Renfield Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 (När jag sökte på detta fick jag ingen träff så ta gärna bort den om ämnet redan finns!). Enligt en artikel i Sound on sound hävdas det att för att få en inspelning att låta professionell ska man köra alla instrument genom en kompressor från början. Några tankar om det? Och hur ställer man i så fall in kompressionen? Det måste vara mycket svårare än att göra det på inspelat material.
drloop (oregistrerad) Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 (redigerat) Finns för och nackdelar med båda metoderna, dvs spela in med och utan kompressor. Men man behöver inte spela in med kompressor för att det skall låta proffsigt, synnerligen oproffsigt skrivet skulle jag vilja påstå. Redigerat 28 februari 2011 av drloop
BluesBoy Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 (redigerat) Använder aldrig kompressor vid inspelning, men visst finns det de som gör det. För min egen del är det nog mest för att jag vill spela in så rent och opåverkat som möjligt. Redigerat 28 februari 2011 av BluesBoy 1
Larsson Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 jag tror att om man har en bra hårdvaru kompressor att lägga på innan men bara lite, knappt märkbart, så kommer det i slutändan låta mer musikaliskt så har det iaf blitt för mig sedan jag skaffade en bra channelstrip! kanske är det vad de syftar på i sound on sound 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.