Jump to content
Annons

Acid ljud i Reason 2.5??

Recommended Posts

Charlie (oregistrerad)
Postat

hej!

jag arbetar i Reason 2.5.

Innan gjorde jag mest dance lÄtar men nu har jag börjat att övergÄ till lite mer Uplifting trance..

och nu Àr min frÄga:

vet nÄgon om det finns nÄgra coola acid ljud till reason?? (typ som Voodoo & serano anvÀnder i Blod is pumping)

och var kan man fÄ tag i dom???

tack pĂ„ förhand! 😄

ps. snyggt forum! 🙁😄

Annons
Postat

KÀllan till soundet Àr en distad 303,kÀllan till samplingen Àr (vad jag kan minnas) en lÄt med Josh Wink (som för övrigt gÀstar sthlm till nyÄr) Senn har det samplats hejvildt av massor av folk.

Slingan Àr dock inte speciellt orginell, finns sÀkert massor av fler lÄtar som har den,ja senn tidigt 90 tal o framÄt.

Tippar pÄ att det finns med pÄ massor av samplecds,ja o vill du ha kÀllan sÄ fÄr du titta pÄ ngn 303 klon. Vill du testa dig fram i reason sjÀlvt Àr det till att skruva pÄ substractor o dista som tusan. Lycka till!

Postat

Som slackerboy skrev e det antagligen ett 303igt ljud du letar efter. Tweaka subtractorn och anvÀnd dig av saw- och squarewaveforms. En aning dist kan piffa till ljudet.

Har du svÄrt att fÄ till det ljud du letar efter kolla www.peff.com

Dom har gjort en refill som heter 303 square bass som bestÄr av samples frÄn den riktiga TB-303.

Ett annat alternativ Àr köpa den riktiga Roland TB-303 eller Propellerheads Rebirth som emulerar den.

Postat
  mattias sa:
Ett annat alternativ Àr köpa den riktiga Roland TB-303

Det Ă€r bara sĂ„ jĂ€vla synd att den nĂ€stan Ă€r omöjlig att fĂ„ tag i dessa dagar 😉:rolleyes:

Postat
  Roha sa:
  mattias sa:

Det Ă€r bara sĂ„ jĂ€vla synd att den nĂ€stan Ă€r omöjlig att fĂ„ tag i dessa dagar :rolleyes:😳

NĂ€...det menar du inte 😉

Charlie (oregistrerad)
Postat

okey!

tack för svaren!

ska försöka fĂ„ hem 303an =o) 😉

Postat

Om du verkligen vill ha möjlighet att programera dessa typer av lju och fÄ rÀtt svÀng i slingorna Àr detta det enda rÀtta alternativet idag,ja ett svenskt med:

http://www.audiorealism.se

Handle den och anvÀnd i ngt vsti kompatibelt program och du har snart programerat denna slinga (eller en egen). Den har Àven inbyggd dist,bara tuta o köra. Lycka till!

Postat

Hur duktig du Ă€n Ă€r, eller hur mycket du Ă€n försöker kommer du aldrig fĂ„ en sĂ„dan lead i Reason, tyvĂ€rr 😉

//YöApina

Postat
  Lehtola sa:
Hur duktig du Ă€n Ă€r, eller hur mycket du Ă€n försöker kommer du aldrig fĂ„ en sĂ„dan lead i Reason, tyvĂ€rr 😉

//YöApina

Huh? VadÄ för lead? Skicka ett klipp sÄ ska ni fÄ se pÄ faen (eller sÄ fÄr jag Àta upp det hÀr inlÀgget). :rolleyes:

Postat
  royen sa:
Huh? VadĂ„ för lead? Skicka ett klipp sĂ„ ska ni fĂ„ se pĂ„ faen (eller sĂ„ fĂ„r jag Ă€ta upp det hĂ€r inlĂ€gget).  🙁

Good Luck Have Fun. Det lÀr du behöva ;-)

Ett sÀtt att fÄ till det hÀr ljudet Àr ju att sampla en ren kÀlla (som lÀnken ovan). DÄ fÄr man nog trixa lite med loop-points osv, men det borde gÄ.

Postat

OjojÀvlar... Det dÀr ljudet Àr ju av nÄgon mystisk anledning det mest eftersökta i vÀrlden. Prova t ex att googla pÄ "that darude/acid sound" eller liknande sÄ ska ni fÄ se... Ett alternativ till att klona i Reason Àr ju dÄ att köpa en jp-8080 dÀr ljudet finns som preset eller, dÄ det finns ungefÀr en miljard lÄtar med det hÀr ljudet, sÄ kan man bara plocka fram smaplern och göra en samplad patch en gÄng för alla. Eller kanske hyra Darudes (tillika Bomfunk MCs) producent och lÄta honom göra allt, dÄ kan det ju inte bli fel. Eller Ànnu hellre dÄ: Gör nÄt nytt och spÀnnande (det dÀr kommer jag bli flejmad för).

Hsh, jag ska se vad jag kan Ästadkomma (frÄgan Àr bara om jag inte gör vÀrlden en björntjÀnst om jag lyckas).

Postat

hÄller med slackerboy om http://www.audiorealism.se

Den rockar!

