Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag är ganska ny på det här med att använda midi. Jag spelar ihop med en kompis till bakgrunder som jag gör. I dagsläget så har jag köpt de flesta av låtarna från midilagret.se då det är jämnare kvalitet där än om man laddar ner filer. Nu till mitt problem, jag får låtarna per mail och öppnar upp dom i Cubase, då öppnas spåren som instrumentspår och de olika instrumenten är förvalda, so far so good. Dock är jag inte så nöjd med ljuden som finns i halionone (har cubase 5 essential). Jag har också en hårdvarusynt som heter Roland soniccell. Den är däremot ljuden jättebra i, men om jag går in och redigerar en fil i Cubase, te x ändrar tonart, tar bort eller lägger till en refräng osv. och sedan exporterar filen som en midifil, då fattar inte min Rolandmaskin vilka instrument som ska vara på vilka kanaler. Det blir oftast trummor på allting. Hur gör jag för att få med dessa fakta när jag exporterar filen? Filerna fungerar bra i Roland maskinen när dom kommer, men då ju melodispåret kvar, en del instrument som jag vill ta bort, fel tonart ibland etc.

Jag känner att det kanske blev lite otydligt, men är det någon som förstår mitt problem? 🙂 Jag vet ju att när det gäller midi så är det ju en fasikens massa siffror m.m som står skrivet någonstans som reglerar vad som ska hända och så, men med instrumentspåren slipper man ju detta. Kan också tillägga att jag inte egentligen är särskilt intresserad av just hur det fungerar, jag är nöjd om jag bara kan hantera filerna så att dom blir som jag vill ha dom.. 🙂

Annons
Postat

Jag hoppas att någon kan ge dig ett bättre svar, men att det blir trummor på allting låter som att alla kanaler är inställda på kanal 10, som är trumkanalen enligt midistandarden. Har du kollat om det är så och om det går att ändra den inställningen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.