Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker komma på ett smidigt sätt att arpeggiostyra ackord för någon av syntarna/samplarna i reason. Jag vill alltså gate:a ackorden i programmerade mönster likt RPG-8, fast monofoniskt då. Finns det någon som har en enkel lösning?

Annons
Postat

Här kommer garanterat Linus kunna ge dig bra råd...

Om jag förstår din fråga rätt så kan du använda dig av Matrix, kolla denna

i tre delar 🙂
Postat

Det låter inte som att det är arpeggio du är ute efter att göra (där man spelar ackord ton för ton), utan helt enkelt gateade pads, som är någonting annat (ursäkta för min dåliga svengelska). Det här är helt klart Linus område, men jag är tämligen säker på att det går att göra med Redrum och Dr Octo Rex också.

• 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

Om det är gate på olika syntar som du vill kan du tex använda Thor.

Koppla synten in på Audio in 1 på Thor och och Audio out1 från Thor.

Ta bort alla oscillatorer i Thor.

I Modulationsmatrixen så tar du

"Source =Audio In1"

"Amount =100"

"Dest =Audio out1"

"Amount=100 Scale"

"Scale =Seq Gate"

Sedan kan du styra gate öppningen via Thors Sequenser, man kan tex styra längden påhur nlänge gaten sakll vara öppen i Thor sequensern.

Ett relaterad tips:

Varför inte köra ett filter från Thor också, byt ut Dest från Audio Out 1 till tex Filt1 In och välje ett Formant filter, nu kan du köra med formant filtret på vilken synt eller sampler som helst och gata samtidigt.

Dessutom skulle du kunna modulera X//Y på formantfiltret i modulations matrisen med de två olika LFOerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.