Annars finns det ju utmĂ€rkta samplingsskivor med riktiga 303:or inspelade i olika fraser. Med Ableton Live kan man stoppa "the real thing" i andra tonarter och Ă€ven stĂ€mma om vissa toner sĂ„ att det passar ens egen lĂ„t. Jag har en samplings-CD utgiven av Überschall -94 som Ă€r svinbra! Den heter "Electro Shock, trance + techno tools, director's cut" och musikaffĂ€rerna rea:de den för nĂ„gra tior pĂ„ nittiotalet. Konstigt att ingen fattade hur bra den var! Fortfarande Ă€r det sĂ€llan jag hör samplingar med samma punch i ljudet. Jag tror att den spelades in genom att trummaskiner och syntar först spelades in pĂ„ analog tejp och sedan digitaliserades dĂ€rifrĂ„n. Det Ă€r mest 909 med rĂ„dist, moog och sĂ„ 303.

Postat
  royen sa:
OjojÀvlar... Det dÀr ljudet Àr ju av nÄgon mystisk anledning det mest eftersökta i vÀrlden. Prova t ex att googla pÄ "that darude/acid sound" eller liknande sÄ ska ni fÄ se... Ett alternativ till att klona i Reason Àr ju dÄ att köpa en jp-8080 dÀr ljudet finns som preset eller, dÄ det finns ungefÀr en miljard lÄtar med det hÀr ljudet, sÄ kan man bara plocka fram smaplern och göra en samplad patch en gÄng för alla. Eller kanske hyra Darudes (tillika Bomfunk MCs) producent och lÄta honom göra allt, dÄ kan det ju inte bli fel. Eller Ànnu hellre dÄ: Gör nÄt nytt och spÀnnande (det dÀr kommer jag bli flejmad för).

Hsh, jag ska se vad jag kan Ästadkomma (frÄgan Àr bara om jag inte gör vÀrlden en björntjÀnst om jag lyckas).

Det dÀr Àr inte samma ljud som Darude kör i alla lÄtar. Dessutom sÄ finns inte det ljudet med som preset pÄ JP'n. Iaf inte JP-8000, men dess presets kanske skiljer sig frÄn JP-8080:an?

Postat

cm0s: Enligt vad jag har hört (internet Ă€r inte vĂ€rldens lĂ€ttaste plats att kontrollera kĂ€llor) Ă€r ljudet i Sandstorm en preset pĂ„ JP-8080n som heter just Sandstorm. Har för mig att 8080n har ett antal presets som inte finns pĂ„ jp-8000. Huruvida det Ă€r samma ljud, tja, jag Ă€r ingen konnĂ€ssör, men det lĂ„ter snarlikt i mina öron 🙂

• 3 veckor senare...
Postat

Hej! Ny hÀr!

Jag rĂ„kade se diskutionen om "303 dist ljudet", JP-8080 har ett preset som heter Sandstorm men det Ă€r inte det ljudet som du söker om jag fattar rĂ€tt 🙂 sandstorm preset, Ă€r ett strĂ„kljud och som anvĂ€nds i just lĂ„ten Sandstorm med Darude.

sen tycker i allafall jag att dist ljudet du vill ha Àr ganska enkelt att "fixa" avÀnder du bara mjukvara sÄ kan du bara sampla en sÄgtand genom en distpedal (ja till gitarr) för att fÄ "rÀtt"

sound.

mvh / Starion

Postat

Som sagt,istÀllet för att leta bland Rolands egna (eller andras) bleka patch kopior av "ljudet" sÄ handla http://www.audiorealism.se, dÄ fÄr ni kÀllan till allt inom acid. Jag har rattat pÄ TB-303 dvs "the real thing" och kan garantera att det inte Àr ngn lek att programera den. Senn att den inte hade ngn dist gjorde att ville man ha den typ av ljud fick man dista i mixerborden etc. Audiorealism har dist som passar och gÄr att pÄ mkt lÀttare sÀtt programera fram/jobba med i vilken seq som man behagar. Om jag vore er skulle jag sampla. Om man dÀrimot vill göra egna slingor men med samma typ av sound sÄ Àr det Audiorealism som gÀller,ja om man vill fÄ bÀsta resultat. Lycka till.

• 2 veckor senare...
Postat
  mattias sa:
  Roha sa:
  mattias sa:

Det Ă€r bara sĂ„ jĂ€vla synd att den nĂ€stan Ă€r omöjlig att fĂ„ tag i dessa dagar 🙁🙁

NĂ€...det menar du inte 😆

Joh 😉 Det menar jag 🙂😄

Postat (redigerat)
  Roha sa:
  mattias sa:
  Roha sa:
  mattias sa:

Det Ă€r bara sĂ„ jĂ€vla synd att den nĂ€stan Ă€r omöjlig att fĂ„ tag i dessa dagar 🙁🙁

NĂ€...det menar du inte 😆

Joh 😉 Det menar jag 🙂😄

JasĂ„, det menar du! 🙁🙁😄 (fick sĂ„n lust att göra en fyrkant till hĂ€r, he he...)

Redigerat av pboy
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

gör inte fler lÄtar med 303, snÀlla.

det finns ingenting nytt du kan göra med 303:an och det jag förestÀller mig att du tÀnker göra har andra redan gjort bÀttre. typ 1986, lÄngt innan nÄn jÀvla Josh Wink blev bögvegan.

Postat

jorĂ„.. mer 303 mer 303 heheh.... 😳:rolleyes:😎

kommer finnas ett bra tag till sÄ hÄll för öronen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.