerat licensnumret på sitt Native Instruments konto.

Detta medför att licensnumret är upptaget och att jag inte kan registrera och aktivera MASCHINE.

Dock kan man köra 30 minuter åt gången i demoläge.

Att avregistrera krävs att man har kontoägarens signatur på ett papper där han/hon avsäger sig registreringen

Dokumentet ska sedan skickas tillBerlin.

Mitt råd om man ska köpa en MASCHINE begagnad är att innan betalning får en papper på att säljaren avsäger sig licensnumret.

Dessutom måste man veta att säljaren verkligen är kontoägaren. Det kan finnas en tredje part.

MASCINE är för övrigt ett kul verktyg för att plocka fram kreativiteten genom ett effektivt workflow.

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så fungerar det med många programlicenser, så man ska vara noga med att den förre ägaren verkligen avregistrerar sig som ägare eller meddelar att han överlåter licensen - eller vad tillverkaren har som krav för att de ska godkänna ägarbyte. Eftersom det är olika hos olika företag, så är det inte helt lätt att hålla reda på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fungerar det med många programlicenser,

Skillnaden i detta fallet är att hårdvaran är så starkt kopplad till mjukvaran.

Vad skulle man säga om bilen bara fungerade i 30 min såvida inte bilens mjukvara var registrerad i Stuttgart?

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte bara ta över den andra personens inloggningsuppgifter.

Sen gå in och ändra namn etc på NIs hemsida...?

(Äger inga NI pluggar själv)

Vore ju fint om man köpte Machine och fick alla andra NI-produkter som säljaren hade på sitt konto 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vilken kul grej detta är!

Man får ett sånt flyt när det gäller att skapa grejer med MASCHINE.

Hjärnan funkar bättre när man har knappar att trycka på.

Största lyftet sedan jag skaffade Cubase och det kostade bara 2800:-.

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...