Jump to content
Annons

Hjälp med mastring


ivwe

Recommended Posts

Annons

Jag tror du blandat ihop begreppen mixning och mastring. Mixning är när du jobbar med de enskilda spåren jämte varandra (eq, kompressor, reverb osv) medans mastring är något man gör efter mixningen är klar. Man jobbar då tex med dynamiken och eq för låten som en helhet.

Gillar låten. Känns som intrumenten inte sitter ihop som en helhet dock. Trummorna känns väldigt dova och långt bort medans gitarren känns en aning hög i volym och väldigt långt fram i mixen medan sången känns väldigt grumlig och dränkt i reverb. Tror även du skulle kunna dra ner på stämman några db. Cymbalerna tycker jag saknar briljans.

Gällande eq så kan du tänka att de olika instrumenten inte ska krocka för mycket i frekvenserna. Detta kan innebära att instrumenten som solade inte låter jätte bra men i mixen så låter dom väldigt bra och tydliga.

Sedan så ska du mixa så som du tycker det ska låta och inte ta andras ord som rena sanningar 😉

Vet inte om jag bidrog med annat än mer förvirring nu men något kan man ju hoppas på i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...