Jump to content
Annons

Abletons avsaknad av automation delay compensation


Recommended Posts

Har läst lite om Ableton nu, och inser att VST-plugins + Ableton + massor med automeringar = big no no! Så nu letar jag nytt DAW, eftersom det var för dessa anledningar jag bestämde mig att lämna Reason/Record. Så, jag ska nog testa Cubase. Reaper lockar med sitt pris, men det verkade extremt ointuitivt, fult och konstigt när jag laddade ner demon.

Men jag undrar hur ni andra klarar av detta. Automerar ni mkt, och speciellt om ni använder plugins som t.ex. dblu glitch, så måste ni väl i så fall ha märkt att det ni hör inte stämmer överrens med det ni ser i sequensern..?

Jag tycker detta var så jävla sorgligt att få reda på, och att Ableton verkar skita i att fixa det, fast dom är helt medvetna om det. Istället lägger dom all energi på en massa annat (bloat-prylar i mångas tycke). Och har undlåtit sig att fixa detta på flera år. Jag blev verkligen kär i Ableton nu när jag börjat pilla med det, men jag har inte kommit så långt med Ableton än (då det funkar så annorlunda än vad jag är van vid) så jag har inte märkt detta än.

Allmänt bittert surande:

Usch och fy, vad är det för fel på denna marknad? Jag börjar fan störa mig på olika företag nu. Reason för att dom inte ens kan fixa midi ut i rewire etc, ljudkortstillverkare för att dom genom sin oligarki-ställning skiter totalt i att hänga med i datorutvecklingen, och säljer stenåldersteknik för nypris, så att man får stora problem att uppgradera datorn och behålla ljudkortet...

Ja listan kan göras lång, och så nu Ableton som marknadsför sig som bl.a. ett produktionsverktyg med fullt VST-stöd för elektroniska artister, och så klarar det inte något så självklart. Ableton hade ju varit perfekt utan detta. Jag hade redan struntat i den fula sequensern, att man inte har nytta av båda sina skärmar osv, och blivit lite småkär i denna mjukvara och så kommer detta 😲 Jag vill bara att det ska finnas en programvara som är typ "perfekt" för en. Nu känns det mer som man måste ha minst tre utav dom, eftersom alla är lite suckiga på sina sätt.

Sen stör jag mig på att dom marknadsför Ableton såhär:

* VST and AU support; automatic plug-in delay compensation

http://www.ableton.com/suite-8

Wtf?!

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag automatiserar väldigt mycket i Ableton Live när jag producerar EDM. Det du beskriver stämmer, men ska jag var ärlig så har jag aldrig känt att det vart "jättefarligt".

//Nicke

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör du då då? Skiter du lite i vad sequensern och reglage visar, och går bara på vad du hör eller? Lägger du alltid VST-pluggar sist i kedjor? Renderar du allt i audio innan du automatiserar? Har du alltid jättelåg buffersize för VST-pluggar? Eller struntar du i att det är ganska osyncat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör du då då? Skiter du lite i vad sequensern och reglage visar, och går bara på vad du hör eller? Lägger du alltid VST-pluggar sist i kedjor? Renderar du allt i audio innan du automatiserar? Har du alltid jättelåg buffersize för VST-pluggar? Eller struntar du i att det är ganska osyncat?

Det enda jag gör egentligen är att lyssna... Och skulle automatiseringen inte gå som en klocka så e d bara å rätta till på nån sek.

Jag antar att jag har vant mig vid det. Funkar bra för mig iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med Ableton i flera år nu och raddar upp rätt redigt med automatiseringar i tunga projekt. Jag har aldrig haft problem som beskrivet ovan. Har ni slagit på Delay Compensation verkligen?

Hmmm... Finns det nån knapp i Live för det där Jezper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag gör egentligen är att lyssna... Och skulle automatiseringen inte gå som en klocka så e d bara å rätta till på nån sek.

Jag antar att jag har vant mig vid det. Funkar bra för mig iaf 🙂

Som jag förstått så måste man göra om automatiseringarna varje gång man ändrar på effektkedjan. Det verkar vara en helvetes massa jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med Ableton i flera år nu och raddar upp rätt redigt med automatiseringar i tunga projekt. Jag har aldrig haft problem som beskrivet ovan. Har ni slagit på Delay Compensation verkligen?

Använder du VST-effekter? Det ska inte vara nåt problem med VST-instrument och ej heller riktigt med Abletons egna effekter, om jag förstått vad dom skriver om i trådarna jag länkat till. Utan med VST-effkter och speciellt beroende på var man placerar allt i en effektkedja.

Abletons egna staff erkänner ju t.o.m. problemet i flera trådar, att automeringarna inte anpassas med delay i audio. Det kompenseras för ljudet, men inte i sequencern. Dvs man ser inte och hör samma sak. Utan måste nudga allt i tempo fram och tillbaka för att få det exakt och sen ändra allt igen om man adderar eller ändrar i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...