Jump to content
Annons

DĂ€mpmaterial 1x1m


Kalifatidess

Recommended Posts

Tja...

NÄn som vet vad det dÀr dÀmpmaterialet heter, 1x1m plattor ljusgrÄ fÀrg pÄ framsidan, det Àr som ÀggkartongsdÀmpet som finns överallt fast med lite diffuserande effekt, det har ett speciellt namn, mins att det hette nÄt med isoton, izotope...? help me out here...

jag har ett par sÄna i min studio men skulle behöva fÄ tag pÄ fler, köra helvÀgg med sÄna.

hoppas nÄn vet nÄt!

/K

ps. ser ut sÄhÀr: http://img156.imageshack.us/i/bildsct.jpg/

Redigerat av Kalifatidess
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tja...

NÄn som vet vad det dÀr dÀmpmaterialet heter, 1x1m plattor ljusgrÄ fÀrg pÄ framsidan, det Àr som ÀggkartongsdÀmpet som finns överallt fast med lite diffuserande effekt, det har ett speciellt namn, mins att det hette nÄt med isoton, izotope...? help me out here...

jag har ett par sÄna i min studio men skulle behöva fÄ tag pÄ fler, köra helvÀgg med sÄna.

hoppas nÄn vet nÄt!

/K

ps. ser ut sÄhÀr: http://img156.imageshack.us/i/bildsct.jpg/

TĂ€ck för guds skull inte en hel vĂ€gg med dessa, mer eller mindre vĂ€rdelösa, paneler! Åtminstone inte utan att mĂ€ta ditt rum först sĂ„ du vet vad som behöver göras.

Om du mot förmodan fortfarande vill ”döda” en vĂ€gg (och i o m detta troligtvis hela rummet) sĂ„ vill du fortfarande inte anvĂ€nda tunna absorbenter som bara absorberar diskant och ev. lite mellanregister, utan hela frekvensomrĂ„det (eller Ă„tminstone ned till ca. 100-300 Hz). För att Ă„stadkomma detta sĂ„ mĂ„ste absorbenten vara absolut minst 100mm tjock, gĂ€rna 200mm eller mer med ev. luftspalt.

Sök i forumet för mer info kring detta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TĂ€ck för guds skull inte en hel vĂ€gg med dessa, mer eller mindre vĂ€rdelösa, paneler! Åtminstone inte utan att mĂ€ta ditt rum först sĂ„ du vet vad som behöver göras.

Om du mot förmodan fortfarande vill ”döda” en vĂ€gg (och i o m detta troligtvis hela rummet) sĂ„ vill du fortfarande inte anvĂ€nda tunna absorbenter som bara absorberar diskant och ev. lite mellanregister, utan hela frekvensomrĂ„det (eller Ă„tminstone ned till ca. 100-300 Hz). För att Ă„stadkomma detta sĂ„ mĂ„ste absorbenten vara absolut minst 100mm tjock, gĂ€rna 200mm eller mer med ev. luftspalt.

Sök i forumet för mer info kring detta.

Jo dessa Àr perfekta att anvÀnda, detta Àr inte som Àggkartongs dÀmp, detta Àr lite hÄrdare yta pÄ sÄ det suger inte upp all diskant, plastaktig spraylager som ligger pÄ och studsar en del av av diskanten istÀllet för att suga upp allt, det som Àr grymt med den, 70mm tjock kanske, förutom dessa kör jag diffusorer... dessa pÄ sidovÀggarna om monitorerna, bakom mig och 3kantsformade basfÀllor bakom monitorerna specialbyggt för just monitorer av den som satt hÀr innan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TĂ€ck för guds skull inte en hel vĂ€gg med dessa, mer eller mindre vĂ€rdelösa, paneler! Åtminstone inte utan att mĂ€ta ditt rum först sĂ„ du vet vad som behöver göras.

Om du mot förmodan fortfarande vill ”döda” en vĂ€gg (och i o m detta troligtvis hela rummet) sĂ„ vill du fortfarande inte anvĂ€nda tunna absorbenter som bara absorberar diskant och ev. lite mellanregister, utan hela frekvensomrĂ„det (eller Ă„tminstone ned till ca. 100-300 Hz). För att Ă„stadkomma detta sĂ„ mĂ„ste absorbenten vara absolut minst 100mm tjock, gĂ€rna 200mm eller mer med ev. luftspalt.

