Jump to content
Annons

Svichljud!


Adish

Recommended Posts

Typ tusentals låtar, och alla samtliga dancelåtar har något gemensamt, det finns väldigt mycket rogivande svichljud som får upp tempot.

Typ a la Swedish House Mafia, cascada osv. En högfrekvent brusaktig ton som verkar öka i både tonhöjd och ljudstyrka, som en bakåtspelad virvel

fasst åt synthållet.. Har ingen aning om hur man åstadkommer dessa ljud överhuvudtaget. Någon som kan förklara det hela?

Sen får ni gärna analysera denna låt av Swed. House maf. Hur har de byggt upp hela låten, och hur många spår och effekter kan det finnas inbakade däri.

www.youtube.com/watch?v=PkQ5rEJaTmk

Själv famlar jag i mörkret när jag försöker hitta liknande grejor.. Känns som om jag måste lära mig mer om hur man åstadkommer alltsammans.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara ta vitt brus och automatisera ett filter. Vill du ha pitchökningar och sånt får du skruva fram ett passande ljud (vad som är passande varierar ju naturligtvis) och automatisera pitchökningen. Du kan även automatisera andra saker för att variera dina builds men ändå få samma effekt, t.ex olika rates för chorus, delay, frekvens, release, reverb, etc. Det mesta funkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Suveränt! Mycket bra svar!

Har suttit lite och pillat i logic, förstår nu hur det fungerar!

Vet ni något mer som används flitigt i house/dance/pop-låtar som kanske inte är så lätt att höra/förstå sig på?

Typ som i Swed. House Maf. , vad använder de sig av för andra tekniker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Overkill säger så finns det massa grejer man kan göra. Testa att börja med ett brus som filtras upp med ett LP-filter, sen drämmer du bara på olika effekter och ser vad som händer. Att automatisera effekterna ger nya möjligheter. En cool grej är ju också att ha ett reverb eller en bitcrush som kommer in successivt i ett buildup, tex på en röst eller någon del av beatet. Det handlar mycket om att det är flera grejer som händer och inte bara att man lägger på lite brus. Ju mer detaljer och

Jag tycker att de bästa buildups finns att hämta i progressiv house och techno så där kan du ju lyssna efter inspiration.

Lyssna vid 4:45

Lyssna vid 2:15

http://www.youtube.com/watch?v=SAXGWG8_63o

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniker i just denna låt som har blivit otroligt hipad är väl autotune. Vad jag har hört så är sången/kören pitchat hit och dit och de har gjort melodin med "musen" i melodyne... Kan vara ett knep

Ett annat knep är ju förstås sidechain på diverse saker

ett tredje knep kan vara lager på lager. För en lead kan man använda 3-6 synthar som man lägger på varandra skickar till en buss, komprimerar och eq'ar där för att få fyllighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...