Jump to content
Annons

Distbox till akustisk gitarr?


Magnus Eneqvist

Recommended Posts

Hej,

jag spelar kompgitarr i ett tvåmannaband med Irländsk musik (se www.brosirish.yolasite.com) och skulle vilja kunna koppla en box till min gitarr för att få ett ljud som blir lite tyngre och ger mer elgitarrtryck. Vissa låtar skulle vinna på den typen av tryck.

Jag har kikat på Ibanez SMC 700, som är en gitarr med både akustisk mik och elmik. Tyvärr slutar de nu att tillverkas och endast enklare varianter går nu att få tag på. På ett forum läste jag insändare som hade haft dåliga erfarenheter av Ibanezen, kvalitets och funktionsmässigt och därför funderar jag nu att helt enkelt få ett bättre ljud genom att koppla min nuvarande gitarr Ibanez EW20 via en box innan PA:t.

Vore tacksam för tips om boxar som fungerar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rundgång, rundgång, rundgång.

Ta med två gitarrer istället, har aldrig sett eller hört en gitarr som låter bra både som en el, och en akustisk gitarr. Blir alltid en komrpomiss åt något håll.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Johnossi bara.. John har en elgitarrmic på den akustiska gitarren med oändligt med dist Exempel 😛 Fast du får räkna med rundgång och sedan anpassa dig till det. På Johnossilåten hör du hur rundgången ligger och lurar precis under gitarrljudet. Eller lyssnsa på Nirvanas livekonsert på låten "the man who sold the world"

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar,

jag har dock redan lagt iden med kombinationsgitarr på hyllan och undrar istället om det finns någon effektbox som kan kopplas till min nuvarande akustiska gitarr och ge mig lite tyngre ljud. Alltså en effektbox och ingen kombinationsgitarr.

Leta upp en bra pickup för akustiska gitarrer. Kan inte något med detta men kanske något sådant? Som det står. Bara att ploppa in och ut. Den ger ett akustiskt ljud och den blir inte lika rundgångsvänlig.

Men om du nu vill ha en distbox, lyssna igen på Nirvana låten som jag länkade. Kurt Cobain vet jag använder en Boss DS-1 här, men jag vet visserligen inte vad du vill ha för ljud

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...