Nightroad Postat 6 februari 2005 Postat 6 februari 2005 Jag har något som jag verkligen behöver få ett bra svar på. Jag har skapat en mapp som jag kallar för "Cubase-projekt". Varje gång jag väljer att starta ett nytt projekt så frågar Cubase var jag vill spara det någonstans och det är här min fråga dyker upp. Ska man spara alla sina nya projekt rakt under denna mapp eller ska man skapa nya undermappar för varje nytt projekt? Om jag väljer att spara alla mina nya projekt rakt under "Cubase-projekt" mappen så blandas ju alla låtars ljudfiler i samma ljudmapp. Väljer jag däremot en ny undermapp för varje låt så får ju varje projekt en specifik ljudmapp. Hur gör man? Spelar det någon roll om alla ljudfiler hamnar i en gemensam mapp? Det är omöjligt att skapa nya undermappar med låtens namn eftersom namnet inte bestämms förän när låten är klar och då känns det lite riskabelt att byta namn på mappen. SNÄLLA HJÄLP MIG ATT REDA UT DETTA! 😆
MusicNixon Postat 6 februari 2005 Postat 6 februari 2005 (redigerat) Ja, det är rekommenderat att du gör en mapp för varje projekt. Den dag du vill backupa och/eller ta med projektet till någon annan dator har du allt du behöver i en mapp. Du behöver inte döpa till låttitel om du inte hittat på någon. Kalla mappen något så du vet vad du håller på med. "Ny låt 14" är inte så bra. Ha lite fantasi. "Torsdagsmorgonsblues" eller "Flummig pophouse-skiss" är bättre. Jag brukar t.o.m. göra en mapp i projektmappen som jag kalla "Audio" där alla mina inspelade filer hamnar. I själva projektmappen finns då bara Logic/Cubase-filen (eller olika versioner på den) samt Audiomappen. Lätt som en plätt. I övrigt: I Logic/mac har jag aldrig haft några problem med att döpa om mapparna i efterhand. Om jag flyttar audiofilerna till en annan mapp får man fram en ruta där man ska välja ny sökväg till filerna. Redigerat 6 februari 2005 av MusicNixon
Nightroad Postat 6 februari 2005 Trådstartare Postat 6 februari 2005 Ungefär så jag har gjort hittills. Ska tänka på saken ang det där med namnen. Det är inte så lätt när man har femtioellva mappar som bara heter Projekt1, Projekt2, Projekt3, Projekt4, Projekt5... ja du förstår säker hur jag menar. Tack för tipset. 😆
Diwic Postat 6 februari 2005 Postat 6 februari 2005 Den enda gången (så vitt jag vet) som det är smart att spara projekten i samma mapp är om man vill använda samma ljudfiler (.wav) i bägge projekten och spara lite diskutrymme. // David
Majken Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Den enda gången (så vitt jag vet) som det är smart att spara projekten i samma mapp är om man vill använda samma ljudfiler (.wav) i bägge projekten och spara lite diskutrymme. // David Det kan man förvisso göra ändå genom att inte kryssa i "Copy to project folder" när man importerar ljudfilerna i projektet 😉 /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.