Sök i forumet för mer info kring detta.

jag undrar bara vad den typen heter, det Àr allt, hur det ska isoleras Àr inte det jag behöver hjÀlp med...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo dessa Àr perfekta att anvÀnda, detta Àr inte som Àggkartongs dÀmp, detta Àr lite hÄrdare yta pÄ sÄ det suger inte upp all diskant, plastaktig spraylager som ligger pÄ och studsar en del av av diskanten istÀllet för att suga upp allt, det som Àr grymt med den,

LÄter inte som en produkt jag skulle vilja anvÀnda i studiosammanhang.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kunde kanske underlÀtta lite om du har en bild pÄ dem...

EDIT: SĂ„g att du hade lagt upp en bild... :rolleyes:

Det dÀr Àr Illsonic Waffel-plattor. Det finns ingen svensk distributör lÀngre, sÄ det kan vara lite knepigt att fÄ tag pÄ...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kunde kanske underlÀtta lite om du har en bild pÄ dem...

EDIT: SĂ„g att du hade lagt upp en bild... :rolleyes:

Det dÀr Àr Illsonic Waffel-plattor. Det finns ingen svensk distributör lÀngre, sÄ det kan vara lite knepigt att fÄ tag pÄ...

Jaha synd, tack för det, fÄr försöka fÄ tag pÄ dem, tycker du ocksÄ att de Àr skit i studiosammanhang som killen ovan eller diggar du?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De Àr bra pÄ att dÀmpa diskant och mellanregister, men som sagt sÄ kan de inte hantera basen, sÄ det Àr inte bra att dÀmpa för mycket med sÄdana, Àven om de Àr lite grand diffuserande ocksÄ.

Jag kom pÄ att de har blivit uppköpta, sÄ numera heter de Pinta Acoustics och panelerna heter Sonex.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dessa porösa absorbenter har inga diffuserande egenskaper (ok; kanske mikroskopiska, men detta enbart p g a impedansskillnaden p g a olika tjocklek, dessutom i ett vÀldigt högt och begrÀnsat frekvensomrÄde).

EDIT: och om nĂ„gon fortfarande hĂ€vdar att liknande absorbenter "diffuserar" sĂ„ kan denne gĂ€rna visa nĂ„gra mĂ€tningar som styrker detta 😄

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Om man kollar pÄ absorptionskurvorna, sÄ Àr det ganska uppenbart hur de fungerar:

post-393-0-68855000-1300891258_thumb.jpg

ok men för att göra detta pÄ ett bra sÀtt, vad rekommenderas dÄ? hur mycket absorb bör det vara jÀmt emot diffusering, det bör vÀl inte vara bara den ena varianten? jag tÀnker mig att man behöver bÄda för ett bra lyssningsrum/alt inspelnings rum

Redigerat av Kalifatidess
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hyr en akustiker istĂ€llet sĂ„ fĂ„r du veta exakt vilka problem du har 🙂

kÀnns som en ganska onödig utgift, de dÀr nissarna tar ju tusenlappar per mÀtning, gjorde jag i förra studion, de gav inte sÄ mycket info heller, inte mycket mer Àn det jag redan hade rÀknat ut, enda va att jag fick en deklaration mer exakt pÄ vilka frekvenser som spökar men det hade jag somsagt redan rÀknat ut ungefÀrligt redan innan iom att man sittar i lokalen dag ut och dag in och gör saker.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, det var ju synd 🙁

Men det ska finnas nÄgra bra akustiker dÀr ute som inte bara ger dig en karta över rummets frekvensÄtergivning utan kommer med konkreta sÀtt att göra det bÀttre ocksÄ, kan dock inga i huvudet tyvÀrr

annars finns det ju Ă€ven företag som bygger akustikbehandling custom for rum men sĂ„nt kostar inte gratis direkt â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, det var ju synd 🙁

Men det ska finnas nÄgra bra akustiker dÀr ute som inte bara ger dig en karta över rummets frekvensÄtergivning utan kommer med konkreta sÀtt att göra det bÀttre ocksÄ, kan dock inga i huvudet tyvÀrr

annars finns det ju Ă€ven företag som bygger akustikbehandling custom for rum men sĂ„nt kostar inte gratis direkt â˜ș

ja precis, jag har blivit tipsad om nÄgon duktig pÄ diffusor.com som mÀter bra och ger bra tips, kan hÀnda att jag kontaktar dem, men jag har ingen lust att anlita studiobyggarna tex.... betalar massa pengar för nÄgot man (Ätminstone delvis) kan göra helt sjÀlv

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...