Magnus Eneqvist Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 Hej, jag spelar kompgitarr i ett tvÄmannaband med IrlÀndsk musik (se www.brosirish.yolasite.com) och skulle vilja kunna koppla en box till min gitarr för att fÄ ett ljud som blir lite tyngre och ger mer elgitarrtryck. Vissa lÄtar skulle vinna pÄ den typen av tryck. Jag har kikat pÄ Ibanez SMC 700, som Àr en gitarr med bÄde akustisk mik och elmik. TyvÀrr slutar de nu att tillverkas och endast enklare varianter gÄr nu att fÄ tag pÄ. PÄ ett forum lÀste jag insÀndare som hade haft dÄliga erfarenheter av Ibanezen, kvalitets och funktionsmÀssigt och dÀrför funderar jag nu att helt enkelt fÄ ett bÀttre ljud genom att koppla min nuvarande gitarr Ibanez EW20 via en box innan PA:t. Vore tacksam för tips om boxar som fungerar bra.
Emil Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 RundgÄng, rundgÄng, rundgÄng. Ta med tvÄ gitarrer istÀllet, har aldrig sett eller hört en gitarr som lÄter bra bÄde som en el, och en akustisk gitarr. Blir alltid en komrpomiss Ät nÄgot hÄll. 1
technic Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 KĂ€nns som trĂ„den hamnade lite galet âșïž Som de tvĂ„ andra trĂ„darna...
Shimmen Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 Lyssna pĂ„ Johnossi bara.. John har en elgitarrmic pĂ„ den akustiska gitarren med oĂ€ndligt med dist Exempel đ Fast du fĂ„r rĂ€kna med rundgĂ„ng och sedan anpassa dig till det. PĂ„ JohnossilĂ„ten hör du hur rundgĂ„ngen ligger och lurar precis under gitarrljudet. Eller lyssnsa pĂ„ Nirvanas livekonsert pĂ„ lĂ„ten "the man who sold the world" //Simon
Magnus Eneqvist Postat 24 mars 2011 TrÄdstartare Postat 24 mars 2011 Tack för svar, jag har dock redan lagt iden med kombinationsgitarr pÄ hyllan och undrar istÀllet om det finns nÄgon effektbox som kan kopplas till min nuvarande akustiska gitarr och ge mig lite tyngre ljud. AlltsÄ en effektbox och ingen kombinationsgitarr.
Shimmen Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 Tack för svar, jag har dock redan lagt iden med kombinationsgitarr pÄ hyllan och undrar istÀllet om det finns nÄgon effektbox som kan kopplas till min nuvarande akustiska gitarr och ge mig lite tyngre ljud. AlltsÄ en effektbox och ingen kombinationsgitarr. Leta upp en bra pickup för akustiska gitarrer. Kan inte nÄgot med detta men kanske nÄgot sÄdant? Som det stÄr. Bara att ploppa in och ut. Den ger ett akustiskt ljud och den blir inte lika rundgÄngsvÀnlig. Men om du nu vill ha en distbox, lyssna igen pÄ Nirvana lÄten som jag lÀnkade. Kurt Cobain vet jag anvÀnder en Boss DS-1 hÀr, men jag vet visserligen inte vad du vill ha för ljud //Simon
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.