Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Försöker förstår det här med latency lite bättre. Har inte tänkt så mycket på det förr eftersom det flytit på bra (har jag tyckt), men undrar nu om detta latency är acceptabelt? (se bifogad bild).

Om inte, kan jag göra något för att förbättra det? Vad bör jag i sådana fall komma ner till? Ljudkortet är ett DSP24 Value (PCI).

post-6305-0-80139300-1301271941_thumb.jpg

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu ser jag inte vad du har för buffer i de båda fallen men om det är samma så är lägre bättre så länge det inte knastrar om ljudet.

ASIO4ALL ser i detta fall bättre ut.

Jag kör 64 samples buffer och får med M-Audios egna drivisar 3ms in och 2ms ut.

Byter jag till ASIO4ALL så får jag 7ms in och 6ms ut.

Normalt sätt om ljudkortstillverkaren har gjort sitt jobb rätt så ger dom lägre latency än en generell driver som ASIO4ALL.

Latencyn spelar roll när man kör gitarrpluggar och syntar i realtid.

Allt under 10ms in/ut tycker jag personligen funkar bra.

När man lägger sång så kan man ju lyssna antingen via ett mixerbord eller via ljudkortets direct monitor funktion så är latencyn noll och intet.

Redigerat av drloop
Postat

Har du ett pci kort? Jag funderar på att byta ut mitt gamla pci dsp24 value mott konnekt 6, vet dock inte om det kommer få ner mitt latency.

Hur fungerar det där med direct monitoring? Måste jag aktivera nåt på ljudkortet eller i cubase? Det finns ju inställningar i cubase för att kompensera för latency, men jag vet inte hur man ställer in det där med samples.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har ett M-Audio 2496 PCI ljudkort och en bra dator, quadcore 5i 2.66gHz.

Direct monitoring brukar vara en ratt på ljudkortet där man blandar direktsignalen från tex preampen påljudkortet med musiken som kommer från ens DAW.

I Konnekt 6 fall så är det ratten som är längst ned till vänster (den med testen input-daw).

I mitt fall så kan min DAW styra direct monitoring av eller på annars sköter jag det från 2496 mixerpanel (mjukvara).

PCI ljudkort brukar ge minsta latencyn sedan kommer firewire.

Bufferinställningen kan du göra antingen i lljudkortsdrivrutinens kontrollpanel eller i din DAW.

Postat

Märker du ingen fördröjning så är det inget problem.

En hundradels sekund (10 ms) är väldigt kort tid. På den tiden förflyttar sig ljudet 3,4 meter i luft. Störs du av latency ifall du har öronen 3,4 meter från gitarrstärkaren när du spelar gitarr?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

När jag senast tittade på ljudkort så var mitt förstahandsval just TC Konnekt 6 för den hade alla funktioner som jag ville ha.

Monoknapp, dimmerknapp, stor ratt för att styra utvolymen, separat hörlursvolym och bra mätare.

Redigerat av drloop
Postat

Jag har inte tyckt att jag märkt några problem, men när man fördjupar sig i det här med latency så frågar man sig om vissa otightheter i mixen beror på latency mer än ens spelförmåga 😛

Är 5.8ms in och 11.5 ms ut (latency) uppenbart hörbart när man spelat in?

Tror ni att ett Konnekt 6 (firewire) kommer att få ner min latency avsevärt i jämförelse med vad jag har nu, ett PCI DSP24 Value som måste vara från typ 2001.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Beror nog en hel del på din dator också.

Eftersom vi inte vet vilken buffer du kör med idag så blir frågan svår att besvara.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Jag kör med buffer 256 utan problem (44.100 hz). 128 blir något knaster här och där har jag för mig.

Windows XP

4 GB RAM (windows upptäcker bara 3 GB)

Processor Q9400 @ 2.66 Ghz

Redigerat av Soxic
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du borde nog kunna få ned latency lägre till 128 utan problem med den datorn.

Hänger på chipset och hur du ställer in saker och ting i datorn.

Vad har du för specar på datorn?

EDIT : Du hann före ... 🙂

Redigerat av drloop
Postat

Hm, det vore ju kanon. Om jag ställer in buffer 128 i ljudkortet så visar Cubase latency in 2.9ms och latency ut 5.8ms.

Finns det några tweaks i XP som är känt att öka prestandan för inspelning?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Stäng av all strömspar trams i BIOS, datorn skall gå på fullfart och inget annat.

Optimera för bakgrundstjänster inte för program.

Sedan är det i princip klart.

Testa ditt system med DPC Latency checker:

http://www.thesycon....ncy_check.shtml

Mitt system ligger stabilt runt 60us.

