Jump to content
Annons

Rewire i Cubase


BosseL

Recommended Posts

Annons

Härligt Vectro, det var en bra sida.

Är det någon skillnad på ReWire 1 och 2 ?

Är det så att ReWire enbart utgår från Reason eller kan jag köra med Cubase SX 1.0 och "ReWaijra" till någon annan applikation, utan att blanda in Reason (på PC) ?

Redigerat av BosseL
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att programmen antingen stödjer att vara "ReWireHost" eller "ReWireSlav" och bara två program med olika beteckningar kan samverka? Dvs, Logic och cubase går inte att köra tillsammans. Eller är jag ute och kör downhill mountainbike?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Vectro, det var en bra sida.

Är det någon skillnad på ReWire 1 och 2 ?

Är det så att ReWire enbart utgår från Reason eller kan jag köra med Cubase SX 1.0 och "ReWaijra" till någon annan applikation, utan att blanda in Reason (på PC) ?

När du kollar i listan ser du att vissa program står listade som syntar, mixers eller båda två. Synt innebär att programmet fungerar som en synt och skickar ut sina audiokanaler via ReWire. Mixer innebär att programmet kan ta emot audiokanaler via ReWire och koppla dem till programmets mixerbord.

ReWire är alltså inte knutet till varken Reason eller Cubase osv.

Det här gäller alla program som har ReWire-stöd. Du kan ta FXpansions trumplugin BFD och köra den i ReWire-läget. Då funkar den som en "synt" och du behöver en "mixer". I listan finns Sony Acid 5, som kan fungera som både synt och mixer. Rajt, säger du och slår igång ReWire så dyker BFD-kanalerna upp i Acid. Är du med?

Cubase har ReWire-stöd enbart som mixer. Det har Logic också. Det gör att du inte kan skicka ut audio från Logic och ta in i Cubase. (Pluffo kör inte downhill mountainbike)

VSampler3 har ReWire-stöd som synt. Den går alltså bra att koppla till Cubase. Ableton Live kan fungera som både synt och mixer. Likadant där. Nåja, nog om det. Det känns som om jag tjatar om samma saker om och om igen 😉

Rewire 1.0 skickar bara audiokanaler från synten till mixern.

Med Rewire 2.0 kan du skicka MIDI från mixern till synten, och sedan ta emot audiokanalerna från synten till mixern.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

En varning dock vad gäller Madtrackers rewire-stöd. Den är bara i betaversion änsålänge, och det förekommer en del buggar. Om ni installerar det så kan ni behöva stänga av madtrackers rewire.mtx i regedit (döpa om den där så att Cubase inte hittar den..). Dock så är det en trevlig funktion om Yannick (authorn bakom madtracker) lyckas få det hela buggfritt 😉. En annan grej man bör tänka på är att Madtracker 2 fortfarande använder sig av samma typ av ticksupplösning som gamla Fasttracker, vilket gör att BPM'en inte alltid är exakt. Men det står skrivet i Madtracer vilken den exakta bpm:en är (med fyrsiffriga decimaltal...). Vissa tempon är exakta dock, som t.ex. 125 bpm. Madtracker syncar inte efter Cubase tempo... däremot så funkar det på så sätt att den hoppar fram till rätt punkt där man sätter Cubase markör..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Vectro b.l.a, mycket givande information.

Verkar mer och mer intressant det här med ReWire. Jag hade tänkt att köra Cubase som Master då det är där jag har alla mina projekt. Men det kanske jag kan ändra på och utgå ifrån något annat program, dock ej enbart loop-program.

Men om jag nu har en låt i, låt oss säga i Cubase, och jag har länkat ett annat program ex. VSampler3 som synth till Cubase. Kommer den automatiskt med om jag Exporterar (Audio Mixdown) ned till Wave format?

Redigerat av BosseL
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag nu har en låt i, låt oss säga i Cubase, och jag har länkat ett annat program ex. VSampler3 som synth till Cubase. Kommer den automatiskt med om jag Exporterar (Audio Mixdown) ned till Wave format?

Ja, VSampler3 dyker då upp i Cubase mixer strax intill dina vanliga audiokanaler. Så all audio du har i Cubase mixer (Rewire, audiospår, vst-pluggar osv.) kommer med i exporten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...