Jump to content
Annons

jätte låg gain volym


Ros3n

Recommended Posts

Jag har tillfälligt en SM57 som jag mickat min akustiska gitarr med. Behöver dock ha preamp gainen på nästan max för att det ska synas och höras i mitt program. Har testat flera olika.. samma på alla.. Jag har ingen pad eller liknande på så förstår inte felet.. har också testat annan kanel med sam,ma verkan

Redigerat av Ros3n
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har tillfälligt en SM57 som jag mickat min akustiska gitarr med. Behöver dock ha preamp gainen på nästan max för att det ska synas och höras i mitt program. Har testat flera olika.. samma på alla.. Jag har ingen pad eller liknande på så förstår inte felet.. har också testat annan kanel med sam,ma verkan

SM57or tror jag är gjorda för att tåla väldigt högt ljudtryck, t.ex trummor eller 100 watts rörstack på full volym, när man då kommer med en fjuttig liten akustisk gitarr så får preampen jobba lite extra för att det ska bli någon signal.

Det ska finnas någon "minipreamp" som löser just detta problemet, vet att jag sett det förut på forumet men minns inte vad dom heter. En kontakt man sätter mellan micken och kabeln som drivs på 48v, det kanske funkar bättre än din kanel?

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57or tror jag är gjorda för att tåla väldigt högt ljudtryck, t.ex trummor eller 100 watts rörstack på full volym, när man då kommer med en fjuttig liten akustisk gitarr så får preampen jobba lite extra för att det ska bli någon signal.

Det ska finnas någon "minipreamp" som löser just detta problemet, vet att jag sett det förut på forumet men minns inte vad dom heter. En kontakt man sätter mellan micken och kabeln som drivs på 48v, det kanske funkar bättre än din kanel?

Du menar fethead? claes här på forumet säljer den.

annars en extern preamp funkar ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - en TritonAudio FetHead ger 20dB extra gain, så att man inte behöver skruva upp gain på preampen så förtvivlat mycket på dynamiska mickar, så den kan vara en lösning. 🙂

Om man ska ha en extern preamp istället, så får det gärna vara en med möjlighet till minst 50dB gain, men ännu hellre mer (de flesta brukar nu för tiden klara upp till runt 60dB), eftersom de flesta preampar brukar ge förhållandevis mer brus vid höga gaininställningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...