Redigerat av drloop
Postat

Tog ner latency checker och den bara går och går? Varanna visar runt 9us och varannan 1700us, så håller den på. Upp och ner.

drloop (oregistrerad)
Postat

1700us är inget bra.

Postat

Märker du ingen fördröjning så är det inget problem.

En hundradels sekund (10 ms) är väldigt kort tid. På den tiden förflyttar sig ljudet 3,4 meter i luft. Störs du av latency ifall du har öronen 3,4 meter från gitarrstärkaren när du spelar gitarr?

Vad är då inputlatencyn från en vanlig elgura till stärkaren? För det argumentet har man hört genom åren, men får inte ihop det med tanke på processhanteringen som förekommer i en vanlig DAW-miljö.

Postat

1700us är inget bra.

Verkligen inte. Har inte direkt märkt av några problem dock. Har försökt allt, men får inte ner det till en stabil nivå.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jättejobbigt när man skall felsöka...

Jag fick många bra tips på M-Audios supportsidor där dom beskrev vad som skulle stängas av i BIOS.

På min laptop hade jag en HDMI port, den är också ett ljudkort. Fick stänga av dom ljudet på HDMI kortet för att få ordning på datorn.

På min förra dator så krockade mitt ljudkort med mitt grafikkort. Inte ball alls, att hålla på att flytta IRQ adresser höll på att kosta den datorn livet... man har inte mycket tålamod kvar efter två dagars arbetande och fortfarande så var det problem. Nära ett Mac köp kan jag säga.

Postat

Har stängt av det mesta i enhetshanteraren utan minsta förändring. Har tagit ut mitt ljudkort utan förändring. Blir tufft det här.

Postat

Vad är då inputlatencyn från en vanlig elgura till stärkaren? För det argumentet har man hört genom åren, men får inte ihop det med tanke på processhanteringen som förekommer i en vanlig DAW-miljö.

Ingen aning. Det jag skrev var menat som en jämförelse, för att få lite perspektiv.

När blir latencyn störande? Hur många ms kan den maximalt vara för att man som musiker ändå ska kunna spela tight?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kolla in dessa inställningar:

http://m-audio.com/i...31108d44dd9078f

Nu bör du hålla tungan rätt i mun annars kan det gå snett.

Så vet du inte hur man gör med BIOS be om hjälp.

Redigerat av drloop
Postat

Ingen aning. Det jag skrev var menat som en jämförelse, för att få lite perspektiv.

När blir latencyn störande? Hur många ms kan den maximalt vara för att man som musiker ändå ska kunna spela tight?

Jag vet - men den jämförelsen har man hört till leda. Man måste ju ändå addera latency som kommer från AD/DA-omvandling och annat OVANPÅ den fördröjning som enbart springer ur de luftburna vågorna när dessa väl lämnat högtalarelementet.

Anyhow - för mig som trummis är latencyn än mer känslig, men jag klarar mig rätt bra på 6-8 ms faktiskt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vid 11ms och uppåt tycker jag det känns i kroppen ... så att säga...

Postat

Kolla in dessa inställningar:

http://m-audio.com/i...31108d44dd9078f

Nu bör du hålla tungan rätt i mun annars kan det gå snett.

Så vet du inte hur man gör med BIOS be om hjälp.

Testade, men det gav inget. Hittade dock detta: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=125206.0

Mitt moderkort står listat där och jag har kontaktat supporten, så vi får hålla tummarna att det fixar sig. Annars får jag nog se mig om efter en ny dator 🙁

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Usch då...

Kanske är det så att det man inte vet om har man inte ont av?

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Så ja, nu ligger man på max 24us 😄

Utmärkt!

Vad gjorde du för att nå dit?

Postat

Jag googlade på mitt moderkortsfabrikat tillsammans med orden dpc latency och hittade till MSI forumet. Där framkom det att just detta är en känd bugg på flera av deras moderkort så supporten där guidade mig till att flasha BIOS med en ny version, vilket gick som smort. 🙂

Nu har jag visserligen en superlåg us i DPC Latency Check, men jag märker ingen nämnvärd skillnad mot förr i prestanda. Jag har t ex samma latency i Cubase och ljudkortet.

Frågan för mig nu blir om det är värt att uppgradera till ett Konnekt 6 kort, samt om jag bör byta operativsystem från XP till Vista eller Win 7, om det får ner min latency ytterligare.

• Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat

Du borde kunna sänka buffern nu utan att det blir knaster, då sjunker latencyn.

Postat (redigerat)

Hm, det verkar så. Nere på buffer 128 och inget knaster än. Latency in 2.9 ms och latency ut 5.8 ms....det kan jag verkligen leva med...om det håller så att säga 🙂

Edit: Buffer 64 ger dock lite knaster.

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.