TEETHGRINDER Postat 30 mars 2011 Dela Postat 30 mars 2011 Har bestämt mig för att skaffa ett nytt ljudkort och tänkte ta er experter till hjälp innan jag trycker på "buy-knappen". Först va jag inne på att skaffa ett Focusrite liquid saffire 56 men har svängt över mot ett RME Fireface UC eller FF400. Mina behov är följande. Externt ljudkort, firewire eller usb med två bra pre-amps, och bra AD/DA. Ett pålitligt kort med stabila drivrutiner. Jag kör PC med Win 7 64bit och Cubase 6. Jag mixar allt "in the box" och spelar inte in mer än max två spår samtidigt så en massa ingångar känns meningslöst. En viktig sak är att jag lätt ska kunna byta mellan två olika monitor-par utan att gå genom en extern mixer. FF400 och UC har ju sex tele ut + headphones, så det borde inte vara nåt problem. Kan man göra det genom ljudkortets "styrprogram", eller ännu bättre, direkt från Cubase? Så mina frågor är helt enkelt. 1. Är det någon som har erfarenhet av dessa kort? 2. UC eller 400? USB vs Firewire? Jag tycker att de flesta verkar rekommendera FW framför USB, utom i just detta fallet. 3. Finns det nåt bättre alternativ i prisklassen 7000-10000 spänn? Tänkte även inhandla en ny sångmic samtidigt och har kollat på Blue Bluebird. Någon som har erfarenhet av den? //M Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 mars 2011 Dela Postat 30 mars 2011 Jag kan varmt rekommendera RME generellt, men i just detta fall är det kanske lite overkill då du bara behöver 2 I/O (och en högtalarväxel). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TEETHGRINDER Postat 30 mars 2011 Trådstartare Dela Postat 30 mars 2011 Visst kanske det är lite overkill men jag hittar inga riktigt bra alternativ. Kollade även på babyface men gillar inte konstruktionen med ingångarna i en "piska". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BoGarsle Postat 31 mars 2011 Dela Postat 31 mars 2011 Har ett Fireface UC, kör mac. Har fungerat klanderfritt, väldigt låg latency, har inte krånglat någon gång för mig. Var väldigt skeptisk till USB men som sagt. För mig har detta kort fungerat väldigt bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stabilt Postat 31 mars 2011 Dela Postat 31 mars 2011 Jag har ett UC och kör W7 x64. Det fungerar utmärkt, även med min laptop med ett par år på nacken. Testade den på en MBP men fick inte igång Totalmix FX. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 31 mars 2011 Dela Postat 31 mars 2011 Kör också UC med win7 x64. Laptop från dell, tillsammans med reaper. Inget strul nånstans. Det enda man kan sakna är väl möjligtvis strömförsörjning via usb-kabeln, men man kan inte få allt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TEETHGRINDER Postat 31 mars 2011 Trådstartare Dela Postat 31 mars 2011 Låter ju lysande 🙂 Det är avgjort. Får slänga iväg en ordet på ett FF UC Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thorell Postat 31 mars 2011 Dela Postat 31 mars 2011 Kör också UC, funkar på både min PC och Macbook Pro. Nivåerna för ljudutgångarna styr du enkelt i totalmix. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stabilt Postat 1 april 2011 Dela Postat 1 april 2011 Kör också UC, funkar på både min PC och Macbook Pro. Nivåerna för ljudutgångarna styr du enkelt i totalmix. Fick du igång det direkt eller fick du trixa? Kör du Totalmix FX eller gamla Totalmix? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thorell Postat 2 april 2011 Dela Postat 2 april 2011 Kör Totalmix FX, var lite pilligt i början för att förstå tänket i Totalmix, men det gick bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stabilt Postat 5 april 2011 Dela Postat 5 april 2011 Kör Totalmix FX, var lite pilligt i början för att förstå tänket i Totalmix, men det gick bra. När vi startar Totalmix FX så händer bara ingenting i OSX. Ingen respons på att programmet inte funkar det bara händer ingenting, det startar inte. Nån som har en ide på vad som kan vara fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Thorell Postat 5 april 2011 Dela Postat 5 april 2011 Har du uppdaterat till senaste? Dessa: Mac OS X SL (10.6) Intel driver for Fireface UFX, Fireface UC and Babyface, version 1.50. Supports 10.5 in 32 bit, 10.6 in 32 bit and 64 bit. 02/09/2011 driver_usb_mac.zip Download Mac OS X Intel Flash Update Tool for Fireface UFX, Fireface UC, Babyface. Update to version UFX: 342/112/336, UC: 112, Babyface: 179. 03/31/2011 fut_usb_mac.zip Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stabilt Postat 5 april 2011 Dela Postat 5 april 2011 (redigerat) Jag är rätt säker på att den har firmware 112, just nu kör jag den standalone som slutmixer/monitorkontroller typ för laptopen e paj (dricksglaset välte över datorn) men ska undersöka saken så fort jag får tid och möjlighet. Måste testa det innan jag köper en egen MBP (så fort de löst värmeproblemet) för de senaste modellerna är ju faktiskt up to date teknologiskt jämfört med Sony osv. Fast blir svårt att behöva gå ifrån Sonar men jag vill kunna koda iOS-apps ugh.. dilemma... 😛 Redigerat 5 april 2011 av stabilt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.