Evildoer (oregistrerad) Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Hej! Jag installerade häromdagen ett andra nätverkskort i min dator och flyttade då plats på mitt ljudkort. EFter detta installerade jag om ljudkortet. När jag kör cubase så slår mätaren för cpu hela tiden mellan 10 och 40 och musiken låter därefter med jämna knaster. Vad kan ha hänt? Har testat att dra ut det nya nätverkskkortet utan framgång. Det enda jag inte testat ännu är att flytta tillbaka ljudkortet till den slot som det satt på innan. Känner mig helt tom på idéer. Kortet fungerade alldeles utmärkt innan detta. Kortet är ett emu 0404. Tacksam för hjälp!!
Egghuvud Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Irc konflikt kanske? Kolla systeminformation under tillbehör och titta om du har några konflikter. Då får du byta tillbaka igen.
Lundin Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Kortet kanske delar resurser med ett annat kort eller funktion i datorn som gör att varje IRQ-cykel stjäl mer processorkraft. Står CPU-mätaren och 'pulsar' med jämna intervaller?
Egghuvud Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 He he sorry.... irq skall det naturligtvis vara
Lundin Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 He he sorry.... irq skall det naturligtvis vara 😆 annars kanske Interrupt Request Chat vore nåt, Egge?..så alla hinner säga sitt... 😄
Majken Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 annars kanske Interrupt Request Chat vore nåt, Egge?..så alla hinner säga sitt... 😄 Jag ser framför mig ett gäng datamänniskor med webcams och små request skyltar. "Vift vift, nu är det min tur att skriva!" Lätt att det blir konflikter då 😆 /Majken
Evildoer (oregistrerad) Postat 13 februari 2005 Postat 13 februari 2005 Jag är inne i systeminfo och ser att ljudstyrenhet för multimedia har samma irq som ethernet styrenhet och smbus controller något.. men det verkar vara flera saker som delar irq. Har flyttat tillbaka kortet nu.. utan framgång.. mätaren slår fortfarande mellan 40 och 80% och det är helt omöjligt att göra musik alls.. tips? Ser också att det står OK efter allt. Och JA, den står och slår hela tiden..
Lundin Postat 17 februari 2005 Postat 17 februari 2005 (redigerat) Att ljudkortet delar IRQ med ett nätverkskort brukar leda till problem.. men är du säker på att drivrutinen inte ligger aktiverad trots att du tagit bort nätverkskortet? Windows kanske laddar drivrutinen för det kortet i alla fall och att det är detta som stör ditt ljudkort ( snor processorkraft)? Alla gånger jag fått problem med mina ljudkort har varit för att de delade resurser med andra funktioner/kort i datorn... då speciellt nätverkskort.. Har du kollat hur många aktiva processer du har i datorn? testat att avaktivera de du tror skapar ditt problem? ( Aktivitetshanteraren -> ctrl+alt+delete ) Redigerat 17 februari 2005 av demoniqus
Lundin Postat 17 februari 2005 Postat 17 februari 2005 Jag ser framför mig ett gäng datamänniskor med webcams och små request skyltar. "Vift vift, nu är det min tur att skriva!" Lätt att det blir konflikter då 🙂 /Majken 😎😳😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.