Jump to content
Annons

Ändra tempo fast ändå inte


Limpan

Recommended Posts

Hej

Har ett problem nu med en låt som jag håller på att jobba med tillsammans med ett par andra.

Det har blivit ett litet midi-problem, och det är inte första gången jag stött på problemet, men vet inte hur jag handskas med det riktigt.

Såhär ligger det till. Låten vi jobbar med har tempot 103 bpm. Jag ska mixa låten och har fått midifiler från en kille i USA, då han har spelat keyboards på låten. Problemet är att han i sitt musikprogram antagligen inte ändrat tempot till 103bpm utan låtit det stå på 120bpm (som det gör default oftast)

Han har haft en audio-fil som han spelat till och hos honom låter det ju rätt.

När jag sedan importerar midi-filen i mitt projekt som är korrekt inställt på 103bpm så blir ju midi-filen långsam i förhållande till hur den ska vara. Ställer jag om tempot till 120bpm så är midi-filen i "korrekt hastighet" men då stämmer ju inte griden med projeketet och det blir väldigt svårt att göra quantize och att klippa å klistra i hans tracks. Vill ju ha mitt tempo inställt på 103bpm så allting stämmer med griden.

Hur gör jag? Går det att konvertera midi-filen på något sätt?

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går det inte att göra ett nytt projekt>sätt tempo till 120(eller ja låt det vara 🙂 ) och lägg in midifilen. Ändra sedan tempo till 103 och exportera.

Borde väl fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också stött på ett liknande problem. Ifall jag skapar en ny session, och då får allt i 120 bpm, och sen spelar in en slinga med midi, som tydligt går långsammare än 120bpm, finns det då något sätt att "låsa" midi-noterna? (så att man kan ställa in rätt tempo)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också stött på ett liknande problem. Ifall jag skapar en ny session, och då får allt i 120 bpm, och sen spelar in en slinga med midi, som tydligt går långsammare än 120bpm, finns det då något sätt att "låsa" midi-noterna? (så att man kan ställa in rätt tempo)

jo det är ju precis samma slags problematik som jag har. Har ingen aning om hur man löser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är ju precis samma slags problematik som jag har. Har ingen aning om hur man löser det.

Jag hade redigerat midi-filen i ett nytt projekt och exporterat det som wav och importerat till det ursprungliga projektet.

Kan på rak arm inte komma på något annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag hade redigerat midi-filen i ett nytt projekt och exporterat det som wav och importerat till det ursprungliga projektet.

Kan på rak arm inte komma på något annat sätt.

Det gör ingen skillnad eftersom jag ändå inte får den att passa till 103bpm griden, dvs helt omöjligt att använda quantize.

Gör jag ett nytt projekt i 120bpm och importerar midi-filen så spelas den upp i rätt hastighet, men då går det inte att redigera den som jag vill eftersom den inte stämmer med griden...

Gör jag ett nytt projekt i 103bpm och importerar midi-filen så spelas den upp i fel hastighet eftersom den spelades in i 120bpm, och går fortfarande alltså inte att kvantisera eftersom allt ligger så pass mycket fel.

Detta verkar ju vara ett helt olösligt problem. Det jag kan göra är att importera den i 120bpm och slänga på en synt samt exportera som wav, men att redigera wav-filen är inte vad jag vill, utan midi-filen.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oj, det blev fel...

Har inte Cubase en funktion där man kan dra midiklippen på längden på nåt sätt. Så kan man nämligen göra i Record.

Så vet man hur många takter en grej är så är det bara att dra i midiklippet och få det i rätt tempo. Stretcha klipp eller korta midiklipp för att få rätt tempo... måste ju gå i Cubase.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör ingen skillnad eftersom jag ändå inte får den att passa till 103bpm griden, dvs helt omöjligt att använda quantize.

Gör jag ett nytt projekt i 120bpm och importerar midi-filen så spelas den upp i rätt hastighet, men då går det inte att redigera den som jag vill eftersom den inte stämmer med griden...

Gör jag ett nytt projekt i 103bpm och importerar midi-filen så spelas den upp i fel hastighet eftersom den spelades in i 120bpm, och går fortfarande alltså inte att kvantisera eftersom allt ligger så pass mycket fel.

Detta verkar ju vara ett helt olösligt problem. Det jag kan göra är att importera den i 120bpm och slänga på en synt samt exportera som wav, men att redigera wav-filen är inte vad jag vill, utan midi-filen.

Ah, tänkte inte på att du skulle kvantisera den. Det blir ju förstås svårt.

I mitt favorit-midiprogram NoteWorthy Composer tror jag att du hade kunnat fixa till den. Där hade du kunnat importerat den, och sedan bara tagit bort tempoangivelsen, lagt in en ny på 103 bpm och sedan exporterat den på nytt. Jag tror att det skulle fungera. Kolla om du kan ladda ner en demo.

Låter som ett enkelt problem, ändå blev det så klurigt =/

Link to comment
Dela på andra sajter

om du gör en wav fil av ditt projekt. sen timestretchar du det till 120. lägger in den wav filen och midifilen och fixar till den som du vill ha den innan du exporterar den som wav.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men funktionen att "stretcha" midiklipp måste finnas i andra DAWs än Reason/Record?

Eller?

Jag håller ned "ctrl" och så drar jag ut midiklippet till rätt storlek och voila tempot blir antingen fel eller rätt om man så vill. Hur svå+rt kan det vara?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Gör så att du öppnar projektet. Ställ alla spår på samples och inget som ticks.. Ändra tempo till 120 bpm. Impotera midifilen. Ställ midifil som samples också och inte ticks, ändra tempo till 103 bpm

Funkar det som du tänkt då?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå om man kör midifilen 120 bpm, midi out till någon random midikanal.

På ett annat projekt spelar man in i 103 bpm, med samma random kanal som input.

Kan kräva två ljudkort och en midikabel.

Kan också funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller två olka DAWs och en midikeyboard.

Samma sak, fast då spelar du upp 120filen i ett daw, med output till keyboardet.

Samtidigt spelar du in i 103 bpm i ett annat daw, med keyboard som input.

Fungerar definitivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen. Ska testa om det går att "strecha" midi-regionen i ProTools, men jag tror faktiskt inte det går... eller så har jag missat en väldigt praktisk funktion haha...

Annars får jag testa Gizmozis eller Aesh förslag, det låter vettigt att det skulle funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du stretcha den. Bara välj region view och använd dig av TCE-verktyget och va i GRID-läge. Men detta kommer ju öka tempot på midfilerna eller minska tempot beroende på hur du gör.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du stretcha den. Bara välj region view och använd dig av TCE-verktyget och va i GRID-läge. Men detta kommer ju öka tempot på midfilerna eller minska tempot beroende på hur du gör.

MVH

Anders

se där ja! Jag har bara använt det på audio-filer innan. Det gick ju toppenbra. Ställde in tempot till 120bpm så midi-filen stämde, kollade längden på den, ändrade om till 103bpm och drog ihop den så den blev lika lång som när den var i 120bpm å nu stämmer det.

TACK

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...